JORDÁNSKO REKORDNĚ NAVYŠUJE PODPORU TURISMU (7.2.2022)
JORDÁNSKO REKORDNĚ NAVYŠUJE PODPORU TURISMU
Nová strategie cestovního ruchu, nedávno schválená jordánskou vládou, bude jen v roce 2022 dotována částkou v přepočtu vyšší než 2,5 miliardy korun. Jedním z konkrétních cílů je do roku 2025 přilákat nejméně 5,5 milionu turistů ročně, což by znamenalo alespoň návrat k úrovni z roku 2019.
Skalní město Petra. Foto: Shutterstock
Navýšení podílu evropských turistů je jednou z priorit, značná část zmíněných peněz by proto měla směřovat na další posílení nízkonákladové osobní letecké dopravy převážně z Evropy do hlavního města Ammánu i rudomořského letoviska Aqaba. V roce 2019 se evropští návštěvníci podíleli na příjmech z cestovního ruchu 12 procenty, zatímco arabští klienti včetně místních Jordánců přinesli dle oficiálních údajů 73 procent. To je ale způsobeno především velkou popularitou Jordánska v rámci blízkovýchodního regionu v oblasti zdravotnického turismu, jehož podíl na celkových příjmech z cestovního ruchu zatím stále převažuje.
POBÍDKY K OPAKOVANÝM POBYTŮM
Jordánsko chce pomocí nové strategie mimo jiné přesvědčit turisty k opakovaným i dlouhodobějším pobytům, nejen ke krátkým návštěvám nejznámějších památek. To znamená nejen pracovat na zviditelnění dalších turisticky zajímavých míst Jordánska, ale také podstatně modernizovat nyní velmi nedostatečnou infrastrukturu. Kromě Ammánu, Petry a přímořských letovisek nejsou k dispozici přiměřené ubytovací kapacity, chybí i spolehlivá, častá, bezpečná a cenově dostupná doprava mezi jednotlivými lokacemi.
V Jordánsku se přitom nachází nejen Mrtvé moře, ale také zatím hlavně potápěči ceněný Akabský záliv u Rudého moře. Kromě ikonického skalního města Petry mohou turisté navštívit dobře zachovalá antická města, pouštní zámky nebo středověké křižácké hrady. Světovou proslulost, mimo jiné i díky popularitě mezi filmovými produkcemi, získalo unikátní pouštní území Wadi Rum. Jordánsko ale nabízí mnoho dalších atraktivních přírodních cílů, a to i pro náročné outdoorové aktivity v horských oblastech, včetně několika přírodních rezervací. Úspěch by mohla přinést i účinnější propagace pozoruhodných raně křesťanských památek a míst, kde se odehrávaly známé biblické příběhy.
VÝZNAM PRO CELOU EKONOMIKU
Jordánsko by s novou strategií mělo cestovnímu ruchu konečně poskytnout podporu adekvátní roli, kterou má v rámci jeho ekonomiky. Závisí na něm řada dalších odvětví nejen v oblasti služeb, generuje největší počet pracovních míst a je téměř výhradním zdrojem příjmů některých tradičních komunit. V posledním roce před pandemií přinesl přes 4 miliardy jordánských dinárů (cca 127 miliardy korun), což znamenalo 13 % HDP. Potenciál Jordánska být atraktivní turistickou destinací je však bezpochyby úplně někde jinde. Pouhá obnova pandemií těžce postiženého sektoru proto nestačí. A i když finanční podpora plánovaná na rok 2022 je sedminásobkem předchozí nejvyšší částky, jen peníze situaci nezmění.
Součástí nové strategie jsou kromě volání po účinné marketingové kampani i návrhy na potřebné legislativní úpravy. To znamená především odlehčit neúměrnou regulaci odvětví cestovního ruchu a byrokracii s ním spojenou – od usnadnění podnikání v této oblasti obecně (například snížení množství potřebných licencí) po celkové otevření sektoru i pro zahraniční, především nearabské investory, kteří jsou zatím pro vstup na tento segment trhu limitováni řadou omezení či přímo zákazů. To by výrazně rozšířilo příležitosti pro české firmy, jak přímo v oboru cestovního ruchu, tak i ty, které jsou schopné se uplatnit v oblasti budování potřebné infrastruktury.
Zuzana Benešová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Ammánu
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post JORDÁNSKO REKORDNĚ NAVYŠUJE PODPORU TURISMU appeared first on MZV.
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz