Proč Maserati a Lamborghini nedostatkem čipů netrpí a jaké jsou jejich plány na elektrifikaci - Víkendář
Zájem o SUV v USA pokračuje, minulý rok představovaly 80 % prodaných osobních vozů. Pro Yahoo Finance to uvedl šéf severoamerické divize automobilky Maserati Bill Peffer v odpovědi na otázku, proč se jeho společnost stále více věnuje tomuto segmentu trhu. Podle něj jsou SUV neprodávanější i v Maserati a zajímavý je zejména segment trhu středně velkých luxusních vozů, který je ale také předmětem intenzivních konkurenčních tlaků. Co elektrifikace?
Peffer hovořil o tom, že firma nyní nabízí vozy s částečným hybridním systémem, které kombinují spalovací motor s 48Voltovým elektrickým pohonem. Takový systém „maximalizuje výkon s efektivitou“. Maserati se pak zavázalo, že do roku 2025 bude nabízet všechny modely v plně elektrické verzi a v roce 2030 bude prodávat samostatné elektrické modely.
Peffer pokračoval v tématu elektrifikace s tím, že jeho firma chce dát zákazníkům možnost, aby si sami vybrali, zda chtějí vozy se spalovacími motory či s elektrickým pohonem. K tomu se podle něj automobilky pohybují ve velmi „proměnlivém prostředí“. Yahoo k tomu dodalo, že zákazníci stále více hledají vozy s hybridním či elektrickým pohonem a přispívají k tomu i současné vysoké ceny paliv.
K tenzím ve výrobních vertikálách a k možnému nedostatku dílů Peffer uvedl, že Maserati je jednou globální značkou v portfoliu skupiny Stellantis, která se zaměřuje na luxusní segment trhu. A jako taková dostává ze skupiny prostor pro to, aby měla dostatek zdrojů pro svou výrobu. Stellantis vznikla v roce 2021 fúzí francouzské společnosti Groupe PSA s italsko-americkou společností Fiat Chrysler Automobiles. „Nedostatek čipů se nás ve skutečnosti netýká a to nám minulý rok umožnilo růst o 50 %,“ dodal ředitel.
Dobře se minulý rok vedlo i automobilce Lamborghini. Také její zástupce hovořil na Yahoo Finance o jejích výsledcích a plánech. Stephan Winkelmann si pochvaloval rok 2021 a ziskovost, které firma dosáhla. Dodal, že i nyní Lamborghini stále prodává více aut, než je schopno vyrábět, tudíž roste čekací doba na jeho vozy. „Pokud nyní auto koupíte, čekací doba bude dosahovat jeden rok,“ upřesnil.
Winkelmann uvedl, že v rámci skupiny VW, do které jeho firma patří, má Lamborghini výjimečnou pozici, která omezovala tlaky ze strany nedostatku čipů. „Jsme menší a máme vyšší marže, nemuseli jsme čelit nedostatku,“ dodal ředitel. „Hybridizace“ modelů by podle něj měla proběhnout v roce 2023 a 2024 a začne modelem Aventador. Do roku 2025 chce firma dosáhnout snížení emisí o 50 %. Zároveň ředitel chce, aby každý další model byl výkonnější než ten předchozí, tak, jak se na supersporty sluší.
Winkelmann byl na závěr tázán na plány skupiny VW týkající se IPO některých dceřiných firem. Někdy se v této souvislosti hovoří o IPO Porsche. Winkelmann pouze řekl, že on o takových věcech nerozhoduje. Z dřívější komunikace nicméně vyrozuměl, že u Lamborghini se s žádným IPO nepočítá.
(Zdroj: Yahoo Finance)
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?