Plzeňané se zapojili do plánování veřejné a cyklistické dopravy ve městě
Ilustrační foto: E. Kriegerová
Město Plzeň připravuje plán rozvoje veřejné dopravy s výhledem do roku 2040, takzvaný Generel veřejné dopravy. Záměrem dokumentu je vytvořit vizi, jak se bude veřejná doprava rozvíjet v dalších desetiletích. V rámci jeho příprav město ve spolupráci s Centrem pro komunitní práci západní Čechy a organizací Johan uspořádalo sérii setkání s obyvateli Plzně a diskuze o tom, jaká je jejich zkušenost s cestováním veřejnou dopravou. Odbornými zpracovateli dokumentu jsou Správa veřejného statku města Plzně (SVSMP) a Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP).
Během března a v prvním dubnovém týdnu se uskutečnilo deset workshopů se skupinami žáků základních škol a studentů středních škol, setkání s řediteli škol a rodiči, se zástupci velkých zaměstnavatelů a na závěr diskuze se širokou veřejností.
Foto z tiskové konference po veřejných diskuzích
„Zpracovatelé Generelu veřejné dopravy získali mnoho podnětů, návrhů ke změnám a také příkladů dobré praxe. Především od žáků a studentů přišly zajímavé podněty, ze kterých je patrné, že se smýšlení mladých lidí v oblasti dopravy začíná měnit, vlastnit automobil už pro ně není nutně prioritou,“ uvedl náměstek primátora Michal Vozobule, jenž má v gesci dopravu a životní prostředí.
Společným jmenovatelem všech setkání byla témata bezpečnosti, ekologie a poměr automobilové dopravy versus dopravy hromadné, pěší a cyklistické. Hosté diskuzí sdíleli své zkušenosti z cestování po městě a přicházeli s konkrétními návrhy, jak situaci zlepšit. „Pozitivně kvitovali proměnu infrastruktury u hlavního nádraží, v Šumavské a Americké ulici, také vznik přestupních uzlů. Vytipovávali místa, na která je důležité se zaměřit, například na náměstí Generála Píky, Francouzskou třídu nebo Částkovu ulici,“ dodal Michal Vozobule.
Podle Jiřího Kohouta, vedoucího dopravního oddělení PMDP, je zřejmé, že lidé chtějí veřejnou dopravou jezdit rychle, přesně a v návaznosti, a přitom si snadno zakoupit jízdné. „Větší část cestujících tvoří ženy, pro ně je pak důležitý také pocit bezpečí nejen v dopravních prostředcích, ale také při přestupech, v okolí zastávek a veřejném prostoru obecně. To zdůrazňovali i rodiče, jejichž děti se veřejnou dopravou přepravují do škol,“ řekl Jiří Kohout.
Poznatky z řady setkání odborníci zapracují i do připravovaného cyklogenerelu, který město Plzeň se svými organizacemi zpracovává. „Správa veřejného statku hledá řešení a spolupracuje se školami, které mají zájem a chtějí cyklistiku jako druh dopravy do školy svým žákům nabídnout. V loňském roce jsme umístili cyklostojany před 11. a 26. základní školu – Šedivku a Růžovku, letos máme připraveno dvě stě dalších stojanů. Se školami mluvíme i o praktičtějších možnostech jako například kolárna přímo ve škole,“ doplnil Jan Hakl, vedoucí úseku veřejné dopravy a cyklodopravy SVSMP.
Zpracovatelé Generelu veřejné dopravy v následujících měsících dokončí jeho analytickou část, zapracují připomínky z deseti workshopů, připraví návrhovou část, která bude do konce roku znovu projednávána. V příštím roce se plánem na rozvoj veřejné dopravy v Plzni budou zabývat orgány města.
Setkání k připravovanému generelu se odehrála v rámci projektu Podpora participace v Plzni. „Naším cílem je, aby se strategické dokumenty projednávaly s veřejností takto otevřeně a široce a všechna setkání ukázala, jak množstvím účastníků, tak i velmi kultivovanou diskuzí, že zájem diskutovat celoměstská témata na straně veřejnosti rozhodně je,“ řekla Tereza Pelclová z Centra pro komunitní práci západní Čechy.
Text: Eva Kriegerová
Zveřejněno: 8. 4. 2022, Eva Kriegerová
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.
- Platové tabulky úředníků a odborníků ve státní a veřejné správě pro rok 2019
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Třídění hmotného majetku do odpisových skupin, Příl.1 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Kdy do důchodu?
- Neomezená data 2023 - mobilní tarify s neomezenými daty, neomezený internet do mobilu
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- Výpočet odchodu do důchodu
- Tabulka odchodu do důchodu
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky