Automobilový průmysl brzdí nedostatek čipů. Zákazníci si připlatí nejen za nová auta, ale i za služby v servisech
Složitým obdobím, které podle všeho ještě nemusí být zdaleka u konce, prochází v současnosti odvětví automobilového průmyslu. Nedostatek polovodičů na trhu a další problémy spojené s koronavirovou pandemií přinutily mnohé automobilky snížit nebo dokonce přerušit svůj provoz. Výroba vozidel tak zaznamenala nejen v Česku, ale i ve světě, rekordní propad. I z tohoto důvodu si musí nyní zákazníci za nové vozy výrazně připlatit. Zároveň rostou i náklady na údržbu aut.
Čipová krize
V listopadu letošního roku přesáhl objem vyrobených automobilů v České republice milionovou hranici. Oproti předchozím letům se tak ovšem stalo o dva měsíce později. Snížení produkce vozů není pouze tuzemskou, nýbrž globální záležitostí. „Uplynulé období bylo pro automobilový průmysl velmi složité. V důsledku pandemie covidu-19 došlo v globálně úzce propojeném odvětví k výraznému narušení dodavatelských a logistických řetězců. Kromě nedostatku vstupních surovin a materiálů byla největším problémem globální krize na trhu s polovodiči,“ vysvětluje Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu.
Právě polovodičové čipy jsou přitom pro fungování moderních automobilů nepostradatelné. V dnešním průměrném voze jich nalezneme asi 1 500, v těch nejvyspělejších až dvojnásobek. Velká část příčin jejich nedostatku na trhu je přímo spojena s koronavirovou krizí. „V době pandemie došlo k výraznému nárůstu poptávky po elektronice, pro kterou jsou čipy rovněž nezbytné. Některé továrny také přešly na výrobu nové generace čipů, se kterými automobilky nechtějí pracovat. Svou roli sehrála i přírodní neštěstí, jako například požár v továrně Intelu, což je jeden z nejvýznamnějších producentů. Nemůžeme opominout ani prudké zdražení lodní dopravy po zablokování Suezského průplavu,“ popisuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.
Zlepšení v příštím roce?
Kvůli nedostatku čipů musela řada automobilek a jejich dodavatelů omezit či přímo přerušit výrobu. Podle předpokladů se v letošním roce celosvětově vyrobí asi o pět milionů aut méně, oproti původnímu plánu. „Odhadujeme, že kvůli čipové krizi nebude v České republice v letošním roce vyrobeno až 300 tisíc vozidel, o která by jinak na trhu byl zájem. To odpovídá celkovým ztrátám tržeb na straně automobilek i dodavatelů v objemu zhruba 260 miliard korun,“ nastiňuje Severýn situaci v tuzemsku.
Většina prognóz zároveň nenabízí automobilovému průmyslu příliš optimistické vyhlídky pro příští měsíce. V následujícím roce zřejmě výraznější zlepšení na trhu s polovodiči očekávat nelze. To by mohlo přijít až v roce 2023.
Roste cena aut, zdražují i servisy
Utlumená výroba, zvyšující se ceny energií a dopravy, rostoucí inflace – to vše se výrazně promítá do koncové ceny vozidel. Ta podle Českého statistického úřadu letos v listopadu meziročně vzrostla o 7,4 procent. Velká část zákazníků si zároveň na auto musí počkat až dvojnásobně dlouhou dobu, než bylo obvyklé. Vedle nových vozů zdražují i ojetiny, kterých začíná být na trhu rovněž nedostatek.
Motoristé proto budou muset sáhnout hlouběji do kapsy nejen při koupi nového vozu, ale i při jeho údržbě. Servisy letos, podle výzkumu společnosti Cebia, zdražily svoje služby o devět procent. „Zároveň mají rekordní množství práce a bude jí ještě více. Pokud bude dva až tři roky váznout výroba aut, lidem nezbyde nic jiného, než své současné vozy za cenu oprav držet při životě. Majitelé starších automobilů většinou spoléhají na menší garážové opravny. Vlastníci novějších modelů jsou však odkázáni na dražší autorizované servisy,“ uzavírá Zukal.
Quick Stop Car je franšízová síť autoservisů, která plánuje během následujícího roku zprovoznit v České republice přes 60 servisních jednotek. Do roku 2024 by jich zde mělo vyrůst dokonce 400. Zákazníkům nabídnou kompletní moderní servis pro běžné automobily i dodávky. Cílem Quick Stop Caru je nabídnout motoristům alternativu cenově položenou mezi autorizovanými servisy a garážovými servisy. Zároveň budou disponovat odborně proškoleným personálem a potřebnou moderní technikou. Generálním dodavatelem kompletního vybavení bude společnost LKQ.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Největší světový výrobce čipů TSMC navýšil tržby o 17 %, nedostatek čipů předvídá až do roku 2022 (komentář analytika)
- Kritický nedostatek krve v nemocnicích - Nemocnice v Moravskoslezském kraji se potýkají s kritickým nedostatkem krve.
- Průmysl - vývoj průmyslových tržeb v ČR, 2021, Meziměsíční vývoj indexu průmysl. produkce v %
- Komentáře k průmyslu - byl to dobrý rok, průmysl je stále oporou ekonomiky
- Svaz průmyslu a dopravy: Průmysl nechystá velký nábor lidí
- EMU: PMI průmyslu, služeb, USA: Index průmyslu Fedu Philadelphia, prodeje existujících domů
- Svaz průmyslu a dopravy: výsledky průmyslu v listopadu podle očekávání
- Komentáře k průmyslu - mírné zklamání, trend závislosti na automobilovém průmyslu pokračuje
- Svaz průmyslu a dopravy: Domácí poptávka slábne, tahounem průmyslu je export
- Průmysl - vývoj průmyslových tržeb v ČR, 2021, Meziroční vývoj tržeb v průmyslu v %
- Zprávy Průmysl - Zpravodajství z průmyslu, zprávy z velkých společností, automobily, stavebnictví, počítače, nezaměstnanost.
- Svaz průmyslu a dopravy: Tlak na mzdy v průmyslu poroste
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory