Předvánoční propad amerického maloobchodu trhům na náladě nepřidá
Maloobchodní tržby v USA za prosinec propadly o 1,9 procenta a listopadový růst byl revidován dolů na skromných 0,2 pct.
Maloobchodní tržby v USA za prosinec propadly o 1,9 procenta a listopadový růst byl revidován dolů na skromných 0,2 pct. Ještě horší obrázek dostaneme po očištění o auta a pohonné hmoty - pokles činil 2,5 pct po listopadových -0,1 procenta. V obou případech jde o výsledky citelně pod odhady, které byly nastavené na -0,1, resp. -0,2 pct. S finančními trhy data skoro nehýbou, dál se drží negativní nálada. Předvánoční nákupy tentokrát nebyly příliš silné a zakousla se do nich inflace. Ve srovnání s třetím kvartálem sice ve 4Q spotřebitelé utratili asi o 2 procenta víc, ale prakticky jen kvůli vyšším cenám. Reálně se maloobchod z místa skoro nepohnul a vypadá to, že jeho příspěvek k růstu ekonomiky bude nevýrazný. Co se týče služeb, tedy klíčové položky výdajů domácností, existuje prostor k růstu, ale k závěru roku se zase může projevit nepříznivý efekt nové vlny koronaviru. Maloobchod je meziročně +16,9 pct. Sice dávno překonal koronakrizi a je i vysoko nad trendem, který měl před ní, momentálně ale zaostává za očekáváními. Nová vlna korony a inflace mohou doléhat na spotřebitelskou poptávku a nabízí se otázka, co na to centrální banka. Běžně by asi investoři v podobných číslech viděli příležitost k volnější měnové politice, jenže šance je nyní podle nás malá. Fed nás po přelomu roku nenechává na pochybách, že se nyní zaměřuje hlavně na inflaci, zatímco klíčový trh práce se podle něj vyvíjí velmi dobře. Nepříznivé signály o poptávce proto centrální banku neodradí od poměrně rychlého postupu na poli sazeb i operací s dluhopisy. Data tedy finančním trhům těžko nějak pomohou. Při detailnějším pohledu na prosincová čísla vidíme prudký pokles prodejů v super- a hypermarketech, a to už druhý měsíc v řadě. Tentokrát ale ještě více klesly prodeje přes internet, u zboží úplně nesázíme na přechodný efekt korony (na rozdíl od služeb). Značně se v prosinci rovněž snížily výdaje za nábytek, sportovní vybavení, oděvy či elektroniku.Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?