Od pátku začne fungovat nová zastávka Plzeň-Slovany, nahradí stanici v Koterově
Od pátku začne fungovat nová zastávka Plzeň-Slovany. Nahradí stanici v Koterově
Správa železnic zprovozní v pátek 15. dubna novou zastávku Plzeň-Slovany poblíž Lobezské ulice. Ta nahradí nedalekou stanici v Koterově, která přestane sloužit osobní dopravě. S tím souvisí výluka od pondělí 11. do čtvrtka 14. dubna. První ranní vlak v pátek 15. dubna zastaví už u nového nástupiště na Slovanech. Lidé se tak ze Slovan mohou po městě přepravovat moderními příměstskými vlaky, na něž bude možné využít také jízdné nebo předplatné na městskou hromadnou dopravu. Během několika minut se tak dostanou do oblasti Jižního Předměstí, Skvrňan, Křimic a s přestupem i do dalších lokalit ve městě.
Fotografie: A. Jarošová, 11.4.2022
„Už v roce 2015 město Plzeň odsouhlasilo záměr na zřízení nové vlakové zastávky Slovany v těsné blízkosti přestupní zastávky městské hromadné dopravy v Částkově ulici, kde zastavují důležité linky č. 12, 29, 30 i frekventovaná linka příměstské dopravy IDPK (Integrovaná doprava Plzeňského kraje) č. 331 do Zruče, Letkova a Tymákova. Poloha nové zastávky je příznivá také pro docházku do hustě osídlených částí čtvrti Slovany či Lobez. Podmínkou investora zastávky, kterou je společnost Správa železnic, však bylo zrušení stanice Plzeň-Koterov, která nebyla cestujícími příliš využívána,“ vysvětlil Miroslav Klas z Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně.
Výstavba nové zastávky na Slovanech je součástí další etapy modernizace plzeňského uzlu, která probíhá v úseku Lobzy – Koterov a byla zahájena v listopadu 2020. V pátek začnou vlaky využívat zrekonstruovanou 2. traťovou kolej mezi hlavním a koterovským nádražím, a to včetně nového nástupiště poblíž Lobezské ulice. Tím se rozšíří cestujícím možnost přestupu na městskou hromadnou dopravu. Prvním spojem, který zde zastaví, bude osobní vlak na trase Horažďovice předměstí – Plzeň-Jižní Předměstí s příjezdem na Slovany ve 4:44 hodin. Cestujícím bude dispozici zatím jen jedna nástupní hrana, druhé nástupiště se začne využívat až po dokončení rekonstrukce 1. traťové koleje na jaře příštího roku. Posledním spojem, který obsloužil stanici Plzeň-Koterov, byl v pondělí 11. dubna v 7:42 hodin osobní vlak 8906 z Nepomuku do Plzně-Jižního Předměstí. V budoucnu bude koterovská stanice sloužit pouze nákladní dopravě, proto dělníci začnou s demontáží nástupišť. Výpravčí budou v Koterově sloužit do odpoledních hodin 14. dubna, ještě během Velikonoc přejde stanice na dálkové řízení z pracoviště na plzeňském hlavním nádraží.
Výluka na trati
Po dobu výluky (11. dubna, 8:00 – 14. dubna, 23:35) jsou všechny vlaky v úseku Plzeň-Jižní Předměstí – Nepomuk nahrazeny autobusy náhradní dopravy. Náhradní autobusová doprava je organizována podle výlukového jízdního řádu. Po dobu výluky jedou vlaky v úseku Nepomuk – Horažďovice předměstí v upravené časové poloze podle výlukového jízdního řádu.
Průběh stavebních prací
Modernizace kolejiště v Plzni-Koterově a v přilehlých úsecích postupuje po etapách, aby se minimalizovala omezení železničního provozu. Prvním viditelným výsledkem jsou nové koleje a výhybky v jižní části stanice s přípravou na částečné zdvoukolejnění trati směrem ke Starému Plzenci, zprovozněné loni v srpnu. Současně s otevřením nové zastávky na Slovanech bude v Koterově definitivně opuštěno původní kolejiště včetně 1. traťové koleje do Plzně. Provoz bude převeden na část nově vybudovaných staničních kolejí, u kterých již nebudou nástupiště, a 2. traťovou kolej ve směru do Plzně s novou zastávkou. V dalších měsících bude pokračovat výstavba zbylé části kolejiště v Plzni-Koterově a 1. traťové koleje do Plzně s předpokládaným dokončením v červnu příštího roku. Na zastávce Plzeň-Slovany přibude ještě jedno nástupiště, lávka přes koleje a výtah pro bezbariérový přístup. Stanici Plzeň-Koterov budou tvořit dvě hlavní a dvě předjízdné koleje, které umožní potřebné křižování, předjíždění nebo krátkodobé odstavení vlaků.
Historie stanice Plzeň-Koterov
Vlaky začaly jezdit přes Koterov 1. září 1868, kdy byla zprovozněna železniční trať České Budějovice – Plzeň, která byla součástí tehdejší Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Chebu. Pro cestující zde byla 20. února 1898 otevřena nejprve zastávka, která se nacházela poblíž současné ulice Na Lipce vedle bývalého přejezdu a dnešní lávky pro pěší. Místem procházela jedna traťová kolej, ze které odbočovala vlečka do plzeňské plynárny a pivovaru Světovar.
Hospodářská konjunktura na konci 30. let 20. století s nárůstem nákladní železniční dopravy vyvolala myšlenku vybudovat na polích mezi železniční tratí a řekou Úslavou velké seřaďovací nádraží, výhodně napojené na všechny tratě vedoucí z plzeňského uzlu. Až na přelomu 40. a 50. let 20. století vznikla v Koterově, od roku 1942 součásti Plzně, nová železniční stanice. Původní plány byly realizovány jen částečně. Dokončené nádraží zahrnovalo tři tranzitní koleje a 11 kolejí pro seřaďování nákladních vlaků. Součástí byla výpravní budova na konci Velenické ulice a dvě věžová stavědla. Cestujícím nadále sloužila zastávka u koterovského přejezdu.
V letech 1962–1968 byla trať Plzeň – České Budějovice elektrifikována. Změnou jízdního řádu, platnou od 23. května 1982, byla zrušena zastávka u koterovského přejezdu. Náhradou začaly osobní vlaky zastavovat přímo ve stanici, kde byla proti výpravní budově vybudována dvě nová nástupiště.
V 90. letech začala klesat intenzita nákladní dopravy na železnici a využití koterovského seřaďovacího nádraží se snižovalo. Proto bylo rozhodnuto od září 1995 soustředit sestavu nákladních vlaků opět na seřaďovacím nádraží v Doubravce. V září 1998 byly rekonstruovány výhybky ve směru na plzeňské hlavní nádraží a ve stanici přibylo třetí bezbariérově přístupné nástupiště.
Po roce 2005 začala projektová příprava modernizace plzeňského železničního uzlu, která měla zahrnout i stanici Plzeň-Koterov. Ve spolupráci s městem Plzní se hledala cesta, jak zlepšit přestupy cestujících mezi vlaky a MHD. Vznikla studie na prodloužení tramvaje od Světovaru přímo před koterovské nádraží, uvažovalo se i o zavedení vlakotramvají přejíždějících mezi tramvajovou a železniční sítí. Nakonec bylo rozhodnuto přenést zastavování osobních vlaků z Plzně-Koterova opět na zastávku, nikoliv do původních míst, ale na opačnou stranu směrem ke křižovatce Sušické, Lobezské a Částkovy ulice pod novým názvem Plzeň-Slovany.
Editace textu: Adriana Jarošová
Zveřejněno: 11. 4. 2022, Martin Pecuch
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?