plzen.eu (Plzeň)
Z regionů  |  11.04.2022 00:00:00

Od pátku začne fungovat nová zastávka Plzeň-Slovany, nahradí stanici v Koterově

Od pátku začne fungovat nová zastávka Plzeň-Slovany. Nahradí stanici v Koterově

Správa železnic zprovozní v pátek 15. dubna novou zastávku Plzeň-Slovany poblíž Lobezské ulice. Ta nahradí nedalekou stanici v Koterově, která přestane sloužit osobní dopravě. S tím souvisí výluka od pondělí 11. do čtvrtka 14. dubna. První ranní vlak v pátek 15. dubna zastaví už u nového nástupiště na Slovanech. Lidé se tak ze Slovan mohou po městě přepravovat moderními příměstskými vlaky, na něž bude možné využít také jízdné nebo předplatné na městskou hromadnou dopravu. Během několika minut se tak dostanou do oblasti Jižního Předměstí, Skvrňan, Křimic a s přestupem i do dalších lokalit ve městě.

Fotografie: A. Jarošová, 11.4.2022

Fotografie: A. Jarošová, 11.4.2022

„Už v roce 2015 město Plzeň odsouhlasilo záměr na zřízení nové vlakové zastávky Slovany v těsné blízkosti přestupní zastávky městské hromadné dopravy v Částkově ulici, kde zastavují důležité linky č. 12, 29, 30 i frekventovaná linka příměstské dopravy IDPK (Integrovaná doprava Plzeňského kraje) č. 331 do Zruče, Letkova a Tymákova. Poloha nové zastávky je příznivá také pro docházku do hustě osídlených částí čtvrti Slovany či Lobez. Podmínkou investora zastávky, kterou je společnost Správa železnic, však bylo zrušení stanice Plzeň-Koterov, která nebyla cestujícími příliš využívána,“ vysvětlil Miroslav Klas z Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně.

Fotografie: A. Jarošová, 11.4.2022

Výstavba nové zastávky na Slovanech je součástí další etapy modernizace plzeňského uzlu, která probíhá v úseku Lobzy – Koterov a byla zahájena v listopadu 2020. V pátek začnou vlaky využívat zrekonstruovanou 2. traťovou kolej mezi hlavním a koterovským nádražím, a to včetně nového nástupiště poblíž Lobezské ulice. Tím se rozšíří cestujícím možnost přestupu na městskou hromadnou dopravu. Prvním spojem, který zde zastaví, bude osobní vlak na trase Horažďovice předměstí – Plzeň-Jižní Předměstí s příjezdem na Slovany ve 4:44 hodin. Cestujícím bude dispozici zatím jen jedna nástupní hrana, druhé nástupiště se začne využívat až po dokončení rekonstrukce 1. traťové koleje na jaře příštího roku. Posledním spojem, který obsloužil stanici Plzeň-Koterov, byl v pondělí 11. dubna v 7:42 hodin osobní vlak 8906 z Nepomuku do Plzně-Jižního Předměstí. V budoucnu bude koterovská stanice sloužit pouze nákladní dopravě, proto dělníci začnou s demontáží nástupišť. Výpravčí budou v Koterově sloužit do odpoledních hodin 14. dubna, ještě během Velikonoc přejde stanice na dálkové řízení z pracoviště na plzeňském hlavním nádraží.

Fotografie: A. Jarošová, 11.4.2022

Výluka na trati

Po dobu výluky (11. dubna, 8:00 – 14. dubna, 23:35) jsou všechny vlaky v úseku Plzeň-Jižní Předměstí – Nepomuk nahrazeny autobusy náhradní dopravy. Náhradní autobusová doprava je organizována podle výlukového jízdního řádu. Po dobu výluky jedou vlaky v úseku NepomukHoražďovice předměstí v upravené časové poloze podle výlukového jízdního řádu.

Průběh stavebních prací

Modernizace kolejiště v Plzni-Koterově a v přilehlých úsecích postupuje po etapách, aby se minimalizovala omezení železničního provozu. Prvním viditelným výsledkem jsou nové koleje a výhybky v jižní části stanice s přípravou na částečné zdvoukolejnění trati směrem ke Starému Plzenci, zprovozněné loni v srpnu. Současně s otevřením nové zastávky na Slovanech bude v Koterově definitivně opuštěno původní kolejiště včetně 1. traťové koleje do Plzně. Provoz bude převeden na část nově vybudovaných staničních kolejí, u kterých již nebudou nástupiště, a 2. traťovou kolej ve směru do Plzně s novou zastávkou. V dalších měsících bude pokračovat výstavba zbylé části kolejiště v Plzni-Koterově a 1. traťové koleje do Plzně s předpokládaným dokončením v červnu příštího roku. Na zastávce Plzeň-Slovany přibude ještě jedno nástupiště, lávka přes koleje a výtah pro bezbariérový přístup. Stanici Plzeň-Koterov budou tvořit dvě hlavní a dvě předjízdné koleje, které umožní potřebné křižování, předjíždění nebo krátkodobé odstavení vlaků.

Fotografie: A. Jarošová, 11.4.2022

Historie stanice Plzeň-Koterov

Vlaky začaly jezdit přes Koterov 1. září 1868, kdy byla zprovozněna železniční trať České BudějovicePlzeň, která byla součástí tehdejší Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Chebu. Pro cestující zde byla 20. února 1898 otevřena nejprve zastávka, která se nacházela poblíž současné ulice Na Lipce vedle bývalého přejezdu a dnešní lávky pro pěší. Místem procházela jedna traťová kolej, ze které odbočovala vlečka do plzeňské plynárny a pivovaru Světovar.

Hospodářská konjunktura na konci 30. let 20. století s nárůstem nákladní železniční dopravy vyvolala myšlenku vybudovat na polích mezi železniční tratí a řekou Úslavou velké seřaďovací nádraží, výhodně napojené na všechny tratě vedoucí z plzeňského uzlu. Až na přelomu 40. a 50. let 20. století vznikla v Koterově, od roku 1942 součásti Plzně, nová železniční stanice. Původní plány byly realizovány jen částečně. Dokončené nádraží zahrnovalo tři tranzitní koleje a 11 kolejí pro seřaďování nákladních vlaků. Součástí byla výpravní budova na konci Velenické ulice a dvě věžová stavědla. Cestujícím nadále sloužila zastávka u koterovského přejezdu.

V letech 1962–1968 byla trať PlzeňČeské Budějovice elektrifikována. Změnou jízdního řádu, platnou od 23. května 1982, byla zrušena zastávka u koterovského přejezdu. Náhradou začaly osobní vlaky zastavovat přímo ve stanici, kde byla proti výpravní budově vybudována dvě nová nástupiště.

V 90. letech začala klesat intenzita nákladní dopravy na železnici a využití koterovského seřaďovacího nádraží se snižovalo. Proto bylo rozhodnuto od září 1995 soustředit sestavu nákladních vlaků opět na seřaďovacím nádraží v Doubravce. V září 1998 byly rekonstruovány výhybky ve směru na plzeňské hlavní nádraží a ve stanici přibylo třetí bezbariérově přístupné nástupiště.

Po roce 2005 začala projektová příprava modernizace plzeňského železničního uzlu, která měla zahrnout i stanici Plzeň-Koterov. Ve spolupráci s městem Plzní se hledala cesta, jak zlepšit přestupy cestujících mezi vlaky a MHD. Vznikla studie na prodloužení tramvaje od Světovaru přímo před koterovské nádraží, uvažovalo se i o zavedení vlakotramvají přejíždějících mezi tramvajovou a železniční sítí. Nakonec bylo rozhodnuto přenést zastavování osobních vlaků z Plzně-Koterova opět na zastávku, nikoliv do původních míst, ale na opačnou stranu směrem ke křižovatce Sušické, Lobezské a Částkovy ulice pod novým názvem Plzeň-Slovany.

Editace textu: Adriana Jarošová


Zveřejněno: 11. 4. 2022, Martin Pecuch


 





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688