Nejen plynulost
dopravy s důrazem na rychlejší průjezd MHD, ale také bezpečnější a přehlednější situaci v křižovatkách zajistí v Hradci Králové inteligentní
dopravní systém (IDS). Součástí systému bude komunikace s moderními vozy nebo také penalizační modul. Během června bude zahájena jeho výstavba ve vybraných lokalitách ve městě,
práce by měly být dokončeny v
roce 2023, kdy by měl systém být uveden do provozu. Město za něj zaplatí 229,3
milionu korun bez
DPH.
„Vybudování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové nás posune mezi tzv. chytrá města nové generace. Od celého projektu čekáme především zajištění plynulejší a bezpečnější dopravy s ohledem na upřednostnění městské hromadné dopravy,“ říká primátor města Alexandr Hrabálek.
Celkem 38 křižovatek po Hradci Králové bude mít zabudováno chytré zařízení, které řízením světelné signalizace dokáže zajistit průjezdnost upřednostněných vozidel, jako je například městská hromadná
doprava. Stejně tak je možné světla řídit tak, aby v některých dopravních uzlech nedocházelo k tvoření rozsáhlých kolon, například v době ranní či odpolední
špičky. Současně může být upraven provoz během svátků nebo v době předvánočních nákupů tak, aby byla zajištěna co největší plynulost
dopravy zejména u nákupních center. V rámci zabudovaného zařízení bude
křižovatka vybavená schopností komunikovat i s autonomními vozidly, která již mají zabudované chytré palubní počítače a v budoucnu se jejich využívání bude rozšiřovat.
„Systém navíc přispěje ke zvýšení bezpečnosti také možností okamžitého nahlášení poruchy světelné signalizace. Informace bude předána na dispečink provozovateli, kterým bude v prvních šesti letech zhotovitel projektu – společnost Cross Zlín,“ doplňuje primátor.
Součástí IDS je také penalizační modul, který je pouze doplňkovou funkcí celého systému. Po městě bude rozmístěno celkem šest radarů, osm kamer na úsekové měření a čtyři kamery na světelné signalizaci hlídající průjezd na červenou. Tyto přestupky ale nebudou hlídat všechny kamery najednou, vždy budou aktivní jen dvě z těchto uvedených oblastí. Ostatní nebudou na penalizaci aktivní a budou dočasně sloužit ke sběru
dat. Po nějaké době dojde k výměně aktivních kamer a ostrý monitoring budou provádět zase jiné.
Se zahájením výstavby IDS počítá město v druhé polovině června.
„Práce budou prováděny po etapách. Dělat se bude vždy několik míst po městě najednou. Zahájit bychom chtěli křižovatkami na Pražské třídě, kde nyní probíhají opravy, na výpadovce na Náchod, kde se kříží ulice Koutníkova a Jilemnického, také na křižovatce u vily Aničky a před čerpací stanicí na křižovatce Rašínovy třídy a ulice Na Rybárně,“ doplňuje náměstek Bláha.
Práce, které budou probíhat na okruhu, budou vyžadovat dočasné náhradní
semafory,
dopravu by ale nijak více omezovat neměly. V jiných lokalitách bude omezení pro řidiče ve většině případech minimální. S omezením musí počítat chodci, pro které bude vždy během
stavebních prací na křižovatkách uzavřen jeden z přechodů.
Kateřina Šmídová, tisková mluvčí