(Kurzy.cz)
Autonomní řízení na spadnutí? Bude první Waymo, Tesla či někdo jiný?
Kdy se autonomní řízení stane běžnou součástí automobilové přepravy je stále věštěním z křišťálové koule. Na této relativně dlouhé cestě se však již začínají objevovat první vlaštovky. A to právě nejen z hlediska automatického parkování, udržování jízdního pruhu či předjíždění, které se pomalu stává běžnou součástí vozů vyšší třídy, ale skutečného samořízení běžného vozu.
Page Lawrence a Sergey Brin coby zakladatelé společnosti Google potvrdili svou prozřetelnost, když do výzkumu v dané oblasti začali investovat již v předminulé dekádě. Společnost Waymo, spadající pod křídla Googlu (v současnosti Alphabet), se totiž do vývoje samořídících vozů pustila již v roce 2009. Od té doby testovací vozy najely miliony mil napříč více než 13 americkými státy.
V posledních letech však díky PR a auře Elona Muska je mediálně více slyšet o autonomním řízení od Tesly. Za měsíc to však již budou 3 roky, co Elon Musk na „Autonomy Investor Day“ hovořil o výrazném pokroku v dané oblasti. Tehdy očekával již v daném roce dotvoření příslušného „dokonalého“ softwaru, resp. následně v polovině roku 2020 měly dle Muska začít brázdit silnice „robotaxi“. Tedy vozy Tesla již dříve z výroby vybavené potřebným hardwarem pro autonomní řízení, kterým mělo (má) stačit jen přes wi-fi upgradovat příslušný software.
Zdá se však, že v porovnání dříve zahájený výzkum a vývoj společnosti Waymo přináší reálnější ovoce. Tento měsíc uplyne půl roku od chvíle, kdy společnost začala autonomní vozy testovat za pomoci běžných uživatelů - dobrovolníků v San Franciscu. Tedy ve velkoměstě, kde má automobilová doprava každoročně za následek stovky zraněných, potažmo loni zde zahynulo na silnících 33 osob. Elektromobily Jaguar vybavené systémem Waymo poskytly v posledních měsících coby robotaxi své služby zdarma stovkám uživatelů.
A zdá se, že úspěšně. V pondělí společnost Waymo totiž uvedla, že je připravena v San Franciscu ze svých autonomních vozidel odstranit bezpečnostní řidiče. Nespecifikovala však termín, což je nejspíše dáno těžko odhadnutelným povolením od úřadů. Jak zmínila na blogu ředitelka společnosti Waymo Tekedra Mawakana, plánovaný provoz bez řidiče by znamenal „významný krok na naší cestě k nasazení plně autonomní komerční služby“. Tedy obecně spuštění technologie, od které se v budoucnu v návaznosti očekávají enormní příjmy, potažmo zisky.
Proto je již delší dobu znát zvýšená výzkumná aktivita v této oblasti od řady automobilek, když z hlediska marží má tento segment přinést násobně větší přínos, než samotná produkce automobilů. V návaznosti jistě právě i Tesla je ve světle vidiny brzkého autonomního řízení oceněna, oproti konkurenci, tak jak je. Opět již na více než bilión dolarů…
V dané oblasti je aktivní ale například i koncern Volkswagen, který v rámci své strategie elektromobilismu a digitalizace chce začít s produkcí do 4 let. Tedy v rámci loni oznámeného projektu Trinity má být v roce 2026 zahájena sériová výroba elektromobilu s autonomní úrovní „Level 2+“, resp. technicky schopného plného autonomního řízení „Level 4“. Koncern General Motors vyvíjí obdobné systémy/služby v San Franciscu jako Waymo prostřednictvím firmy Cruise. Ta začátkem tohoto měsíce získala od Kalifornské komise pro veřejné služby (CPUC) povolení účtovat cestujícím poplatky za jízdy s přítomností bezpečnostního řidiče.
Řada dalších automobilových skupin nejspíše vidí potenciál v dané oblasti právě u skupiny Alphabet. Mezi partnery Waymo kromě vlastně zmiňovaného Jaguaru, potažmo Land Roveru, totiž patří Daimler, Volvo, Renault, Nissan, Mitshubishi, Geely či skupina Stellantis.
Samořídící vůz vybavený technologií Waymo je každopádně k nepřehlédnutí. Díky velkému množství čidel vypadá totiž jako pojízdná laboratoř. V tomto ohledu se tedy vozy Tesla odlišují, když potřebný hardware je prakticky „neviditelný“. Ve spolupráci se zmiňovanou Geely nicméně již Waymo představilo studii autonomního vozu s méně nápadnými hardwarovými prvky.
Jak takové robotaxi může sloužit, lze shlédnout níže ve videu z Phoenixu, kde Waymo dokonce již dříve začalo vozit cestujících bez řidiče.
Ke společnosti Waymo možno uvést, že její financování obstarávají i další společnosti. Například před 2 lety získala na 3 mld. USD od T. Rowe Price Associates, Perry Creek Capital a Fidelity Management.
Každopádně hospodářský rozvoj skupiny Alphabet v návaznosti indikují v čase dlouhodobě rostoucí její akcie. Před dvěma lety se společnost prvně zařadila mezi biliónové, resp. v lednu 2020 se díky kurzovému růstu titulu hodnota společnosti přehoupla přes bilión dolarů. A netrvalo vlastně dlouho, když se ocenění firmy krátce již i zdvojnásobilo. Stalo se tak loni na konci listopadu, kdy se Alphabet zařadila po bok společností Apple a Microsoft coby hodnotově více než 2 biliónová společnost. V současnosti se akcie Alphabet (obě třídy – GOOG, GOOGL) obchodují od tehdejších maxim o necelou desetinu níže. Aktuálně lze zkrátka hovořit o hodnotě firmy na úrovní 1,83 bil. USD.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory