Rýsuje se dohoda EU-ASEAN? Spíše s jednotlivými zeměmi, očekává Marek Libřický
Čeští exportéři čelí v Thajsku nevýhodnému postavení ve srovnání s vývozci z řady dalších zemí. Velvyslanec v Bangkoku Marek Libřický doufá, že by jejich šance na tamním trhu mohla vyrovnat dohoda o volném obchodu Thajska s Evropskou unií. V rozhovoru pro Export.cz připomíná, že dosavadní jednání o takové dohodě EU přerušila po převratu v asijské zemi v roce 2014. Od té doby se ale podle Libřického řada věcí změnila.
Foto: Velvyslanectví ČR v Bangkoku
V některých asijských médiích se objevily spekulace, že se chystají nová jednání o obchodní dohodě mezi Evropskou unií a ASEAN. Očekáváte, že se Brusel opravdu vydá tímto směrem, nebo se spíše zaměří na dojednávání dohod s jednotlivými zeměmi – podobně jako v případě již uzavřených ujednání s Vietnamem a Singapurem?
Podle mého názoru jde mimo jiné o interpretaci zářijových konzultací hospodářských ministrů ASEAN a unijního komisaře pro obchod. Ty podpořily společný program spolupráce v oblasti obchodu a investic na roky 2020-2021 a uložily pokračovat na úrovni seniorních úředníků v přípravě rámce pro stanovení základních parametrů budoucí dohody o volném obchodu mezi EU a ASEAN. Domnívám se ale, že daná interpretace je ambicióznější než skutečný stav věcí. Na stanovení parametrů se v daném formátu pracuje již delší dobu, ale jak například indikoval místopředseda Evropské komise v Evropském parlamentu před rokem, k výraznějšímu sbližování představ obou stran o šíři či charakteru dohody nedochází. Vnitřní různorodost ASEAN co do podmínek nebo potřeb jednotlivých členů byla ostatně jedním z důvodů přerušení jednání o dohodě mezi oběma uskupeními již v roce 2009. Proto předpokládám, že se EU zaměří spíše na jednání s jednotlivými členy ASEAN.
Čemu v tomto ohledu dávají přednost země ASEAN? Mají zájem o společnou dohodu s EU?
Jejich zájem se podle mne liší stát od státu a současně se přirozeně vyvíjí také u jednotlivých zemí. Svou roli hraje řada faktorů, včetně covidové krize, která mění některé výchozí parametry a vede k vyhodnocování stávajících dohod o volném obchodu a podobných závazků. Sblížení představ o šíři a hloubce dohod o volném obchodu je výraznější u dohod „klasického“ typu než u širších, modernějších dohod v pojetí EU. U ASEAN vidíme celou škálu dohod – ryze bilaterální, mezi ASEAN a třetím partnerem nebo širší se zapojením všech, nebo některých států ASEAN – jako v případě Regionálního komplexního ekonomického partnerství RCEP či Transpacifického partnerství CPTPP. EU má poměrně čerstvé dohody o volném obchodu se Singapurem a Vietnamem, otevřená jsou jednání s Indonésií a pozastavená pak s Thajskem, Malajsií a Filipínami. Tato různorodost spolu s vnitřními rozdíly v rámci ASEAN a dopady pandemie podle mne šance na rychlý posun směrem k dohodě mezi EU a ASEAN nenabízejí.
Jak vidíte šance, že by Evropská unie mohla v dohledně době dojednat dohodu o volném obchodu s Thajskem?
Jednání s Thajskem byla zahájena v březnu 2013 a do dubna 2014 proběhla čtyři kola. Pak ale přišel převrat v Thajsku v květnu 2014, po němž EU jednání přerušila. Vývoj v Thajsku následně otevřel cestu k dalšímu posunu a v roce 2019 thajská strana indikovala zájem o obnovení jednání. K tomu zatím formálně nedošlo, ale předběžné kontakty či konzultace již proběhly. Od roku 2014 se ale řada věcí změnila, a proto na thajské straně probíhá i domácí revize priorit a pozic. To souvisí s již zmíněnou potřebou „inventarizace“ a vyhodnocení různých stávajících dohod v nových podmínkách. Osobně doufám, že se věci co nejdříve vyjasní a posunou vpřed.
Jaký je zájem České republiky? V čem by z našeho pohledu mohla být obchodní dohoda s Thajskem přínosná?
Thajsko je jedním z našich největších obchodních partnerů i vývozních trhů v ASEAN, respektive jihovýchodní Asii. Skutečný objem pohybu zboží je v obou směrech větší, než odděleně ukazují naše a thajské národní statistiky. A jsem přesvědčen, že by byl ještě vyšší, kdybychom měli v ruce dohodu o volném obchodu. Thajsko patří k těm členským státům ASEAN, které mají kromě „kolektivních“ dohod uzavřených sdružením ASEAN k dispozici i řadu bilaterálních. Naši exportéři tak v řadě oblastí čelí handicapu v porovnání s konkurencí nejen z jiných zemí ASEAN, ale také z Koreje, Japonska nebo Austrálie.
Jaké hlavní překážky by bylo nutné v rámci jednání EU-Thajsko překonat?
Pro obnovení jednání a dosažení cíle jsou třeba politický závazek a odhodlání, včetně poskytnutí příslušných kapacit a zdrojů. Samozřejmě také udržení příznivého politického rámce, aby se neopakovaly důvody vedoucí k přerušení jednání v roce 2014. Svou roli bude nadále hrát i pandemie a její často až strukturální sociálně-ekonomické dopady. Ty mění priority a potřeby také z pohledu liberalizace různých sektorů či komodit. Na druhou stranu jsou Thajsko a EU – včetně Česka – natolik propojeny v rámci hodnotových či odběratelsko-dodavatelských řetězců, že zájem o volný obchod by měl převážit. Podle odhadů thajské European Association for Business and Commerce by dohoda umožnila asi 3,5% nárůst vzájemného obchodu nebo zvýšení růstu HDP Thajska až o 1,6 %, což by mohlo obě strany motivovat.
Přístup Evropské komise k dojednávání obchodních dohod se mění, řídí se principy takzvané otevřené strategické autonomie. Brusel klade stále větší důraz na sociální a environmentální standardy i na omezení závislosti evropské ekonomiky na jiných částech světa. Může to ovlivnit rozhovory s Thajskem a dalšími zeměmi ASEAN?
Ano, může. To jsou některé z oněch moderních principů prosazovaných Evropskou komisí, které jdou někdy nad rámec filozofie tradičnějších dohod o volném obchodu s jinými partnery. Snad ale v případě Thajska najde přístup EU pochopení, když samotná thajská vláda prosazuje způsob rozvoje založený mimo jiné na udržitelnosti, ochraně životního prostředí či oběhovém hospodářství.
JAN ŽIŽKA
Více o obchodních dohodách Evropské unie se dočtete v příštím čísle časopisu Moderní ekonomická diplomacie.
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři