Spotřeba domácností bude dále sílit a to potáhne vzhůru také maloobchod
Tuzemský maloobchod v dubnu mírně zaostal za odhady. Vyjma prodejů aut se dostavil meziroční růst o 7,5 %, přičemž medián tržního očekávání činil 10,4 %. Po zahrnutí automobilů tržby vzrostly o nevídaných 21 % r/r (odhad 25,2 %). Avšak historicky vysoká čísla odrážejí historicky silné propady z loňského dubna, kdy došlo prakticky k vypnutí maloobchodu. Výjimku tvořily obchody s potravinářským zbožím, které lidé na začátku pandemie nezřídka brali útokem s cílem předzásobit se pro možnost dalšího zhoršení situace. V případě tržeb za potravinářské zboží proto působí statistický efekt opačným směrem a prodeje potravin se neodrážejí ode dna. To vysvětluje, proč bylo potravinářské zboží jedinou kategorií, jež zaznamenala pokles. To samé platí i pro prodej přes internet. V dubnu minulého roku se již spotřebitelé pomalu začali přesouvat do online prostředí. U tržeb přes internet jsme tak v dubnu již nepozorovali silné nárůsty přesahující 40 %, ale přírůstek o „pouhých“ 14 %. S dalším rušením vládních restrikcí očekáváme, že se spotřebitelé částečně přesunou zpět do kamenných obchodů – zejména u zboží, které je lepší si vyzkoušet jako například oblečení. Na druhé straně ale očekáváme, že u některých kategorií lidé budou pokračovat v návyku online nákupů. Covidem způsobená změna v chování spotřebitelů bude tak do jisté míry zřejmě trvalá.
Právě díky přesunu do online prostředí se maloobchodní tržby aktuálně nacházejí „jen“ zhruba o 15 % pod předcovidovou hodnotou. Naopak v odvětvích, kde lockdown přesunem na internet pokořit nejde, či jen stěží, jako například v ubytování nebo pohostinství, se tržby nadále pohybují okolo 65 % pod předkrizovou úrovní.
Do dalších měsíců počítáme se sílícím maloobchodem. Dostupná vysokofrekvenční data jako například platby kartou již ukazují na rostoucí apetit spotřebitelů. Například v restauracích byly v květnu platby kartou o 2 % nižší než v květnu 2019, zatímco o měsíc dříve ztrácely na stejné období roku 2019 stále ještě 27 %. Kromě rozvolňování restrikcí maloobchod letos podpoří vysoká míra úspor, silný trh práce a snižující se nejistoty ohledně ekonomického vývoje. Nelze ovšem vyloučit možnost zhoršení pandemie, a tedy propadů v maloobchodu.
Včerejší zpřesněný odhad HDP eurozóny za 1Q21 přinesl zlepšení z -0,6 % k/k na -0,3 % k/k. Meziročně tak ekonomika poklesla o 1,3 % namísto původních 1,8 %. Významně se na zlepšení podílel nečekaný mezikvartální růst italské ekonomiky. Euro na pozitivní zprávu nikterak silně nereagovalo a bez větších výkyvů se obešla i koruna.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?