Naopak obavy ze ztráty zaměstnání hrají aktuálně jen menší roli, když strach tohoto druhu zmiňuje jen pětina obyvatelstva (21 %). Obecně přibylo od března letošního roku vedle nepohody ohledně zvyšujících se cen také obav o osobní ekonomickou situaci v budoucnu. Zatímco v kalendářním 10. týdnu 2022 trápila budoucnost přesně polovinu Němců, v červenci už jich bylo 57 %.
Ženy myslí ve strachu na inflaci více než muži. Ve věkovém segmentu do 30 let se lidé nepříznivým vývojem nenechávají tak ovlivnit. Obavy z výpadků zásobování energiemi jsou nejmarkantnější u věkové skupiny 50+. Starší lidé se cítí být rovněž podstatně více ovlivněni humanitární katastrofou v souvislosti s válkou. U potravin je starost všeobecná a nevyskytují se markantní rozdíly ve vnímání.
Ceny nejvíce straší u potravin a energie
Starosti s rostoucími cenami v nejrůznějších oblastech života se týkají prakticky celé populace a všech jejích vrstev. Od hranice čistého příjmu nad 5 000 EUR však takové nepříjemné myšlenky podstatně oslabují. V případě domácností s nižším příjmem (do 2 000 EUR čistého), stejně jako u domácností se středním příjmem (do 5 000 EUR netto) je však obava z rostoucích životních nákladů větší. U cen energií se cítí situací postiženy všechny domácnosti (84 % domácností s nižším příjmem a 86 % domácností se středním příjmem).
Ceny potravin připravují těžké chvíle především domácnostem se slabším příjmem (85 % se jich obává). Podobné myšlenky má ale i 8 z 10 domácností s příjmem nad 5 000 EUR čistého. Nejbohatší domácnosti s vyšším čistým příjmem mají s cenami potravin starosti stále ještě z větší části než ze 2/3 (přesně 69 %). Rozdíly se zde ukazují podle věkových skupin: mladší osoby do 30 let mají starosti ze 66 %, osoby nad 30 let už z 83 %. Menší starosti lidem v Německu dělá situace, že si už nemohou dovolit pořídit spotřebiče do domácnosti, zábavní elektroniku nebo auto. Takovými myšlenkami se aktuálně zabývá v průměru 57 % obyvatelstva.
Jde-li o nedostatky v zásobování, nejvíce se lidé zabývají tímto tématem v první řadě u energií (80 %). Jde-li o mezery v dodávkách potravin nebo technického spotřebního zboží, vyvolává to nyní obavy podobné jako při poslední anketě v březnu 2022. Podíl 55 % populace očekává nějaké nedostatky v zásobování potravinami, 42 % v případě technického konzumního zboží. Asi necelá pětina respondentů se bojí, že si musí odepřít dovolenou.
Chmurné vyhlídky: lidé čekají další omezení
Podle speciálního GfK Konsumklimaindexu je aktuální spotřebitelská nálada nepříznivá a ocitla se na historickém dnu. Podstatně vyšší zatížení soukromých domácností rostoucími cenami za energie a potraviny se projevuje stále více v odklonu od spotřeby. Když je třeba vydat výrazně více peněz na energie a jídlo, chybí pak prostředky na další konzum populace. A to se týká nejen současného stavu, ale také plánovaných záměrů lidí do budoucna. Podstatně více spotřebitelů chce do budoucna vydávat za větší nákupy méně, než původně měli v úmyslu (24 % versus 9 %). Také u výdajů za potraviny chtějí lidé v průměru více ušetřit, než jak byli zvyklí v minulých měsících.
GfK uskutečnilo anketu v březnu a v červenci 2022 na vzorcích okolo 1000 osob. Statistická data k prodeji zboží pocházela z analýz GfK Market Intelligence Sales Tracking v Německu, jež se vyhodnocují v týdenních cyklech.