Všem dopravcům v Česku teď hrozí krach. Chtějí, ať vláda zruší spotřební daň z pohonných hmot
Již tak závratná rychlost zdražování pohonných hmot v ČR se ještě zvyšuje. Benzín včera přes noc zdražil o 1,70 Kč/l. Nafta o 2,15 Kč/l. Rekordy. Za poslední měsíc nafta zdražila skoro o 12 Kč/l. Dopravci podezřívají čerpací stanice, že situace zneužívají a navyšují si marže. Ty to odmítají. Pohonné hmoty každopádně rychle zdražují k úrovni 50 Kč/l.
Vláda dnes bude jednat o tom, jak růst cen pohonných hmot alespoň zmírnit, když tedy ne zlevnit. Dopravci totiž varují, že každý z nich, kteří v Česku podnikají, je nyní ohrožen krachem. Například největší sdružení silničních dopravců v ČR, Česmad Bohemia, má zhruba 2200 členských firem a subjektů. Podle prezidenta sdružení, Josefa Melzera, je každý ze členů nyní ohrožen krachem.
Krach dopravce znamená, že může váznout třeba zásobování i třeba potravinami nebo léky či zdravotními potřebami. Plošnější problémy dopravců tak mohou signalizovat otřes nejen ekonomický, ale i sociální. Dopravci jsou přitom nyní ve ztrátě čítající až čtyři koruny na každý kilometr. To je ztráta, která se za měsíc načítá do statisíců a posléze milionů, ba desítek milionů, takže dopravce nemůže takovou ztrátovost zvládat dlouho.
Dopravci i proto tlačí na vládu, aby přijala opatření, které jim uleví. Nejlépe by se mělo jednat o kombinaci opatření. Kombinace opatření by cenu pohonných hmot mohla vrátit opět na úrovně začínající trojkou. Co může vláda dělat? Má v zásadě šest možností.
Může snížit spotřební daň. Dopravci uvádějí, že bez problému lze snížit spotřební daň o 1,60 Kč/l. To by však při nárůstu ceny o zhruba 10 Kč/l za poslední rok zase tolik nepomohlo. Proto dopravci přicházejí i s tím, že by se mohla přechodně spotřební daň zcela zrušit. Takový krok by však mohl narazit v Bruselu.
Vláda také může snížit uplatňovanou sazbu DPH, jak tak od února na půl roku učinila vláda v Polsku. Nabízí se přechodné ukončení přimíchávání biosložky, které pohonné hmoty uměle zdražuje. Dalším z řešení je zastropování cen. Částku nad „stropem“ by stát čerpacím stanicím a dalším dodavatelům pohonných hmot dorovnával za peníze daňového poplatníka. Dalším z řešení je adresný program podpory pouze části firem a části domácností. Těch nejvíce zasažených. Dopravci konečně také míní, že by situaci mohl zlepšit apel vlády na čerpací stanice, ať situace nezneužívají a nenavyšují si marže.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři