V prvních čtyřech
školách zatím probíhá terénní šetření, které je součástí komplexního sběru
dat pro tvorbu těchto plánů mobility. V minulém týdnu se již uskutečnilo se
žáky ZŠ Josefa Gočára, další je v plánu v
úterý 26. března s dětmi ze ZŠ Úprkova.
„Okolí hradeckých
škol trápí zejména v ranních hodinách přetlak osobních
automobilů. Rodiče v mnoha případech vozí děti až před vchod
školy. V bezprostřední blízkosti
škol pak dochází k nepřehledným a nebezpečným situacím. Řidiči se jsou mnohdy nuceni dopouštět se různých přestupků: stojí na místech zákazu zastavení, vjíždí na chodníky či se otáčí se na travnatých plochách. Tomu chceme zabránit a pomoci
školám nastavit efektivnější systém
dopravy dětí do
škol, který by byl bezpečný i šetrnější k
životnímu prostředí,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek.
Ke změně by měly přispět
školní plány mobility. Jedná se o dokument, který bude na míru vypracovaný pro každou ze základních
škol zřizovaných městem. „Důležitou součástí tvorby plánů mobility jsou online průzkumy. Do dotazníkového šetření se zapojují
pedagogové, rodiče i žáci dané
školy. Další částí jsou speciální přednášky pro
žáky a rodiče. Zároveň probíhá také terénní šetření, na kterém se podílí děti společně se svými kantory. Žáci jsou rozděleni do několika skupin, kdy každá z nich má za úkol ve vybraných časech sledovat v okolí
škol různé situace. Jedná se například o počet
aut, která projedou v daném úseku, nebo která zastaví na nesprávném místě a podobně,“ vysvětluje náměstek Řádek. Právě takováto terénní šetření již probíhala v uplynulých dnech se
žáky ZŠ Josefa Gočára. Další jsou plánována na
úterý 26. března s dětmi ze ZŠ Úprkova. V dubnu budou průzkumy v okolí své
školy zpracovávat žáci ze ZŠ Habrmanova, do tvorby školních plánů mobility se zapojila také ZŠ Milady Horákové.
Tvorbu školních plánů mobility zajišťuje město ve spolupráci s externím dodavatelem. „Tyto dokumenty by se měly
stát součástí dlouhodobého plánu rozvoje
školy a samozřejmou součástí školního života a vzdělávacího procesu. Popsat by mimo jiné měly souhrn
opatření, díky kterým by i město mohlo v budoucnu přistoupit ke změnám v
dopravě,“ dodává náměstek Řádek.
Petr Vinklář
kancelář primátorky