Číňané se chtějí stravovat zdravěji a pohodlněji
Na náhražky masa se v Číně stále více zaměřují i řetězce rychlého občerstvení. Foto: Shutterstock
Vlivem pandemie a s ní spojených omezení pohybu se více lidí přesunulo na internet, aby zde nakupovali zboží a služby. Koncem roku 2020 se počet čínských uživatelů internetu přiblížil jedné miliardě, což představuje pětinu všech světových uživatelů, a online prodeje meziročně vzrostly o téměř 11 % na úroveň 1,8 bilionu amerických dolarů.
Přibližně 80 % veškerých čínských uživatelů internetu představují lidé do věku 40 let, tedy generace Y (mileniálové) a generace Z. Spotřebitelské chování se vyznačuje větší mírou individualismu, ale i nacionalismu vyplývajícího z nostalgie po „staré Číně” a tradiční kultuře, čemuž někteří čínští výrobci potravin a nápojů uzpůsobují marketing a design produktů využíváním tradičních vyobrazení a vzorů.
DŮRAZ NA ZDRAVOTNÍ BENEFITY
Je pochopitelné, že pandemie vede čínské spotřebitele k tomu, aby při nákupech potravin kladli větší důraz na jejich zdravotní benefity. Prohlášení z oficiálních míst o tom, že konzumace mléčných výrobků pomáhá posilovat obranyschopnost, vedly ke zvýšení poptávky po nich. Zjištění, že u osob s nadváhou je vyšší pravděpodobnost těžkého průběhu onemocnění covid-19, pro změnu přimělo čínské spotřebitele zajímat se o složení potravinářských výrobků, zejména o obsah cukrů, tuků a množství kalorií. Místní výrobci z toho důvodu na etikety jasně uvádějí informace jako „0 cukru”, „0 kalorií”.
Ze zdravotních, environmentálních a ekonomických důvodů jeví čínští spotřebitelé značný zájem i o náhražky masa na rostlinné bázi. Tradiční čínská kuchyně byla historicky silně vegetariánská a maso nebývalo běžnou součástí jídelníčku, i proto jsou v Číně tyto produkty relativně dobře přijímány. O tento segment trhu soupeří řada domácích i zahraničních hráčů a náhražky masa na rostlinné bázi jsou používány v řetězcích rychlého občerstvení, jako jsou KFC, Taco Bell a Starbucks. Do roku 2025 by čínský trh těchto produktů mohl dosáhnout hodnoty 14,5 miliardy USD a představovat polovinu celosvětového trhu.
„LÍNÁ EKONOMIKA“
Rychlé životní tempo ve velkoměstech a dlouhé pracovní doby daly vzniknout silnému trendu, kterému se přezdívá „líná ekonomika”. Nejedná se o negativní jev, jak by její název mohl napovídat. Jeho podstatou je, že spotřebitelé od produktů žádají maximální možné pohodlí a časovou úsporu. Příkladem může být růst poptávky po předpřipravených a samoohřívacích balených jídlech, které jsou populární obzvláště mezi mladšími nezadanými Číňany. Žádaná jsou také menší balení sloužící k okamžité spotřebě.
Jedním z regionů, kde je možné pozorovat významné změny ve vývoji spotřebitelského chování Číňanů, je megalopole Guangdong-Hongkong-Macao, v níž žije přes 70 milionů lidí a jejíž součástí je i velkoměsto Shenzhen. V dubnu se tam konal významný potravinářský veletrh ANUFOOD. Vzhledem k vysoké kupní síle tamního obyvatelstva se jedná o perspektivní cíl pro zahraniční vývozce potravin a nápojů. Česká republika měla na veletrhu stánek, na kterém se prezentovalo pět českých značek – Pilsner Urquell, Rudolf Jelínek, FROMIN, Lifefood a BrouCzech. Zejména minerální vody a zdravá výživa představují produkty, které jsou v souladu se současnými spotřebitelskými trendy a mají značný potenciál pro další růst na čínském trhu. Firmy se veletrhu mohly zúčastnit i díky dotačnímu programu 9.H. poskytovanému Ministerstvem zemědělství České republiky a asistenci šanghajské kanceláře agentury CzechTrade.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?