Evropský automobilový trh se opět rozjíždí
Už březnové statistiky ukázaly, že se prodeje automobilů v EU skutečně odrazily ode dna.
Už březnové statistiky ukázaly, že se prodeje automobilů v EU skutečně odrazily ode dna. Ty dubnové to znovu jen potvrdily. Meziroční růst registrací nových osobních automobilů totiž tentokrát dosáhl úctyhodných 219 %. Už na první pohled je zřejmé, že zde hlavní roli sehrál velmi nízký srovnávací základ, neboť právě loni v dubnu – kdy už Evropa fungovala v rámci prvního lockdownu a automobilky tam dobrovolně odstavily výrobu – prodeje aut propadly o více než tři čtvrtiny. A proto ani oněch více než 200 % zatím nestačilo na to, dostat se na úroveň prodejů roku 2019. A vlastně to platí i na výsledky za celé první čtyři měsíce letošního roku. I s pětadvacetiprocentním meziročním zvýšením prodejů se trh nachází téměř o čtvrtinu níže než před dvěma lety. Pro lepší představu je to výpadek přes jeden milion aut, na kterém se s výjimkou Švédska podílely všechny významnější národní trhy. A to se vlastně díváme na unijní statistiky, ve kterých už chybí Británie, která je druhým největším trhem aut v Evropě. Včetně ní jsou prodeje o 1,3 mil. pod předkovidovou úrovní. Tak jako je trend prodejů nových aut pozitivní, i když k návratu na předloňskou úroveň bude potřebovat asi ještě nějaký ten rok. A nebude to evidentně jen problém poptávky, která – zdá se – nabývá opět na síle, když domácnosti i firmy začínají realizovat odložené nákupy, ale i nabídky. Ta se totiž musí vypořádávat nejenom s rychle se zpřísňující legislativou týkající se bezpečnostních a ekologických aspektů, ale i s nedostatkem elektronických komponent a současně i rychle rostoucími cenami vstupů. A nejde jen o samotné dražší a nedostupné čipy, ale o vysoké ceny kovů. Ať už se podíváme na vývoj cen oceli, hliníku nebo dalších materiálů používaných v autoprůmyslu, je jejich vývoj za poslední rok impozantní. Nárůsty cen o desítky procent či dokonce na dvojnásobek nejsou výjimkou, a tak vedle regulací narůstá tlak na zvyšování cen samotných automobilů i z tohoto směru. A to ještě poslední slovo neřekla nejspíš ani elektřina, která v době oživení ekonomiky a rekordních cen emisních povolenek zažívá rovněž období své inflace. Tak jako tak jsou další příznivá čísla z autoprůmyslu či přímo z trhu na spadnutí.Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz