Nové čínské trendy ve spotřebě potravin a nápojů
Nové čínské trendy ve spotřebě potravin a nápojů
28.07.2021 / 10:22 | Aktualizováno: 28.07.2021 / 10:48
Uplynulý rok 2020 spojený s pandemií covid-19 byl bezesporu výjimečný pro celý svět. Změny v chování a preferencích spotřebitelů je možné vypozorovat i v Číně, kde však pandemie mnohdy pouze urychlila procesy, které probíhaly již před jejím nástupem. Nové trendy se nevyhnuly ani sektoru potravinářství.
Vlivem pandemie a s ní spojených omezení pohybu se více lidí přesunulo na internet, aby zde nakupovali zboží a služby. Koncem roku 2020 se počet čínských uživatelů internetu přiblížil jedné miliardě, což představuje pětinu všech světových uživatelů, a online prodeje meziročně vzrostly o téměř 11 % na hodnotu 1.8 bilionu USD. Přibližně 80 % veškerých čínských uživatelů internetu představují lidé do věku 40 let, tedy generace Y (mileniálové) a generace Z. Jejich spotřebitelské chování se vyznačuje větší mírou individualismu, ale i nacionalismu vyplývajícího z nostalgie po “staré Číně” a tradiční kultuře, čemuž někteří čínští výrobci potravin a nápojů uzpůsobují marketing a design produktů využíváním tradičních vyobrazení a vzorů.
Je pochopitelné, že pandemie vede čínské spotřebitele k tomu, aby při nákupech potravin kladli větší důraz na jejich zdravotní benefity. Prohlášení z oficiálních míst o tom, že konzumace mléčných výrobků pomáhá posilovat obranyschopnost vedly ke zvýšení poptávky po nich. Zjištění, že u osob s nadváhou je vyšší pravděpodobnost těžkého průběhu onemocnění covid-19, pro změnu přimělo čínské spotřebitele zajímat se o složení potravinářských výrobků, zejména o obsah cukrů, tuků a množství kalorií. Místní výrobci z toho důvodu na etikety jasně uvádějí informace jako “0 cukru”, “0 kalorií”.
Ze zdravotních, environmentálních a ekonomických důvodů jeví čínští spotřebitelé značný zájem i o náhražky masa na rostlinné bázi. Tradiční čínská kuchyně byla historicky silně vegetariánská a maso nebývalo běžnou součástí jídelníčku, i proto jsou v Číně tyto produkty relativně dobře přijímány. O tento segment trhu soupeří řada domácích i zahraničních hráčů a náhražky masa na rostlinné bázi jsou používány v řetězcích rychlého občerstvení, jako jsou KFC, Taco Bell a Starbucks. Do roku 2025 by čínský trh těchto produktů mohl dosáhnout hodnoty 14.5 miliardy USD a představovat polovinu celosvětového trhu.
Rychlé životní tempo ve velkoměstech a dlouhé pracovní doby daly vzniknout silnému trendu, kterému se přezdívá “líná ekonomika”. Nejedná se o negativní jev, jak by její název mohl napovídat. Jeho podstatou je, že spotřebitelé od produktů žádají maximální možné pohodlí a časovou úsporu. Za příklad může posloužit růst poptávky po předpřipravených balených jídlech a samoohřívacích balených jídlech, které jsou populární obzvláště mezi mladšími nezadanými Číňany. Žádané jsou také menší balení sloužící k okamžité spotřebě.
Jedním z regionů, kde je možné na vlastní oči pozorovat aktuální vývoj spotřebitelského chování Číňanů, je megalopole Guangdong-Hongkong-Macao, v níž žije přes 70 milionů lidí a jejíž součástí je i velkoměsto Shenzhen, kde se ve dnech 21.-24 dubna konal významný potravinářský veletrh ANUFOOD. Vzhledem k vysoké kupní síle tamního obyvatelstva se jedná o perspektivní cíl pro zahraniční vývozce potravin a nápojů. Česká republika měla na veletrhu stánek, na kterém se prezentovalo pět českých značek - Pilsner Urquell, Rudolf Jelínek, FROMIN, Lifefood a BrouCzech. Zejména minerální vody a zdravá výživa představují produkty, které jsou v souladu se současnými spotřebitelskými trendy a mají značný potenciál pro další růst na čínském trhu. Firmy se veletrhu mohly zúčastnit i díky dotačnímu programu 9.H. poskytovanému Ministerstvem zemědělství České republiky a asistenci šanghajské kanceláře agentury CzechTrade.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví České republiky v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
13.11.2024 Pojištění elektromobilů kryje specifická rizika
12.11.2024 Motorola má nový hit Black Friday, svůj…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?