Protřepat a poslouchat - zkouška vozů na takzvaném Shakeru, který pomáhá odhalit nežádoucí zvuky už ve fázi přípravy
To, že v autě nic nepříjemně neklepe, nevrže a nedrnčí, kontrolují technici u každého vyrobeného vozu na testovacím polygonu. Ovšem snaha eliminovat veškeré nežádoucí hluky začíná už mnohem dříve, během vývoje samotného automobilu. Ten prochází řadou testů, z nichž mnohé se soustředí právě na odhalování zdrojů hluku a jejich následnou eliminaci.
Takové testy typicky probíhají rovněž na polygonu, ovšem kvůli zajištění opakovatelnosti i možnosti testovat zatím utajené vozy provádí ŠKODA AUTO i testy laboratorní. Ty se dělají na speciálním pracovišti, takzvaném Shakeru, které mají k dispozici inženýři jak v Mladé Boleslavi, tak v Kvasinách. Shaker je speciální zařízení, které umí auto rozvibrovat přesně podle jejich požadavků.
Testovací zařízení sice může s autem vibrovat náhodně, ale ve většině případů se testy provádí z dat nasnímaných na skutečných trasách — ať už jde o běžné veřejné vozovky, nebo o testovací polygon v areálu automobilky. „Tato nasnímaná data nám umožňují replikovat nežádoucí zvuky, ke kterým dochází například na konkrétním místě dané testovací trasy,“ říká Róbert Schmögner, vedoucí oddělení Měření, zkoušek a analýzy vozu.
Pro použití na shakeru vyžadují data ještě úpravy. „Někdy není mezi nasnímanými daty a výslednými vibracemi na testovacím zařízení zcela stoprocentní korelace. Je proto potřeba data upravit tak, aby testovací jednotka nakonec s vozidlem vibrovala jako ve skutečnosti,“ vysvětluje Miroslav Preclík, specialista na jízdní hluky. Provádí se tedy i ověřovací měření, která zjišťují, zda shaker s autem „třepe“ tak, jako k tomu dochází na skutečné testovací dráze.
S připravenými daty může vozidlo do akce. Vůz najíždí na rampu shakeru, která je umístěna ve speciální odhlučněné místnosti. Konstrukce stavby počítá i s vibracemi zařízení a je podle toho stavebně upravena, tak aby se vibrace nepřenášely dále. Odhlučnění je provedeno akustickým stěnovým obkladem. Nájezdy testovací rampy mají komfortní funkci pro následné pohodlné nastupování do vozidla v průběhu zkoušky.
S vozidlem při zkoušce vibrují dvě budící jednotky, které se kotví do dvou bodů karoserie. Disponují elektromagnetickými aktivátory, které umí vyvinout sílu až 8 000 N a mají rozsah pohybu 12,5 mm. Zařízení umí pracovat ve frekvenčním rozsahu 5-200 Hz, síly, výchylky a jejich četnost pak simulují jízdu auta po vybrané trase.
Průběh zkoušky vyhodnocuje odborník, hlukař. Ten se posadí do vozu a v průběhu zkoušky poslouchá, zda nejsou slyšet nežádoucí zvuky. Spoléhat může na vlastní sluch, k dispozici má také elektronický stetoskop, kterým může zdroj hluku zkoumat přesněji.
Další z pomůcek, které mají v testovací laboratoři k dispozici, je akustická kamera osazení 64 směrovými mikrofony. Ty snímají zvuk, kamera obraz a na pozadí dané scény probíhají vizualizace zdroje hluku. Výsledkem je barevná hluková mapa, která snadno odhalí zdroje nežádoucích zvuků a jejich intenzitu. Akustickou kameru lze použít vně i uvnitř vozu.
Zkoušky na shakeru mají celou řadu výhod. Tou základní je, že lze nežádoucí hluk zkoumat opakovaně. „Můžeme vozem vibrovat například jen v té části zaznamenaných dat, kde jsme hluk odhalili,“ říká Róbert Schmögner. Další výhodou je možnost testování vozidel, která podléhají utajení. A testy lze samozřejmě provádět za jakéhokoli počasí. Navíc je zajištěna stoprocentní opakovatelnost zkoušek například při změnách generačních stavů dílů.
Funguje to docela jednoduše: na reálných silnicích si nejdříve technici nasnímají data o tom, jak daná trasa s autem „cvičí“. Tato data pak převedou tak, aby Shaker dovedl simulovat stejné vibrace, jaké byly zaznamenány na silnici. O rozvibrování auta se pak postarají dvě speciální jednotky, které se kotví do otvorů ve spodní části karoserie a takto přenáší vibrace o frekvenci 5 – 200 Hz do celého vozu. Výhodou takového testu je vedle možnosti zkoušky dělat opakovaně i možnost testovat za jakéhokoli počasí. A simulovat lze na Shakeru jízdu v podstatě po jakékoli silnici na světě: stačí ji mít předem nasnímanou.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun