Česká účast na MAKS 2021 a L-410 z Jekatěrinburgu
Česká účast na MAKS 2021 a L-410 z Jekatěrinburgu
03.08.2021 / 08:47 | Aktualizováno: 03.08.2021 / 08:54
V týdnu od 20. do 25. července proběhl tradiční moskevský aerosalón MAKS 2021. V českém pavilonu se jej účastnilo 8 českých firem.
Po jednoleté přestávce proběhl v Moskvě tradiční aerosalón MAKS 2021 (Moskevský aero kosmický salón). Na český pavilón, který organizovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu za podpory ZÚ Moskva a spolu s místními kancelářemi CzechTrade a CzechInvest, přijeli zástupci osmi českých firem. Český pavilón byl výhodně umístěný přímo u vchodu do „mezinárodní haly“ se zahraničními firmami, takže byl hojně navštěvovaný po celou dobu veletrhu. Všichni účastníci výstavy museli předložit buď ruský QR-code potvrzující očkování proti Covidu, nebo negativní výsledek PCR testu ne staršího 72 hodin.
Den před vlastním zahájením výstavy proběhla celodenní konference českých firem Aircraft Industries, jejího ruského majitele UGMK/UZGA a GE Aviation Czech (výrobce leteckých motorů – bývalý Walter) s uživateli letadel L-410. Za ty bylo přítomno celkem 31 zástupců leteckých společností provozujících tato letadla, servisních a opravářských firem a logistických firem. Konferenci slavnostně zahájil T. Hart, zástupce velvyslance ČR v Moskvě. V úvodu představil I. Žukov, regionální ředitel GE pro Rusko a státy SNS, nový turbovrtulový motor GE H85-200 (zdokonalený Walter M601), který je instalovaný do nového letadla L-410 NG. Po něm představil S. Martynov, obchodní ředitel Aircraft Industries, nový model L-410 NG. Uvedl jeho výhody, jako je zvýšení nosnosti o půl tuny (na 2300 kg), zvýšení doletu na dvojnásobek (na 2600 km), kompletně digitální avionika, úspornější motory a další. Uvedl, že dva letouny L-410 NG již slouží v letce pobřežní stráže Polské republiky, první letadlo do Ruska je připravený k předání sibiřské letecké společnosti SiLA (viz úvodní foto) a dokončují se jednání o dodání dalších dvou letadel této společnosti. S několika dalšími leteckými dopravci jsou jednání v pokročilém stadiu. V následné diskuzi vystupovali zástupci leteckých společností, které provozují dosavadní model letadel L- 410 UVP E20 o zkušenostech s jejich provozem a údržbou.
Na vlastní výstavě MAKS na letišti Žukovo byl L-410 NG, který přiletěl z Kunovic, přistavený k prohlídce návštěvníkům. Pro odbornou veřejnost byli u něj k dispozici jak čeští piloti, tak i mechanici, aby mohli poskytnout odpovědi na technické dotazy. V pavilónu asociace ruských leteckých výrobců Domino byl vystavený vedle modelu L- 410 NG v plovákové verzi rovněž model letadla TVRS-44, které dostala firma UZGA za úkol vyvinout již pouze z ruských komponent. Tento model byl pouze ve velikosti cca 30 cm, takže bylo vidět pouze celkovou ideu velmi blízkou letadlu L-610. Druhý den výstavy byl představený již ve funkční verzi (zatím ale bez certifikace) nový model firmy UZGA, který se rovněž bude vyrábět v Jekatěrinburgu. Jedná se o jednomotorový turbovrtulový letoun Bajkal. Je to vzpěrový hornoplošník pro cca 10 osob a měl by nahradit přesluhující AN-2.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři