Lynx (Lynx)
Akcie ve světě  |  18.11.2021 10:04:10

Čína zřejmě povolí letadla 737 MAX. Jak si vedou akcie Boeing?

Akcie Boeing se pomalu začínají zvedat ode dna. Vývoj kolem této společnosti byl v posledních letech dosti turbulentní, což víceméně přetrvává. Firma se však snaží svou svízelnou situaci vyřešit. Poptávka po strojích Boeing postupně stoupá a blíží se konec zákazů letounů 737 MAX v Číně.

Došlo také k dohodě s rodinami zemřelých po pádu letadla 737 MAX v březnu 2019. Boeing má však stále nedořešené některé záležitosti s Federálním leteckým úřadem. Pro lepší představu se podíváme na aktuální cenový graf akcie Boeing a provedeme si technickou a fundamentální analýzu.

Čína brzy ukončí zákaz létání Boeing 737 MAX?

Do určité míry přelomová zpráva přišla z Číny. Letouny Boeing 737 MAX jsou zde zakázány už více jak dva a půl roku. Čili od poslední havárie z března roku 2019. Zatím není nic jistého, ale zprávu Reuters trh akcie Boeing vzal okamžitě za slovo. Ve zprávě se uvádí, že Čínský civilní úřad pro letectví je spokojen se změnami, které byly provedeny u letadel 737 MAX. Jde o klíčové systémy, software a displeje.

Čína stejně jako jiné státy zakázaly lety 737 MAX po dvou haváriích. Jedna se stala v Indonésii a druhá v Etiopii. Právě po druhé havárii se ukázalo, že se nejspíše nejedná o náhodný problém, ale o vážné technické závady vyplývající z výroby této řady letounů.

V každém případě může Boeing slavit. Málokdo si to uvědomuje, ale Čína je, co se týče letectví, vůbec největším trhem na světě. Jenom samotná Čína bude následujících 20 let dle společnosti Boeing potřebovat na 8 700 nových letounů. Což v aktuálních cenách implikuje obrat téměř 1,5 bilionu USD. I s placenou údržbou se částka může vyšplhat až na dvojnásobek.

Celkově Boeing počítá s výhledem poptávky po letounů až na 43 610 kusů v průběhu následujících 20 let. Což dělá částky nad 7 bilionů USD. Společnost tudíž předpokládá, že letectví čekají zlaté časy. Leč hlavním důvodem pro tuto poptávku není letecká přeprava cestujících. Nýbrž jde o přepravu neživého nákladu.

Federální úřad pro letectví shledává další problém

Federální úřad pro letectví (FAA) oznámil firmě Boeing, že někteří jejich nově jmenovaní dohlížející na certifikaci úkonů postrádají dostatečnou odbornost. FAA tudíž požaduje, aby Boeing tento problém velmi rychle vyřešil. FAA zjistila uvedený nedostatek už během léta. Letecký regulátor přišel na to, že až 38 % těchto zaměstnanců ukázalo, že certifikačnímu procesu dostatečně nerozumí.

Firma Boeing zaměstnance nominuje, zatímco FAA má posoudit, zda jsou odborně způsobilí. Podle všeho se zdá, že regulační orgán asi zpřísnil podmínky. Boeing zprávu pouze okomentoval slovy, že se snaží zajistit co nejvyšší možnou úroveň bezpečnosti a kvality. Včetně důležité práce jejich zaměstnanců. Berou proto direktivu FAA zcela vážně a budou pracovat na zlepšení.

Boeing se dohodl s rodinami obětí

Trvalo to docela dlouho, ale Boeing se nakonec dohodl s rodinami obětí. Když v Etiopii v březnu 2019 havaroval letoun 737 MAX bylo na palubě 157 lidí 35 národností, kteří následkem pádu letadla zemřeli. V dohodě stojí, že firma Boeing přebírá odpovědnost za to, že posádka etiopských aerolinek ztratila kontrolu nad letadlem krátce po vzlétnutí z mezinárodního letiště Addis Ababa Bole.

Samotná dohoda však nezahrnuje žádnou finanční kompenzaci pro rodiny obětí. Dohoda však rodinám obětí otevírá možnost domáhat se u amerických soudů svých nároků místo svých domovských zemí. V podstatě se dá říct, že pro obě strany je to výhodné ujednání. Když by rodiny vedly s Boeingem spor ve svých domovských státech, musela by se firma zaobírat velkým množstvím soudních řízení po celém světě. Takhle vše bude uceleně probíhat ve Spojených státech. Tudíž bude i zaručeno, že případné odškodnění bude pro všechny spravedlivé.

Tímto krokem se kauza sice neuzavřela, ale určitě došlo k uspíšení průběhu. Z pohledu PR je pro Boeing důležité, aby převzali jednak odpovědnost a aby se celý spor vyřešil. Investoři nemají podobné věci rádi.

Firma DHL Express sjednala největší objednávku na stroje Boeing

Doručovatelská (logistická) společnost DHL učinila u společnosti Boeing velkou objednávku. DHL chce koupit až devět kusů 767-300BCF (Converted Freighter). Jedná se samozřejmě o velké nákladní letouny, kterým chce doručovatelská společnosti DHL uspokojit rostoucí poptávku. Poptávka je především hnána e-commerce, čili internetovými obchody.

Pandemie sice způsobila razantní úbytek poptávky po letecké přepravě osob, ale zas na druhou stranu, e-commerce mají od té doby doslova žně. I kdyby se letecká přeprava osob nevrátila tam, kde byla před pandemií, do jisté míry by to mohl zastoupit logistický sektor.

Boeing dodal za říjen 27 letounů, na stroje Dreamliners se ale čeká dál

Společnost Boeing dodala za říjen na 27 letounů. Nicméně stroje 787 Dreamliner jsou pořád suspendovány z provozu. Přitom aerolinky na své dodávky stále čekají a letecká doprava právě zažívá obrození. American Airlines tvrdí, že dodání nových strojů Boeing je pro mezinárodní leteckou dopravu klíčové. Prý to nastaví nové tempo pro obnovení jejich letecké přepravy.

Fundamentální analýza akcie Boeing (BA)

Z hospodářských výsledků vyplývá, že výnosy jsou víceméně za poslední kvartály vcelku stabilní. Leč mezikvartálně si výnosy pohoršily o 10 % na 15,28 miliardy USD. Hrubá marže též klesla, asi o tři procentní body na 11,17 %. I tak se jedná za předešlých sedm kvartálů o jednu z nejvyšších hodnot. Provozní marže šla ale téměř na nulu – 0,22 %. Druhý kvartál dosahovala 5,14 %, předešlá čtvrtletí dosahovala záporných hodnot. Čistá zisková marže dosahuje mírně záporné hodnoty, -0,71 %. Druhý kvartál byla 3,45 %.

Vzhledem k tomu, že výnosy klesly a čistá zisková marže též, Boeing zaznamenal mírnou ztrátu o 109 milionech USD. Druhý kvartál zisk dosahoval 587 milionů USD. Předchozí čtvrtletí byly ztrátové. Poslední kvartál z minulého roku ztráta dosahovala až 8,42 miliardy USD. Z hospodářského hlediska dostal tehdy Boeing tvrdý pravý hák. Nyní je zřejmé, že letošní rok bude o něco lepší. Leč Boeing si musí zajistit větší odbyt (výnosy) a dosáhnout i vyšších marží.

Výnos a zisk za jednotlivé kvartály.

Výnos a zisk za jednotlivé kvartály. Zdroj: yahoo.com

 

Provozní výnos je překvapivě kladný, dělá 34 milionů USD. EBITDA dosahuje 557 milionů USD. Vzhledem k tomu, že letecká doprava zažívá zrovna obrození, provozní výnos by měl za následující kvartál jít nahoru. Pokud ne, bude něco špatně.

Zisk na akcii (EPS) je mírně v záporu, takže nemá smysl uvádět. Minulý kvartál bylo ale EPS 1 bod. Co se týká ukazatelů P/E a rentability vlastního kapitálu (ROE), ty též díky ztrátovosti podniku neuvádíme. Pro zajímavost si můžeme uvést rentabilitu na investovaný kapitál (ROIC), který je -19,25 %.

Společnost Boeing bohužel ve velké míře využívá krátkodobý dluh. Poměr dluhu vůči vlastnímu kapitálu (D/E) je -4,38 bodů. To nám říká, že firma má vlastní kapitál v záporných číslech. A ještě k tomu využívá ve velkém krátkodobé dluhové financování. Jedná se o velmi rizikový signál, protože hospodářsky firmě hrozí krach. Nicméně všichni víme, že Boeing patří mezi tzv. too big to fail. I kdyby zbankrotovali, existuje nemalá pravděpodobnost bailoutustát vše zaplatí. Dlouhodobý dluh vůči celkovému kapitálu je 0,39 bodů. Tedy normální úroveň financování dlouhodobým dluhem.

Technická analýza akcie Boeing (BA)

Z technického hlediska akcie Boeing ušly kus cesty. Od března 2020 do března 2021 cena vzrostla až k S/R hladině 260 USD. Tudíž se akcie zhodnotily asi o více jak 200 %. Od té doby však cena postupně klesala. Nejednalo se o ovšem o nic drastického. Cenový pokles byl velmi střídmý a S/R hladina 204 USD fungovala vždy jako spolehlivý support. Díky popsanému průběhu se nám v grafu vytvořila býčí struktura – klesající klín.

Týdenní graf akcie Boeing

Týdenní graf akcie Boeing

 

Hladina kolem 204 USD funguje jako support skvěle a samotný pattern nám říká, že trh může využít situace k dalšímu růstu. Mimo jiné i soustavně klesající objemy mohou být předzvěstí většího cenového pohybu. Z výše popsaného vyplývá, že se titulu vcelku dařilo. Tudíž tu máme náběh na průraz, ale zatím není vůbec potvrzený. Pokud ale kurz bude pokračovat v růstu, první překážka je zase rezistence 260 USD.

Jestli cena uvedenou rezistenci prolomí, druhou největší překážkou je S/R hladina 310 USD. Tahle úroveň ale může být pro nakupující tvrdý oříšek. V rozmezí 2018-2019 v blízkosti hladiny došlo k mnoha odrazům. Je takřka jisté, že trh bude rezistenci i v budoucnu respektovat.

Závěrem

Z hospodářského hlediska je neoddiskutovatelné, že Boeingvelké problémy. Na druhou stranu ale jsou dobré vyhlídky na to, aby se situace zlepšila. Důležité ovšem je, aby letecká doprava nedostala další obrovský zásah jako v roce 2020. Musím zdůraznit, že to dluhové financování je vůbec největší riziko. Boeing se musí z této situace brzy dostat, protože dlouhodobě takhle firma nemůže fungovat.

Co se týká technické stránky, mně se cenový graf docela líbí. Půl roku se trh nikam prakticky nehnul, ale je velmi dobré znamení, že support 204 USD pokaždé nápor prodejců ustál. Uptrend tudíž pořád platí.

 





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688