Sport a lyže v Turecku – málo rozvinutý obor se stává velkou příležitostí
Lyžování zatím není v Turecku masovým sportem. Nepůsobí zde žádný výrobce lyží, veškerá „výzbroj“ pro milovníky tohoto sportu se do země dováží. Skiareály se ale rozvíjejí, Turci mají o lyžování stále větší zájem a poptávka po zimním sportovním vybavení roste. Rýsují se tak nové příležitosti také pro české firmy. Ty se v Turecku prezentovaly díky projektu na podporu ekonomické diplomacie.
Foto: Velvyslanectví ČR v Ankaře
Turecko má řadu mohutných horstev a zimních vysokohorských středisek i nad 2000 n.m., z toho jen čtyři větší resorty snesou mezinárodní srovnání – od nejvýchodnějšího střediska Palandoken, přes centrální Erciyes, až po západní resorty Kartalkaya a Uludag.
Z 85 milionů obyvatel rekreačně lyžují nanejvýš stovky tisíc. Skiareály se však v posledních 10-15 letech rozvíjejí, lyžování se stává dostupnějším pro stále více obyvatel, profesionalizuje se příprava místních sportovců, a dokonce v některých soutěžích světové úrovně turečtí závodníci občas porážejí i ty české.
Maloobchod se zimním sportovním vybavením zatím spočívá na dvou hlavních specializovaných sítích a pár nadnárodních řetězcích (Decathlon, Intersport), zbytek maloobchodní scény je roztříštěný co do sortimentu i vlastnictví a nabídka je omezená. Trh je tak deformován několika málo prodejci a řadou malých půjčoven, jež nabízejí většinou materiál z třetí ruky. Většina místní lyžující populace si dosud lyžařskou výbavu půjčuje, vznikla však již vrstva desítek tisíc zámožnějších „lyžníků“, kteří si kupují vlastní vybavení a většinou velmi hledí na značku lyží i oblečení. Zájem o „lyžbu“ i využití skiareálů v Turecku v posledních letech stoupají, spolu s popularitou zimních sportů vůbec. Ruku v ruce s tím se mění také poptávka spotřebitelů.
Podobně jako i v jiných oborech je Turecko trhem nesnadným, nestabilním, ale perspektivním. Příležitosti pro české výrobce a vývozce zimního sportovního zde ale jsou!
SPEKTRUM NABÍDKY V MÍSTNÍCH OBCHODECH
Střed a spodek sortimentu poptávky začíná v několika největších městech přebírat Decathlon. Dále zde existují dvě větší sítě zimních obchodů (Karspor a SPX), které nabízejí světové značky lyží i snowboardů a bot. Často jde o loňské a starší modely i jiný ski materiál, ceny jsou někdy o něco nižší než ve střední Evropě. Výjimku tvoří obchody sítě SPX cílící na bohatší klientelu nabízející většinově letošní a loňské modely (s cenami jsou nyní se slevami někde 10-20% nad středoevropskými cenami, ale někdy i níž). Obě sítě, byť každá jinak, shodně nabízejí i high-end lyžařské oblečení (Bogner, Phenix či Spyder) pro bohaté domácí lyžaře a zahraniční turisty – povětšinou ze zemí východní Evropy.
ŠANCE NA ÚSPĚCH
V Turecku nepůsobí žádný výrobce lyží. Všechna výzbroj se do země dováží. Zejména spodní a střední část nabízeného sortimentu je nízké kvality. Nabídku českých výrobců je účelné soustředit na turecké půjčovny, které by mohly mít zájem o dodávky pod svou značkou. Zajímavé by mohly být i dodávky pro místní lyžařské kluby či skiareály. U dražších a specializovanějších produktů je trh omezený a nerozvinutý, zde je faktorem zájem bohatších Turků o známé a zavedené značky přinášející svému majiteli prestiž, šance na maloobchodní odbyt v tomto segmentu jsou spíše ve stovkách než v tisících kusů.
FOTOGALERIE
Foto: Velvyslanectví ČR v Ankaře
Velkou částí místního trhu jsou i dodávky pro státem řízenou strukturu klubů a škol a dalších institucí pod dohledem ministerstva mládeže a sportu a též příslušných sportovních svazů. Zde funguje centrální způsob nákupu materiálu, kterým se zboží dostává do regionů a obcí. Možnosti dodávek existují i pro místní lyžařskou federaci, vedle níž stojí samostatné svazy horolezců a skialpinistů, které též mohou být zákazníkem pro naše výrobce. Jde však o uhlídání tendrů a nastavení kontaktů.
Dalším potenciálním a velkým odběratelem zimního vybavení mohou být turecké ozbrojené složky – turecká armáda je druhá největší v NATO po USA. Pro zimní operace potřebují jak vojáci, tak policisté a záchranné složky adekvátní vybavení. Zde je možné zaznamenat nákupy v segmentu skialpových speciálek ve vojenském provedení.
V segmentu lyžařského oblečení je poptávka sycena většinově drahým dovozem, ale i místní výrobou, která je dostupnější – technologicky se místní výrobci dokázali přiučit z přenesených výrob velkých světových značek. Místní značky zimního sportovního oblečení cílí na dolní segment trhu, zámožnější turecký zákazník preferuje světové značky. I když se popularita outdoorových aktivit nedá srovnat s tím, na co jsme zvyklí z našich krajů, jde o větší trh než samotný segment lyžování. K chození po horách v Turecku jsou ohromné terény a trh je možné dále kultivovat – i zde však hrozí sílící dominance zejména Decathlonu
RELOKACE VÝROBY JAKO ALTERNATIVA K ČÍNĚ
Turecko je textilní velmocí. Řada outdoorových značek sem již přesunula výrobu. Kromě zavedených technologií, kvalifikované pracovní síly a dostatečné kapacity jsou pro relokaci do Turecka z Asie i další důvody – levnější a snazší doprava do Evropy a incentivy pro výrobce včetně zvýhodnění v místních tendrech.
Specifickou otázkou jsou cla a rozdíly v sazbách na dovoz textilu z Asie, zejména Číny, i dalších částí světa, a z Evropské unie, s níž má Turecko celní unii. Rada pro potenciální české exportéry zimního oblečení tedy zní: když export do Turecka, tak nejlépe výrobků s původem a produkcí v EU, na které nejsou cla žádná. Při dovozu textilu z Číny do Turecka platí standardní cla v závislosti na konkrétním HS kódu ve výši od 2,7% do 12%, plus je třeba počítat se speciální celní přirážkou vy výši 20% – 30%. V současnosti tedy pozorujeme snahu tureckých obchodníků vyhnout se produktům, a to i světových značek, vyráběných v Číně.
PROPED JAKO FORMA PODPORY
Ke zmapování tureckého trhu a prvnímu představení českých výrobců zimního sportovního vybavení připravilo Velvyslanectví ČR v Ankaře „zimní“ projekt na podporu ekonomické diplomacie PROPED, který proběhl v polovině února. Díky PROPEDu se v?Turecku prezentovaly společnosti a značky výrobců lyží Sporten, Artis, Kaestle CZ i rodinné firmy Lusti, a zimního sportovního oblečení AlpinePro, Kama, Direct Alpine a Sir Joseph. Přidal se i výrobce malých, zejména mobilních lyžařských vleků B+J (vleky.cz), který má v Turecku šanci v malých resortech či hotelích i školách. Prezentační akce ve velkém středoanatolijském resortu Erciyes u města Kayseri (přes 1 milion obyvatel) shlédly stovky tureckých lyžařů, ambasádou pořádaného hobby závodu se zúčastnilo více než 50 závodníků; součástí programu bylo i přijetí na obchodní komoře města. Turecká média státní i soukromá přinesla desítky zpráv o českých prezentačních akcích včetně mediálních vystoupení velvyslance, s dopadem řádově stovek tisíc diváků/abonentů. Celkem přes 30 obchodních firem, sportovních klubů a médií v Ankaře, včetně státní TV TRT, shlédlo české produkty na prezentační akci 17. února na rezidenci velvyslance. Součástí akcí byla i osvěta o českém sjezdovém lyžařství a jeho stavu. Velvyslanectví v Ankaře podporuje a propaguje zimní i letní sporty více cestami, včetně vlastních aktivit, kde mají prostor i čeští výrobci sportovního vybavení – 26. února 2002 uskuteční již 2. ročník diplomatického ski + snb závodu v pohoří Ilgaz.
Pavel Vacek, velvyslanec, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Okénko finanční rady
Vojtěch Šanca, Delta Green
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Neregulované fondy jsou už půl roku pod přísnějším dohledem. Co se změnilo?
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
?