plzen.eu (Plzeň)
Doprava  |  30.03.2022 00:00:00

Na Americké v Plzni se zlepšila veřejná doprava, město počítá s dalším rozvojem této lokality

Na Americké v Plzni se zlepšila veřejná doprava, město počítá s dalším rozvojem této lokality

Rychlejší, plynulejší a efektivnější přepravu prostřednictvím vozů městské hromadné dopravy nyní využívají cestující po Americké ulici v Plzni. V lokalitě se snížil hluk, prach, lépe se tu dýchá. Takové jsou výsledky studie, která zhodnotila uzavření části Americké ulice pro individuální dopravu v srpnu loňského roku. Prostřední úsek nyní slouží pouze chodcům, cyklistům, složkám IZS a vozům pro MHD a zásobování. Město chce dál lokalitu zlepšovat, dojde k výsadbě zeleně, vznikne prostor pro předzahrádky, ulice bude čistější a bezpečnější.

Zelená pro Americkou (vizuál)

Zelená pro Americkou (vizuál kampaně)

„Rozhodnutí o uzavření části Americké ulice pro individuální automobilovou dopravu byl krok správným směrem. Denně využívá spoje městské hromadné dopravy po Americké 24 tisíc cestujících, projede tudy 1200 spojů a další vozy linkové dopravy. Pro všechny cestující jsme zajistili rychlejší průjezd touto lokalitou,“ uvedl primátor města Pavel Šindelář.

Fotografie z dnešní tiskové konference

Fotografie z dnešní tiskové konference

Podle Michala Vozobule, náměstka primátora pro oblast dopravy a životního prostředí, chce město Plzeň na zkvalitnění lokality dále pracovat. „Plánujeme zaměřit se více na čistotu a bezpečnost, zklidněná ulice nabídne lepší podmínky pro rozvoj obchodů a služeb, které využívají spíše pěší návštěvníci centra města. Vzniká zde prostor i pro předzahrádky. Na Americké dojde k výsadbě stromů a další zeleně,“ přiblížil.

Zrychlení dopravy i snížení hluku a exhalací

Americká ulice je klíčová pro obsluhu všech částí Plzně, projíždí tudy 12 linek MHD a představuje hlavní spojnici Klatovské třídy a hlavního vlakového nádraží včetně autobusového terminálu. „Vozy MHD nyní jezdí Americkou ulicí plynule a bez zdržení. Dříve zde popojížděly v nejhorších kolonách rychlostí 2,5 kilometru za hodinu už od křižovatky u hlavního nádraží a nabíraly zpoždění až 16 minut. Cestující MHD nyní jen v polední špičce ušetří celkem 100 hodin času. Odpolední zpoždění trolejbusů ve směru na Bory a Borská pole se podařilo zkrátit o pět minut,“ dodal Michal Vozobule.

Kromě zrychlení dopravy se v lokalitě Americká podařilo významně snížit hluk a exhalace. Lidé se navzájem slyší a mohou se nadechnout, protože většinu spojů na Americké zajišťují bezemisní ekologické trolejbusy. Na zastávce v horní části Americké vystoupí a nastoupí 35 tisíc lidí denně, další tisíce chodců tudy procházejí. Provoz linek MHD je efektivnější – šetří se počet vozidel a řidičů, které lze nasadit na jiných linkách.

Podle průzkumů projíždělo v roce 2021 Americkou až 13 tisíc aut denně. Po jejím uzavření v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce kolaps dopravy nenastal. V ulici U Trati přibyla jen pětina aut a jejich průměrná rychlost tam poklesla ze 47 km/h na 44 km/h. U Rychtářky projíždí jen o tři procenta aut víc oproti období před uzavřením Americké. Město připravuje i další opatření, která pomohou v budoucnu zlepšit řízení dopravy na křižovatce u Belánky, například kamerový systém.

Fotografie z dnešní tiskové konference

Zklidněním Americké to nekončí

Uzavřít část ulice pro tranzit osobních automobilů samozřejmě nestačí. Po prvním, byť zásadním kroku, mají následovat další. Nyní je potřeba provést úpravy Americké, které podpoří její oživení a atraktivitu pro Plzeňany i návštěvníky města. Především se počítá s dalším zlepšením podmínek pro pěší. Odstranění nyní již přebytečných odbočovacích pruhů na rohu se Škroupovou ulicí umožní rozšířit chodníky a dosadit chybějící stromy. Ke zkvalitnění veřejných prostranství dojde i v okolí trolejbusových zastávek, kde bude možné na úkor vozovky rozšířit chodníky a vysunout nástupiště. To také usnadní podmínky pro umístění předzahrádek a podpoří místní podnikatele.

Další oživení přinese revitalizace spodní části Americké třídy, dostavba chybějících bloků a širší nabídka obchodů a služeb. Nutná obsluha automobilovou dopravou se má zajišťovat vždy nejbližším napojením na vnitřní městský okruh, nikoli projížděním aut skrz centrum. Wilsonův most má také sloužit především pěším, cyklistům a prostředkům veřejné dopravy.

Text: Eva Barborková


Zveřejněno: 30. 3. 2022, Martin Pecuch


 





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688