Průzkum IKEA: Češi svůj domácí komfort příliš omezovat nechtějí. Raději než topení omezí nákupy a zábavu
Nadcházející topná sezóna přinese v souvislosti s rekordním růstem cen energií znatelnou finanční zátěž pro mnoho domácností. Jen 6,5 % Čechů ale plánuje výrazněji snižovat obvyklou teplotu ve své domácnosti. Šetřit chtějí raději na nákupech a zábavě. Ukázal to aktuální průzkum pro IKEA.
Češi své domácnosti vytápějí nejčastěji na 22 nebo 21 stupňů (dohromady 49 % respondentů). Ani v blížící se topné sezóně na tom většina z nich nehodlá mnoho měnit – 42 % neplánuje teplotu vytápění snižovat vůbec a 29 % jen o jeden stupeň. Češi zároveň příliš nepočítají ani s nákupem výrobků, které mohou pomoci účty za topení snížit. Drobné úpravy v domácnosti přitom mohou k tepelnému komfortu citelně přispět a zároveň jsou cenově dostupné.
„Udržovat teplotu v místnosti pomůžou například koberce s vyšším vlasem, které brání prochladnutí od podlahy. K dalším tepelným ztrátám dochází často okny – v tomto případě zase pomůžou závěsy, které zadržují teplo v místnosti. Nejlepší volbou jsou zatemňovací závěsy tmavší barvy, které absorbují nejvíce světla a tepla,“ říká Markéta Polcarová, vedoucí interiérová designérka IKEA Česká republika, a dodává: „Tyto drobné změny jsou navíc nejen efektivní, ale i efektní. Vhodnou volbou barev, vzorů a hřejivých materiálů zároveň zútulníte svou domácnost, ve které se pak budete cítit lépe. Výborně v tomto ohledu fungují teplejší odstíny.“
Ochotnější jsou Češi oproti svým zvyklostem snížit teplotu vytápění v době, kdy nejsou doma, a v noci (39 %). „V tomto případě pomůže volba hřejivějších přikrývek. Nestárnoucí klasikou jsou stále péřové. Peří je lehké, má absorpční vlastnosti, odvádí vlhkost a dá se prát v pračce. Kdo preferuje jiné materiály, může sáhnout třeba po syntetické přikrývce. Ta je vhodná i pro alergiky,“ doplňuje Petra Kendíková, manažerka sortimentu ložnic IKEA Česká republika.
Šetřit chtějí Češi nejčastěji tím, že odloží nákup věcí, které nejsou nezbytné, např. nového oblečení nebo spotřební elektroniky (69 %). Omezit hodlají i zábavu – kulturní a sportovní akce nebo dovolené (61 %).
Zdroj: průzkum IKEA, realizoval Ipsos v 34. týdnu roku 2022 na vzorku 800 respondentů.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři