mpsv.cz (MPSV)
Státní rozpočet  |  25.07.2022 07:57:00

MPSV nesouhlasí s některými závěry kontroly NKÚ ohledně financování podpory sociálního podnikání

Nejvyšší kontrolní úřad zveřejnil závěr kontroly týkající se vynakládaných peněz  státu a Evropské unie na podporu sociálního podnikání v letech 2015 až 2021.  Kromě MPSV se v této souvislosti NKÚ zaměřil na také Ministerstvo pro místní  rozvoj. Cílem kontroly bylo prověřit, zda prostředky ze státního rozpočtu 

a Evropské unie určené na podporu sociálních podniků byly poskytovány a čerpány  účelně, efektivně a v souladu s právními předpisy. Výtky NKÚ směřují k nejasně  nastaveným pravidlům a neefektivitě vybraných projektů. Se závěry kontroly se nicméně MPSV neztotožňuje a podává vysvětlení. 

V rámci kontroly nebyly zjištěny žádné systémové nedostatky ani porušení právních  předpisů ze strany MPSV. Z uvedených výtek však budeme čerpat při nastavování nových  pravidel tak, aby bylo ještě více posíleno účelné a efektivní nakládání se zdroji ze státního  rozpočtu i EU

Dlouhodobě podporujeme rozvoj sociálního podnikání v České republice. Představuje  jednu z cest, jak efektivně řešit problematiku sociálního začleňování, podporu tvorby  pracovních míst pro osoby se ztíženým přístupem na trh práce a podporu lokální  ekonomiky s respektováním principů trvale udržitelného rozvoje. V rámci Operačního  programu zaměstnanost byly vyhlášeny výzvy k předkládání žádostí o podporu se  zaměřením na sociální podnikání, prostřednictvím kterých bylo podpořeno 170 projektů  za bezmála 585 milionů korun. Cílem těchto výzev bylo podpořit vznik nových sociálních  podniků a rozvíjet sociální podniky, které se již na trhu etablovaly. 

NKÚ své výtky směřuje k efektivnosti některých vybraných projektů a odůvodňuje tento  závěr tím, že nebyly stanoveny hranice maximální výše podpory na jednoho účastníka  projektu a podpora jedné osoby v projektu OPZ tak například převýšila roční průměr 170  tisíc korun. K tomuto závěru ale zdůrazňujeme, že počet podpořených osob a výše výdajů  projektu významně ovlivňuje charakter této podnikatelské činnosti i cílové skupiny. 

Příjemci využívají při financování nákladů na zaměstnance ze znevýhodněných skupin  také jiné zdroje, zejména příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním  postižením, případně jinou formu pomoci od Úřadu práce. Proto ne všichni zaměstnanci,  kteří mají prospěch z intervencí projektu, jsou vykázáni v indikátorech projektu jako  podpořené osoby. Tvrzení NKÚ se tak z pohledu MPSV jeví jako značně zjednodušující  a nepostihuje komplexní snahu o udržitelnou intervenci v sociálním podniku. 

NKÚ dále rozporuje nastavení principů sociálního podnikání, které jsou ve výzvách OPZ  využívány. Na jejich tvorbě se však podílelo široké spektrum aktérů z oblasti sociálního  podnikání a využívaná sada principů je výsledkem konsenzuální diskuse. Aktuálně MPSV  pracuje na novém zákonu o sociálním podnikání, který by měl dále jednoznačně vymezit  definici sociálního podniku.


 





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688