Jak by vlastně měla centrální banka komunikovat s veřejností a co by ECB měla zlepšit?
Po finanční krizi roku 2008 došlo k významnému posunu jak na straně samotné monetární politiky, tak u komunikace centrálních bank. Michael Ehrmann, Sarah Holton, Danielle Kedan a Gillian Phelan na stránkách VoxEU poukazují na názory bývalých členů vedení ECB, které se týkají právě toho, jak by centrální banka měla komunikovat.
Sami centrální bankéři podle jednoho z průzkumů provedených v roce 2016 tvrdili, že jejich komunikace s veřejností je po roce 2008 intenzivnější a že tomu tak pravděpodobně bude i nadále. Je to jednak důsledek toho, že monetární politika se stala složitější a je tudíž třeba ji více vysvětlovat. A k tomu se centrální bankéři také věnují většímu počtu ekonomických témat, která mohou být z pohledu jejich práce relevantní. V neposlední řadě pak komunikaci centrálních bank již řadu let ovlivňují nové komunikační kanály, sociální sítě a podobně.
Ehrmann a jeho kolegové získali v rámci svého průzkumu odpovědi od 27 bývalých členů vedení ECB. Výrazné rozdíly v názorech byly jen výjimečné a za hlavní cíl komunikace s veřejností je většinou považováno budování důvěry a vedle ní také management očekávání a transparentnost. Hlavním cílem komunikace centrální banky jsou pak podle většiny názorů finanční trhy a experti na monetární politiku. Podle některých názorů ale může dojít k tomu, že komunikace s finančními trhy může být přehnaná, a to zejména v případě, kdy by se politika měla odvíjet od očekávání finančních trhů. V této souvislosti byla zmíněna i nutnost vyhnout se „privilegované komunikaci s finančními trhy“.
Většina tázaných se domnívá, že ECB by i nadále měla používat takzvanou forward guidance, kdy informuje o budoucím nastavení politiky. Jen třetina tázaných se ale domnívá, že by ECB měla hovořit o konkrétních datech, kdy dojde k posunu v politice. A mírná většina si myslí, že tato forma forward guidance by používána být neměla. Asi třetina má za to, že v případě ECB dochází k přílišné prezentaci jednotlivých názorů členů jejího vedení, přibližně 22 % věří v opak.
Padl také dotaz na budoucí monetární politiku ECB. Zde byla zmiňována potřeba jejího zjednodušení, transparentnosti, větší participace jednotlivých centrálních bank zemí eurozóny a v neposlední řadě nutnost vyhnout se tomu, aby zaznívala řada vzájemně si odporujících hlasů týkajících se nastavené monetární politiky. Ve vztahu k neodborné veřejnosti by pak měla zaznívat méně složitá komunikace a i zde by měly být aktivnější jednotlivé centrální banky.
Zdroj: VoxEU
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz