V Hongkongu si lidé potrpí na kvalitní potraviny - rádi objevují nové chutě
Lidé v Hongkongu si potrpí na kvalitní potraviny, rádi objevují nové chutě
Přestože je Hongkong rozlohou malým teritoriem, na gastromapě světa má své zasloužené místo. Tato přední asijská destinace pro takzvaný fine dining je již druhým rokem fakticky uzavřena vnějšímu světu. Místní obyvatelé, kteří byli zvyklí cestovat a objevovat nové chutě, jsou ochotni utratit nemalé sumy za exkluzivní potraviny a nové, neozkoušené nápoje, aby si tak alespoň na talíři či ve skleničce připomněli pro ně exotické destinace.
Foto: Shutterstock
NÁKUP POTRAVIN V HONGKONGU
Vzhledem k velikosti teritoria není Hongkong potravinově soběstačný a přes 95% zemědělských produktů je dováženo ze zahraničí. V Hongkongu je více než 790 supermarketů, 1300 obchodů se smíšeným zbožím a více než 100 tradičních trhů, takže nakupování potravin je velmi pohodlné. Hongkongští spotřebitelé tradičně nakupují denně kvůli preferenci čerstvých potravin a malým skladovacím prostorům.
Velká část nákupů se stále provádí na tradičních trzích, včetně pouličních trhů a v místně vlastněných obchodech. Celkově prodej na pouličním trhu směřuje k čerstvým potravinám, zatímco supermarkety dominují ve zpracovaných, chlazených a mražených potravinách s vysokou přidanou hodnotou a konzervovaných potravinách. Tržní podíl supermarketů nicméně stále stoupá. Důležitou roli sehrála i pandemie covid-19, která vedla k masivní popularizaci online nákupu potravin. Jednou z hlavních platforem pro e-commerce je HKTV Mall.
DOVOZ MASA A JEHO ALTERNATIV
Zajímavou příležitost v potravinářství představuje nepochybně i možnost dovážet do Hongkongu vepřové maso díky uzavřenému bilaterálnímu protokolu. Tradiční čínská kuchyně kreativně pracuje se všemi částmi zvířete, příležitosti proto nejsou pouze v segmentu luxusnějších kousků vepřového. Přestože uzeniny nejsou běžnou součástí jídelníčku místních obyvatel, i tyto si najdou své milovníky.
Na rozdíl od masných produktů nepodléhá dovoz náhražek v mnoha případech tak přísné kontrole a nevyžaduje existenci dohod. Stoupající zájem o ochranu životního prostředí, ale také chuť experimentovat a objevovat nové kvalitní zdroje bílkovin, jsou důvody oblíbenosti alternativ masných výrobků mezi Hongkonžany.
ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
V roce 2008 zrušila hongkongská vláda dovozní cla a daně na řadu alkoholických nápojů (obsah alkoholu nesmí přesáhnout 30 %) a od té doby každoročně stoupá dovoz vín. V posledních letech lze pozorovat několik nových trendů. Mnoho obchodníků s vínem se již nesoustředí pouze na místní trh, ale expandovalo na pevninu a sami investují do zámořských vinic. Nákup přes eshopy je čím dál populárnější. Mezi milovníky vína stoupá popularita vzdělávacích sommeliérských kurzů. Bohužel v teritoriu aktuálně není žádný kurz se specifickým zaměřením na české vinařské oblasti a typické odrůdy. Hlavní vinařskou veletržní akcí je Hong Kong International Wine & Spirits Fair. Čeští výrobci si musí být vědomi množství konkurence (zejména cenové), jako perspektivní se tak jeví zejména luxusnější vína a nově najde své příznivce také segment bio a naturálních vín.
V pivovarnictví je na vzestupu popularita malých pivovarů a domácí výroby. Příležitosti jsou tedy nejen v dovozu piva samotného, ale i v samotné technologii výroby piva. Je třeba však mít na vědomí, že na trhu je již zastoupeno velké množství značek, od těch nejmenších, až po velké nadnárodní koncerny.
I tvrdý alkohol najde v Hongkongu své publikum. Oblíbená je například whiskey (a to i jako alternativní investiční příležitost), jakož i likéry využívané v rámci mixologie.
VÍCE INFORMACÍ O PŘÍLEŽITOSTECH V HONGKONGU
Koncem měsíce června proběhne webinář ohledně příležitostí v nápojovém a potravinářském segmentu v Hongkongu. V případě zájmu se neváhejte obrátit na mail Commerce_hongkong@mzv.cz.
Anna Dupalová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Hongkongu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?