Zdražování ojetin je u konce. Opravdu?
I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Poměr nabídky a poptávky na trhu se vyrovnal, ale také přibývá méně kvalitních ojetin. Zákazníci tak stojí před nelehkým rozhodnutím, zda ještě vyčkat nebo koupit vůz nyní i za cenu určitých kompromisů.
Predikovat vývoj na trhu s ojetými vozy není vzhledem k turbulentní situaci ve světě jednoduché. Přesto můžeme na základě dostupných dat poměrně dobře odhadnout, jakým směrem se trh pravděpodobně vydá.
Není tomu tak dávno, kdy bylo možné koupit žádanou Škodu Superb s nájezdem sto tisíc km za cca půl milionu korun, a za dva roky ji prodat za necelých 400 000 Kč. Nebo si stěžovat na to, že nový automobil se specifickou výbavou nám prodejce dodá až za tři dlouhé měsíce…Tato doba je nejspíš pryč, byť nelze říct, že nenávratně. Covid, válka i technologické změny ve výrobě automobilek se potkaly v jednom období a s celým automobilovým trhem zamávaly více než kdysi ropná krize, kdy se americký řidič poprvé seznámil s výrazem „fuel consumption“.
Poslední dva roky spotřebitelé čelí bezprecedentnímu zdražování ojetin, které vyvrcholilo do bizarní scénářů. Konkrétní model auta zařazený jako „předváděcí“ s nájezdem do 10 000 km tak mnohdy stál víc než totožný model úplně nový, na který ovšem musel zákazník čekat klidně i rok... A protože kupní síla v Česku není tak slabá, jak si po přečtení některých článků můžeme myslet, a spotřebitel byl ochoten zaplatit vyšší cenu, dostavilo se zdražování, které nemělo obdoby. Spolu s tím klesalo množství žádaných modelů aut na trhu a dobu, kterou daný model potřebuje být inzerovaný, aby se prodal, jsme přestali počítat v týdnech a začali používat dny.
I zákazníci Carvago se museli přizpůsobit situaci, nezřídka se totiž stalo, že když jsme po prověření vozu auto doporučili k nákupu a zákazník si vzal ještě několik dní na rozmyšlenou. obchodník auto prodal jinému zájemci. Tlak na cenu navíc vygeneroval v online prostoru podvody přinášející na první pohled velmi výhodné nabídky aut, které byly papírově i o 20 % levnější než srovnatelné vozy. Takové inzeráty rovnou vyřazujeme, protože z praxe víme, že v 8 z 10 případů se jedná o falešné nabídky nebo vozy s lépe či hůře skrytými vadami.
Zdražování ojetin bylo specifické také tím, že nešlo o měsíční výkyvy, ale téměř kontinuální trend trvající déle než rok. Až do letošního května, kdy v druhé půlce měsíce došlo k přehřátí trhu a ceny začaly stagnovat. A u některých modelů dokonce klesat.
Jak bude?
Před několika týdny dostaly české domácnosti nové předpisy na zálohy na energie, a i těm méně uvědomělým došlo, že zima nemusí být snadná a bude nutné mírnit svou spotřebu. Důsledek v podobě zpomalení růstu inflace by měl hrát do karet těm, kteří aktuálně řeší nákup auta. Na základě dostupných dat totiž můžeme předpokládat, že současný stav – tedy stagnace či snižování cen ojetin – bude trvat ještě měsíc či dva, v úplně nejlepším případě do letošních Vánoc. Ti, kdo plánují nákup auta, tak mohou ušetřit i několik desítek tisíc korun.
Spolu s tím je ale pravděpodobné, že se do konce roku nedočkáme zlepšení nabídky ojetin. Výrobci nových aut stále nedokáží vyrábět a uspokojovat poptávku, což logicky dopadá na sekundární trh ojetých vozů. Výrobní procesy byly narušeny již před více než dvěma lety a zánovních ojetin je jednoduše méně. Je tak na zákazníkovi, zda půjde cestou kompromisu v podobě nižší ceny a omezenější nabídky, nebo se rozhodne vytrvat a počkat, co přinese konec roku.
Jakub Šulta, CEO Carvago.com
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun