Konjunkturální průzkumy - květen 2022
Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 1,8 bodu na hodnotu 101,8 při rozdílném vývoji jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 3,2 bodu na hodnotu 107,0, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 5,5 bodu na hodnotu 75,8.
Růst důvěry mezi podnikateli byl v květnu ovlivněn především příznivým vývojem v odvětví průmyslu a v obchodě. Ve vybraných odvětvích služeb důvěra meziměsíčně stagnovala, ve stavebnictví klesla.
„Za mimořádně příznivým meziměsíčním vývojem důvěry v průmyslu stojí, mimo jiné, zlepšující se situace v automobilovém průmyslu, kde se postupně zvyšuje tempo růstu výrobní činnosti a současně se snižují zásoby naakumulované v předchozích měsících z důvodu chybějících součástek. K růstu důvěry také přispívají podniky z odvětví energetiky,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je nejnižší od května 2012. Ve srovnání s předešlým měsícem se v květnu zvýšil počet respondentů obávajících se zhoršení vlastní finanční situace, celkové ekonomické situace v České republice a růstu nezaměstnanosti.
„Lidé již reálně pociťují dopady růstu cen na svojí finanční situaci. To spolu s obavami ze zhoršení hospodářské situace a z růstu nezaměstnanosti způsobilo, že domácnosti v květnu důvěřovaly ekonomice nejméně za posledních deset let,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
***
Detailnější informace o vývoji podnikatelské a spotřebitelské důvěry naleznete v doplňující informaci k RI konjunkturálních průzkumů.
Poznámky:
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Juraj Lojka, ředitel odboru koordinace podnikových statistik a konjunkturálních průzkumů, tel. 731439291, e-mail: juraj.lojka@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů, tel. 604815440, e-mail: jiri.obst@czso.cz
Metoda získání dat: Konjunkturální zjišťování ČSÚ, Spotřebitelský barometr Data Collect (https://www.datacollect.cz)
Termín sběru dat: podnikatelská část: od 1. do 17. 5. 2022, spotřebitelská část: od 1. do 17. 5. 2022
Termín zveřejnění další RI: 24. 6. 2022
Podrobné časové řady sald jednotlivých ukazatelů, sald a bazických indexů indikátorů důvěry dle odvětví: https://www.czso.cz/csu/czso/kpr_cr
Konjunkturální a spotřebitelské průzkumy jsou spolufinancovány granty Evropské komise DG ECFIN
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/indicators-statistics/economic-databases/business-and-consumer-surveys_en
Odkaz do evropské databáze: https://ec.europa.eu/eurostat/web/euro-indicators/business-and-consumer surveys
Přílohy
-
Přílohy:
-
Doplňující informace k RI konjunkturálních průzkumů
-
Tab. 1 Indikátory důvěry – salda indikátorů důvěry, bazické indexy
-
Graf 1 Sezónně očištěné indikátory důvěry – bazické indexy (2003–2022)
-
Graf 2.1 Sezónně očištěné indikátory důvěry v průmyslu, stavebnictví, obchodě a ve vybraných službách – bazické indexy (2003–2022)
-
Graf 2.2 Salda sezónně očištěných indikátorů důvěry v průmyslu, stavebnictví, obchodě a ve vybraných službách (2003–2022)
-
Graf 3 Indikátory ekonomického sentimentu – mezinárodní srovnání, sezónně očištěno, bazické indexy (2007–2022)
Kontakt: Oddělení informačních služeb - ústředí, tel.: 274 056 789, e-mail: infoservis@czso.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?