Kulturní průmysly v ČR: Audiovizuální a mediální sektor v roce 2020
Publikace analyzuje jednotlivé oblasti kulturního průmyslu – knihy a tisk, film, hudbu, rozhlas, televizi a videohry –, a to zejména z hlediska výkonnostních ukazatelů a z pohledu spotřebitele.
Čtenářům poskytuje základní přehled ekonomických ukazatelů a návyků spotřebitelů pro jednotlivé oblasti audiovizuálního a mediálního sektoru. Údaje vycházejí především z výběrových šetření ČSÚ a jsou dále doplněny o data a studie profesních organizací.
Vymezení celkové oblasti kultury použité v publikaci odpovídá trojsektorovému pojetí kultury, jehož konkrétní schéma je převzato zejména z dokumentu Ekonomika kultury v Evropě vypracovaného pro Evropskou komisi společností KEA. Oblast kultury se podle něj dělí na tradiční (neprůmyslová) odvětví, u kterých produkty a služby nelze reprodukovat a jsou konzumovány obvykle na místě (např. výtvarné umění, divadlo, tanec, kulturní dědictví), a průmyslová odvětví, u nichž je kulturní zboží určeno k reprodukci a hromadnému užití (např. kniha, film, reprodukovaná hudba). Průmyslová a neprůmyslová odvětví jsou pak doplněna o třetí odvětví – tvůrčí (kreativní) průmysly, mezi něž se řadí např. módní návrhářství či reklama. V jejich rámci jsou kulturní prostředky a myšlenky použity také pro výstupy jiných než kulturních odvětví.
Základní přehled o aktuálních trendech
Publikace klade velký důraz na zachycení trendů souvisejících s rozvojem technologií. Postupující digitalizace a měnící se návyky spotřebitelů často determinují ekonomické výkony podniků v oblasti audiovizuálního a mediálního sektoru, jež se snaží na tyto změny pružně reagovat. Ekonomické výkony podniků byly v roce 2020 také silně ovlivněny důsledky pandemie covidu-19, která zasáhla každou oblast kulturních průmyslů v jiné míře. V jednotlivých kapitolách je proto dopadům pandemie na ekonomiku a spotřebitelské chování věnována vždy samostatná pasáž. Vládní omezení volného pohybu osob dopadla zejména na provozovatele maloobchodu s kulturním zbožím, provozovatele zařízení, producenty, pořadatele akcí a také autory a nakladatele. Naopak někteří poskytovatelé vysílání a digitálních služeb mohli těžit ze zvýšeného zájmu o média v souvislosti s větším množstvím volného času napříč věkovými skupinami obyvatel.
Text je členěn do osmi kapitol. První tři vymezují oblast zkoumání, použité zdroje a charakteristiku kulturních průmyslů. Další čtyři se věnují jednotlivým oblastem kulturních průmyslů, přičemž oblasti hudby a filmu a oblasti rozhlasu a televize jsou analyzovány ve společných kapitolách vzhledem k jejich podobné povaze. Jednotlivé kapitoly mají shodnou strukturu a po úvodním vymezení následují podkapitoly věnované ekonomickým ukazatelům a návykům spotřebitelů v dané oblasti. Pro srovnání se poslední, osmá kapitola věnuje základním ekonomickým údajům oblastí kreativních průmyslů. Publikované závěry slouží především jako orientační přehled trendů posledních let a základní úvod do problematiky.
Celou publikaci si můžete přečíst zde.
Poslední zprávy z rubriky Kultura:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Průměrná mzda - vývoj průměrné mzdy, 2020, Vývoj výše průměrné mzdy v Kč
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- HDP 2020, vývoj hdp v ČR, Vývoj HDP meziročně v %
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Inflace - 2020, míra inflace a její vývoj v ČR , Meziroční inflace v %
- Kalkulačka ceny plynu 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka online 2021 i 2020 - čistá mzda, hypotéky a další kalkulačky
- Kalkulačka ceny elektřiny 2020
Prezentace
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
16.12.2024 Vybrali jsme TOP 5 dárků ze světa technologií.
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory