Druhý život baterií - chytré řešení pro „vyježděné“ akumulátory
Udržitelná výroba a používání automobilů po celou dobu jejich životního cyklu – to je současná snaha všech výrobců. ŠKODA AUTO to s udržitelností myslí opravdu vážně a pro snižování své uhlíkové stopy podniká řadu chytrých a inovativních kroků.
Zajímavým řešením, s nímž mladoboleslavská automobilka přišla, je další využívání použitých akumulátorů, které v elektromobilech a plug-in hybridech už svůj díl práce odvedly. Zbavit se jich by totiž byla velká škoda.
Použité akumulátory z testovacích prototypů ENYAQ iV slouží jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově.
Kapacita baterií by v elektromobilech při běžném používání neměla za prvních osm let nebo ujetí 160 tisíc kilometrů klesnout pod sedmdesát procent. Jakmile z jakéhokoli důvodu v autě doslouží, nastává její druhý život – slouží jako stacionární úložiště elektrické energie.
Využívat je mohou například prodejci ŠKODA AUTO jako součást nabíjecích stanic u svých showroomů nebo z nich čerpat elektřinu pro osvětlení a klimatizaci v prodejních a servisních prostorech. Jedná se nejen o akumulátory z plně elektrického modelu ENYAQ iV, ale také z plug-in hybridů OCTAVIA iV, OCTAVIA RS iV a SUPERB iV.
Partnerem projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití úložiště jako alternativního posílení distribuční sítě.
Klesá méně, než si myslíte
Pilotní projekt s dalším využitím akumulátorů z elektromobilů ukázal jednu zajímavou věc: jejich kapacita ve stacionárních uložištích klesá jen asi o dvě procenta ročně. Celková životnost baterií se díky tomu prodlouží až na patnáct let, což významně snižuje uhlíkovou stopu. A co se děje, až uplyne i tohle druhé služební období automobilových akumulátorů v úložištích? Putují do řízeného recyklačního procesu. Získané suroviny se pak používají k výrobě nových baterií.
Kapacita stacionárního úložiště je až 300 kWh, lze tak napájet i rychlonabíjecí stanice s výkonem až 150 kW. Chytré systémy rovněž ukládají zelenou elektřinu, kterou vyrábí například fotovoltaický systém prodejce a která se v danou chvíli nevyužije a byla by jinak přebytková. Díky uchovávání v úložišti je tato elektřina dostupná kdykoli, bez ohledu na počasí nebo aktuální vytížení místní elektrické sítě. Další výhodou je, že stacionární zásobníky energie lze individuálně škálovat a použité baterie je v případě potřeby možné vyměnit v několika jednoduchých krocích. V příštích letech má vzniknout přes čtyři tisíce těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.
Více o second life battery úložišti také v Simply Clever podcastu:
Energetická úložiště umožňují rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. Před nasazením v úložišti procházejí akumulátory kapacitním testem, který spočívá v úplném nabití a vybití, vizuálním testem a testem komunikace.
Vysloužilé baterie z elektromobilů ŠKODA mohou sloužit také v nabíjecích stanicích u showroomů.
Baterie z prototypů pro 12 elektromobilů
Použité akumulátory z vozů ENYAQ iV, v tomto případě z testovacích prototypů, ne sériových vozů, už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Jeho kapacita činí 300 kWh, což významně snižuje nároky na distribuční soustavu. Partnerem tohoto projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě bez výstavby nové kabelové sítě. Najednou lze nabíjet až dvanáct elektromobilů – deset s výkonem 22 kW a dva na ultrarychlém stojanu s výkonem 150 kW.
Kapacita baterií ve stacionárních uložištích klesá jen o dvě procenta ročně, životnost baterií se prodlouží až na patnáct let.
Velká pozornost je samozřejmě věnována bezpečnosti. Bateriové moduly původně homologované pro provoz ve vozidlech jsou samy o sobě velice robustní, v úložišti samotném pak najdeme aktivní bezpečnostní prvky, které monitorují řadu parametrů. Pro všechny případy disponuje úložiště požárním ventilem, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí.
Baterie pro celý koncern
ŠKODA AUTO začala letos v květnu v Mladé Boleslavi vyrábět akumulátorové sestavy pro koncernové elektromobily postavené na platformě MEB. Roční kapacita dnes dosahuje přes 250 tisíc jednotek a do konce příštího roku se má zvednout až na 380 tisíc jednotek za rok. Hned vedle výrobní linky na akumulátory probíhá montáž modelu ENYAQ iV – akumulátory to tak mají doslova „za rohem“. V Mladé Boleslavi vyrobené baterie se montují rovněž do dalších vozů značek Volkswagen, Audi a SEAT. Soustředění výroby tohoto klíčového prvku do mladoboleslavské továrny představuje důležitý milník na cestě automobilky za plnou elektromobilitou.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna