Fit for 55 - zkáza nebo spása portugalského automobilového průmyslu?
Fit for 55 - zkáza nebo spása portugalského automobilového průmyslu?
29.07.2021 / 15:44 | Aktualizováno: 29.07.2021 / 16:18
Automobilový průmysl má pro portugalskou ekonomiku dlouhodobě velký význam, zemi se historicky podařilo přilákat několik přímé investice několika světových výrobců motorových vozidel. Nedávno představený balíček Evropské komise s názvem „Fit for 55“ však předpokládá, že po roce 2035 budou v Evropě moci být prodávány pouze automobily s nulovými emisemi. Vzhledem k tomu, že majitelé portugalských výrobních závodů prozatím nepředstavili plány na jejich přechod směrem k bezemisní produkci, je již nyní zřejmé, že příští roky budou pro domácí automobilový sektor představovat obrovskou výzvu. Související změny budou skýtat i zajímavé příležitosti pro české podniky, ať už v podobě možných investic či uzavírání technologických a výrobních partnerství s domácími firmami.
Bezmála 99 % produkce motorových vozidel v Portugalsku je v současné době založeno na vozech se spalovacími motory. V roce 2020 bylo vyrobeno 264 tisíc vozů, z nichž 97,9 % směřovalo na export. Přestože ve světovém měřítku a v porovnání například i s ČR je portugalský automotive sektor relativně malý, pro národní hospodářství má nesmírný význam. V zemi působí dva globální výrobci osobních automobilů: Volkswagen/Autoeuropa a PSA, kteří v roce 2020 vyrobili 192 tisíc, resp. 65 tisíc vozů. Dále jsou zde továrny užitkových vozů a autobusů Mitsubishi Fuso Truck (6 051), Toyota Caetano (1 465) a Caetano Bus (61). Ve zmíněných 5 závodech pracovalo v roce 2020 celkem 7 515 lidí. Pokud se k tomuto počtu připočítají pracovníci subdodavatelských podniků, obchodu, dílen a opraven, jde dohromady o 152 tisíc pracovních míst, tržby ve výši 33 mld. EUR, 15 % exportu a 21 % daňových příjmů portugalského státu.
Přestože výrobci působící v Portugalsku v posledních měsících avizovali masivní investice do přechodu k výrobě elektrických vozů (EV) v krátkodobém i střednědobém horizontu (Volkswagen 35 mld. EUR, Renault 10 mld. EUR, Stellantis 30 mld. EUR), pravdou zůstává, že portugalské továrny těchto společností v tuto chvíli mezi cílové závody nepatří. Renault se z pochopitelných důvodů soustředí na investice v domácí Francii a Volkswagen si coby strategický pilíř výroby EV a jejich komponent v jihozápadní Evropě vybral Španělsko. Portugalsko tak může v současnosti jen doufat, že německá automobilka začlení svou zdejší továrnu do své iberské strategie v druhém sledu v rámci regionální synergie.
Z podniků působících v automobilovém sektoru tak stále silněji zaznívají hlasy, že portugalská vláda nevynaložila dostatečné úsilí, aby je efektivně podpořila v procesu přechodu na výrobu plně elektrických vozidel. Obrovský rozměr a naléhavost této zdánlivě nezvratné proměny evropského automobilového průmyslu podle podniků vyžadují adekvátní zásah portugalského státu, ať už jde o konkrétní plán v oblasti hospodářské politiky, vytvoření systému pobídek, daňových úlev výhod apod.
Firmy z oboru argumentují, že z deseti největších portugalských vývozců jich sedm působí v automobilovém průmyslu, přičemž zmínění největší výrobci, Volkswagen/Autoeuropa a PSA zaujímají první a sedmou příčku. K dalším významným exportérům patří podniky vyrábějící výfukové systémy pro vozy se spalovacími motory, pro které bude kompletní přeměna výrobního portfolia znamenat obrovskou výzvu. Naopak pro výrobní závody firem, jako jsou například Bosch nebo Continental, bude přechod na elektrickou mobilitu o poznání méně problematický.
Vzhledem k významu odvětví pro národní hospodářství lze očekávat, že portugalská vláda, jejíž důraz na dekarbonizaci a ozelenění ekonomiky je dlouhodobý a konzistentní, v blízké době představí plán na posílení konkurenceschopnosti domácích podniků v překotně se měnícím automobilovém sektoru, a to s důrazem na podporu investic, jako se již v současnosti děje v rámci podpory výroby tzv. zeleného vodíku. Firmy také očekávají větší flexibilitu příslušných byrokratických procesů a zrychlení schvalovacích a licenčních procedur.
Ing. Petr Klíma, zástupce velvyslance
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Na Kamenici 55, 783 55 Velký Újezd, objekt - Města a obce
- § 55 paragraf 55 - Insolvenční zákon č. 182/2006 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Zákon o elektronických komunikacích č. 127/2005 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Zákon o krajích č. 129/2000 Sb.
- Hrušová 55, 565 55 Hrušová, objekt - Města a obce
- Slavětice 55, 675 55 Slavětice, objekt - Města a obce
- § 55 paragraf 55 - Zákoník práce č. 262/2006 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Zákon o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Zákon o sociálně-právní ochraně dětí č. 359/1999 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Celní zákon č. 242/2016 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Občanský zákoník č. 40/1964 Sb.
- § 55 paragraf 55 - Zákon o rodině č. 94/1963 Sb.
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky