Afghánistán: Byl to sakra dlouhý let
Říká pilot 24. základny dopravního letectva Kbely, major MM. Ten ve středu ráno vyrazil z kbelského letiště s Airbusem směr Baku a pak Kábul. Byl to třetí let, který Armáda České republiky vypravila do Afghánistánu k humanitární evakuaci afghánských spolupracovníků. Večer se stejnou cestou vracel s 62 pasažéry do České republiky, kam dorazil krátce po 22. hodině.
Bez řízeného vzdušného prostoru i přesného časového plánu
Vzdušný prostor mezi Turkmenistánem a Kábulem byl bez letového řízení. „Sami jsme si proto museli dělat mezi sebou rozestupy ve vzduchu a řadit se letadlo za letadlem na přistání. Hledali jsme frekvence, po kterých bychom mohli mezi sebou komunikovat,“ vypráví.
„Nemohli jsme spoléhat na to, že v Kábulu dostaneme nějaké palivo, takže jsme v Baku načerpali plnou nádrž. Po cestě do Kábulu jsme pak řešili teplotu vzduchu a váhu, kterou sebou budeme moci vzít zpátky. Několikrát jsme to měnili. Právě i v souvislosti s tím, že jsme na letišti zůstávali déle.“ Na letišti v Kábulu nakonec čekal český Airbus čtyři a půl hodiny. „Limit byl ale pro nás i čas, protože jsme nechtěli startovat v noci. Neměli jsme tušení, jak fungují dráhová světla.“
Letiště v Kábulu: Na vlastní nebezpečí
Na letišti byl velký provoz, ale byl organizovaný. „Všechna čest všem pilotům, kteří tam byli. A také lidem na místě, kteří organizovali lidi na odbavení,“ komentuje situaci na ploše. „Ohleduplně jsme se za sebou řadili do front na odlet a pojíždění. Řídil jsem se podle TCAS (Palubní protisrážkový systém), stejně jako ostatní. Na displeji TCAS jsme viděli, jaké mezi sebou máme rozestupy, a to byl, vedle přímé komunikace mezi posádkami, hlavní způsob koordinace,“ popisuje situaci na letišti pilot.
Na letišti v Kábulu momentálně funguje provizorní systém podávání informací k letovému provozu, který je ale zahlcený a špatně slyšitelný. Je to pouze poskytování informací, veškerá rozhodnutí o vzletu a přistání jsou na posádce letadla. Ke všem informacím řídící přidává frázi „At own risk!“, tedy „Na vlastní nebezpečí!“
Zkušený kapitán a sehraný tým
Celý jeho tým odvedl perfektní práci. Tedy pilot, druhý pilot, navigátor, palubní průvodčí a technický doprovod. „Známe se dlouho a máme mnoho letů za sebou. Jsme perfektně sladění a vzájemně jsme se doplňovali,“ říká. „Necítili jsme nebezpečí, ale situace byla velmi náročná podmínkami, které nás v Kábulu čekaly a limitovaly v běžných procedurách. Byla to zkušenost. Mám za sebou už několik, dejme tomu, netradičních letů, ale bezesporu tohle bylo náročné a sakra dlouhé,“ dodává na závěr pilot.
Major MM je kapitánem Airbusu. V armádě je od roku 2001. Hned po škole nastoupil do Kbel, kde postupně vystřídal několik dopravních letounů. Začínal na L-410, pak AN-26 a C295. S letounem CASA C-295 byl třikrát v zahraniční operaci na Sinaji.
Autor: plukovnice Magdalena Dvořáková
Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Byl to sakra dlouhý let
- Jsme v tom společně, jsme v tom my všichni dohromady, jsme v tom my společně s Ukrajinou - Premiér Fiala
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky