mzcr.cz (MZ ČR)
Obchod a služby  |  14.05.2021 19:11:27, aktualizováno 17.05.2021 07:00:35

Omezení obchodu a služeb s účinností od 17. 5. 2021 - Mimořádné opatření MZDR 14601/2021-12/MIN/KAN MZDRX01G1BNW


MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ 

Palackého náměstí 375/4, 128 01 Praha 2 

Praha 14. května 2021 

Č. j.: MZDR 14601/2021-12/MIN/KAN 

MZDRX01G1BNW 

M I M O Ř Á D N É O P A T Ř E N Í 

Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona  č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,  ve znění pozdějších předpisů, a § 2 odst. 1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních  při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů, nařizuje  postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2 odst. 2  písm. b) až e) a i) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva před dalším rozšířením  onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné  opatření

I. 

S účinností ode dne 17. května 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření  se: 

1. omezuje činnost provozovny stravovacích služeb tak, že  

a) se zakazuje přítomnost veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb (např.  restaurace, hospody a bary), s výjimkou: 

i) v provozovnách, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování,  stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, ve vězeňských  zařízeních), 

ii) školního stravování zaměstnanců přítomných na pracovišti a dětí, žáků a studentů  účastnících se prezenčního vzdělávání, 

iii) v provozovnách v ubytovacích zařízeních za podmínky, že poskytují stravování  pouze ubytovaným osobám, a to pouze v čase mezi 06:00 hod. a 21:59 hod., iv) venkovních prostor provozovny určených k sezení (dále jen „zahrádka“), a to  pouze v čase mezi 06:00 hod. a 21:59 hod; v takovém případě se umožňuje využití  toalet ve vnitřních prostorách provozovny; 

tím není dotčena možnost prodeje mimo provozovnu stravovacích služeb  (např. provozovny rychlého občerstvení s výdejovým okénkem nebo prodej jídla  s sebou) s tím, že prodej zákazníkům v místě provozovny (např. výdejové okénko) je  zakázán v čase mezi 22:00 hod. a 05:59 hod., 

b) provozovatelé provozovny stravovacích služeb, v jejímž případě není zakázána  přítomnost veřejnosti v prostorách provozovny podle písmene a), musí dodržovat  následující pravidla: 

i) zákazníci jsou usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou  zákazníků sedících u jednoho stolu, 

ii) u jednoho stolu sedí nejvýše 4 zákazníci, s výjimkou osob ze společné domácnosti;  jedná-li se o dlouhý stůl, lze u něj usadit více zákazníků tak, že mezi skupinami  nejvýše 4 zákazníků, s výjimkou osob ze společné domácnosti, je rozestup alespoň  1,5 metru, 

iii) provozovatel nepřipustí ve vnitřních prostorech provozovny více zákazníků, než je 

ve vnitřních prostorech provozovny míst k sezení pro zákazníky; provozovatel je  povinen písemně evidovat celkový aktuální počet míst k sezení pro zákazníky, iv) zahrádka je uspořádána tak, aby sedící zákazníci ve kterékoliv části nebyli  ve vzdálenosti kratší než 1,5 metru od kolemjdoucích osob, ledaže zahrádku od okolí dělí pevná bariéra bránící šíření kapének z dýchacích cest

v) provozovatel aktivně brání shromažďování osob ve vzájemné vzdálenosti menší  než 1,5 metru, včetně čekací zóny provozovny, 

vi) při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny stravovacích služeb je  zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky a provozovatel zajistí dezinfekci  povrchů stolů a madel židlí po každém zákazníkovi, 

vii) provozovatel zajistí, aby zákazníci při pohybu po vnitřních prostorech provozovny  udržovali odstup alespoň 1,5 m od ostatních zákazníků, 

viii) zákaz produkce živé hudby a tance, 

c) zákazník, s výjimkou dítěte do 6 let věku, je oprávněn vstoupit na zahrádku, je-li  na místě schopen: 

i) prokázat, že splňuje podmínky stanovené v bodu I/18, nebo 

ii) prokázat potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami  test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, nebo 

iii) doložit čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že  ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test  na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, 

iv) doložit podstoupení preventivního antigenního testu na stanovení přítomnosti  antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený  Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, na místě s negativním  výsledkem, 

2. omezuje přítomnost diváků na koncertech a jiných hudebních, divadelních, filmových a  jiných uměleckých představení včetně cirkusů a varieté a na sportovních utkáních, a to  tak, že je přípustná pouze ve vnějších prostorech, přičemž maximální přípustný počet  přítomných diváků nesmí být vyšší než 50 % celkové kapacity míst k sezení a zároveň  celkový počet přítomných osob (včetně účinkujících, sportovců, pořadatelů apod.) nesmí  být vyšší než 700 osob, s tím, že  

a) všechny přítomné osoby prokáží, že splňují podmínky stanovené v bodu I/18, a použijí po celou dobu konání akce, nestanoví-li mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví  upravující používání ochranných prostředků dýchacích cest jinak, ochranný prostředek  dýchacích cest (nos, ústa), kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez  výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky  (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem; ochranný  prostředek dýchacích cest účinkující mohou odložit pouze na místě výkonu vlastní  produkce a pouze po dobu této produkce, 

b) všichni diváci jsou usazeni, a to tak, že s výjimkou osob ze společné domácnosti bude  vždy ponecháno mezi jednotlivými diváky nejméně jedno neobsazené sedadlo, přičemž vzdálenost diváků od jeviště nebo sportovní plochy musí být nejméně 2 m, c) zakazuje se konzumace jídla a nápojů v hledišti, 

d) je-li součástí scénického díla zpěv, omezuje se počet účinkujících na jevišti nebo  zkušebně tak, že celkový počet účinkujících nesmí být vyšší než počet metrů  čtverečních celkové podlahové plochy jeviště nebo zkušebny dělený čtyřmi, 

e) u hráčů všech nástrojových skupin je nutné dodržovat rozestupy alespoň 1,2 metru a každý hráč na smyčcové nástroje použije samostatný notový pult, pokud to dovolují  prostorové podmínky, 

nestanoví-li Ministerstvo zdravotnictví podle bodu I/15 písm. d) jinak,

3. omezují kongresy, vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, a to tak, že maximální  přípustný počet přítomných účastníků nesmí být vyšší než 50 % celkové kapacity míst  k sezení a zároveň celkový počet přítomných osob (včetně vystupujících, pořadatelů,  zkoušejících apod.) nesmí být vyšší než 10 osob a, je-li zkouška podle právního předpisu  veřejná, mohou se dále účastnit další 3 osoby z řad veřejnosti, s tím, že  

a) všechny přítomné osoby prokáží, že splňují podmínky stanovené v bodu I/18, a použijí  po celou dobu konání akce, nestanoví-li mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví  upravující používání ochranných prostředků dýchacích cest jinak, ochranný prostředek  dýchacích cest (nos, ústa), kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy  bez výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky  a požadavky (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných  norem, 

b) všichni účastníci jsou usazeni, nejde-li o praktickou výuku nebo praktickou zkoušku, a to tak, že s výjimkou osob ze společné domácnosti bude vždy ponecháno mezi  jednotlivými účastníky nejméně jedno neobsazené sedadlo, 

4. omezuje 

a) provoz heren a kasin tak, že se v nich zakazuje přítomnost veřejnosti, b) provoz a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb (např. tělocvičny, hřiště,  kluziště, kurty, ringy, herny bowlingu nebo kulečníku, tréninková zařízení) a tanečních  studií, posiloven a fitness center tak, že provozovatel neumožní přítomnost více  návštěvníků, než je 1 osoba na 15 m2 vnitřní plochy sportoviště, která je přístupná  veřejnosti, více než 2 osoby ve skupině a více než 10 osob celkem na vnitřní ploše  sportoviště, která je přístupná veřejnosti, s tím, že všechny přítomné osoby prokáží,  že splňují podmínky stanovené v bodu I/18, s výjimkou dětí mladších 6 let věku, a návštěvníci jsou povinni udržovat rozestupy alespoň 2 metry, nejde-li o osoby  ze společné domácnosti; přítomnost veřejnosti v jiných vnitřních prostorech, jako jsou  šatny, sprchy apod., se zakazuje; tyto podmínky neplatí pro: 

i) sportovní činnost ve školách nebo školských zařízeních a vysokých školách, kde  to mimořádná opatření umožňují, 

ii) sportovní přípravu, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu  podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané  v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které  nejsou zakázány, 

c) provoz a používání venkovních sportovišť tak, že se zakazuje přítomnost veřejnosti  ve vnitřních prostorech venkovních sportovišť (šatny, sprchy apod.), nejde-li o: i) sportovní činnost ve školách nebo školských zařízeních a vysokých školách, kde to  mimořádná opatření umožňují, 

ii) sportovní přípravu, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu  podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané  v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou  zakázány, 

d) provoz a používání umělých koupališť (plavecký bazén, koupelový bazén, bazén  pro kojence a batolata, brouzdaliště), wellness zařízení včetně saun a solných jeskyní tak, že se v nich zakazuje přítomnost veřejnosti, pokud se nejedná o poskytování  zdravotních služeb poskytovatelem zdravotních služeb

e) provoz zoologických zahrad a botanických zahrad tak, že se v nich zakazuje  přítomnost veřejnosti, a to s výjimkou venkovních prostor s tím, že může být využito  nejvýše 50 % kapacity z maximálního možného počtu návštěvníků v jeden čas; stejné  omezení se použije i pro návštěvy arboret a jiných zahrad nebo parků, do kterých je  vstup regulován, 

f) provoz muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických  nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií tak, že se zakazují skupinové prohlídky  s tím, že provozovatel neumožní přítomnost více návštěvníků, než je 1 osoba na 15 m2  vnitřní plochy, která je přístupná veřejnosti, a návštěvníci jsou povinni udržovat  rozestupy alespoň 2 metry, nejde-li o osoby ze společné domácnosti,

g) konání veletrhů a prodejních hospodářských výstav tak, že se na nich zakazují  skupinové prohlídky s tím, že provozovatel neumožní přítomnost více návštěvníků,  než je 1 osoba na 15 m2 vnitřní plochy, která je přístupná veřejnosti, a návštěvníci jsou  povinni udržovat rozestupy alespoň 2 metry, nejde-li o osoby ze společné domácnosti, 

h) provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let zaměřených  na činnosti obdobné zájmovým vzděláváním podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb., jako  jsou zejména zájmová, výchovná, rekreační nebo vzdělávací činnost včetně přípravy  na vyučování, nebo poskytování obdobných služeb dětem ve věku do 6 let, včetně  péče o ně, tak, že se zakazuje přítomnost veřejnosti, s výjimkou 

i) poskytování služby v domácnosti uživatele služby

ii) provozu zařízení nebo poskytování služby ve vnitřních nebo vnějších prostorech  za přítomnosti nejvýše 3 účastníků a 1 osoby poskytující služby,  

iii) provozu zařízení nebo poskytování služby vnějších prostorech za přítomnosti více  osob než uvedených v bodu ii), nejvýše však 30 osob ve skupině, při dodržení  podmínek, že na 1 osobu připadá alespoň 15 m2 plochy, bez využití jiných vnitřních  prostor (šatny, sprchy apod.); subjekt provozující zařízení nebo organizující  poskytování služeb vede evidenci účastnících se osob pro potřeby případného  epidemiologického šetření, a to v rozsahu identifikace účastníků a osoby  poskytující služby (jméno, příjmení), jejich kontaktní údaje (nejlépe telefonní číslo)  a informace o čase poskytnutí služby (od kdy, do kdy); tuto evidenci uchovává po  dobu 30 dnů ode dne poskytnutí služby; účastník, s výjimkou dítěte do 6 let věku, před zahájením poskytování služeb

1) prokáže, že splňuje podmínky stanovené v bodu I/18, nebo 

2) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72  hodinami test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je  určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití  laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo 

3) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce,  že ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test  na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, nebo 

4) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru  SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem  zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, a 

subjekt organizující poskytování služeb prokázání podmínek kontroluje  a účastníku, který nesplní podmínky podle bodů 1) až 4), resp. v případě podle  bodu 4) účastníku, kterému vyjde pozitivní výsledek testu, neumožní účast, 

5. omezuje poskytování krátkodobých a rekreačních ubytovacích služeb, tak, že lze ubytovací služby poskytnout pouze:  

a) osobám, pro které je toto ubytování nezbytné k výkonu zaměstnání, povolání,  podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti, přičemž:  

i) tento účel je každá osoba, které je ubytování umožněno, povinna prokázat  před zahájením ubytování písemným potvrzením zaměstnavatele nebo  objednatele, 

ii) provozovatel je povinen vyžadovat prokázání účelu podle bodu i) a uchovávat jej  po celou dobu pobytu ubytované osoby,  

b) cizincům, jestliže nemají jiné bydliště na území České republiky a kteří mají oprávnění  ke vstupu a pobytu na území České republiky v souladu s jinými předpisy, c) osobám, kterým byla nařízena izolace nebo karanténa

d) osobám za účelem dokončení ubytování zahájeného před účinností tohoto  mimořádného opatření, jestliže nemají jiné bydliště na území České republiky, e) osobám, které jsou ubytovány za účelem toho, aby jim byly poskytnuty zdravotní  služby, a jejich nezbytnému doprovodu, 

f) osobám v bytové nouzi, kterým ubytování zprostředkoval územní samosprávný celek,

6. omezuje maloobchodní prodej a prodej a poskytování služeb v provozovnách tak, že se  zakazuje v čase mezi 22:00 hod. až 05:59 hod. s tím, že tento zákaz se nevztahuje  na činnosti, které nejsou živností podle živnostenského zákona, a na provozování: a) čerpacích stanic s palivy a mazivy, 

b) lékáren, 

c) prodejen v místech zvýšené koncentrace cestujících na letištích, železničních  stanicích a autobusových nádražích, 

d) prodejen ve zdravotnických zařízeních, 

e) provozoven stravovacích služeb v rozsahu podle bodu I/1, 

f) vozidel taxislužby nebo jiné individuální smluvní přepravy osob, 

7. stanovují podmínky pro prodej na tržištích, v tržnicích a v mobilních provozovnách (prodej  ve stáncích, v pojízdných prodejnách a prodej z jiných mobilních zařízení) tak, že jejich  provozovatelé musí dodržovat následující pravidla: 

a) zajistit odstupy mezi stánky, stolky nebo jinými prodejními místy nejméně 2 metry, b) v jeden čas se na ploše tržiště nebo tržnice nesmí vyskytovat více než 1 osoba  na 15 m2

c) umístit nádoby s dezinfekčními prostředky u každého prodejního místa, d) v případě prodeje pokrmů včetně nápojů určených k bezprostřední konzumaci i) v případě, že jsou na místě stoly a místa k sezení, provozovatel zajistí, že jsou  zákazníci usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou  zákazníků sedících u jednoho stolu, přičemž u jednoho stolu sedí nejvýše  4 zákazníci, s výjimkou osob ze společné domácnosti; jedná-li se o dlouhý stůl, lze  u něj usadit více zákazníků tak, že mezi skupinami nejvýše 4 zákazníků, s výjimkou  osob ze společné domácnosti, je rozestup alespoň 1,5 metru, 

ii) provozovatel aktivně brání shromažďování osob ve vzájemné vzdálenosti menší  než 1,5 metru, včetně čekací zóny, 

8. omezuje konzumaci potravin a pokrmů včetně nápojů na veřejnosti mimo vnitřní a vnější  prostory provozovny stravovacích služeb tak, že jsou osoby, které konzumují potraviny  a pokrmy včetně nápojů v bezprostředním okolí provozovny, včetně mobilní provozny  podle bodu 7, v níž potraviny nebo pokrmy zakoupily, povinny dodržovat rozestupy  od jiných osob alespoň 2 metry, nejde-li o osoby ze společné domácnosti, 

9. omezuje provoz hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů  a diskoték tak, že se v nich zakazuje přítomnost veřejnosti, 

10. stanovují podmínky pro činnost nákupních center s prodejní plochou přesahující 5 000 m2 tak, že 

a) použití míst určených k odpočinku (židle, křesla, lavice apod.) je omezeno tak, aby  nebyla místy shromažďování osob, 

b) provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících  pravidel a působí na zákazníky a další osoby, aby je dodržovali, 

c) následující pokyny pro zákazníky jsou sdělovány zákazníkům a dalším osobám,  zejména formou informačních tabulí, letáků, na obrazovkách, rozhlasem apod., d) provozovatel zajistí viditelné označení pokynu k dodržování rozestupu 2 metrů mezi  osobami na veřejně přístupných plochách v nákupním centru (např. formou  infografiky, spotů v rádiu centra, infografiky u vstupu do prodejen a jiných provozoven,  infografiky na podlaze veřejných prostor apod.), 

e) je zamezováno shlukování osob, zejména ve všech místech, kde to lze očekávat,  např. vstupy z podzemních garáží, prostor před výtahy, eskalátory, travelátory,  záchody apod., 

f) je zakázán provoz dětských koutků, 

g) provozovatel zajistí maximální možnou cirkulaci vzduchu s nasáváním venkovního  vzduchu (větrání nebo klimatizace) bez recirkulace vzduchu v objektu, h) jsou zakázány propagační aktivity v prodejnách, u nichž je přítomna fyzická osoba  zajišťující jejich průběh,

i) prodej z provozovny stravovacích služeb umístěné v rámci nákupního centra je možný pouze přes výdejové okénko nebo jako jídlo s sebou, 

11. stanovují podmínky pro provoz v maloobchodních prodejnách zboží a služeb  a provozovnách těchto služeb, s výjimkou činností uvedených v bodu 4 písm. h) a vozidel  taxislužby nebo jiné individuální smluvní přepravy osob, a pro provoz knihoven, tak, že  provozovatel dodržuje následující pravidla: 

a) v provozovně nepřipustí přítomnost více zákazníků, než je 1 zákazník na 15 m2 prodejní plochy; v případě provozovny s prodejní plochou menší než 15 m2 se toto  omezení nevztahuje na dítě mladší 15 let doprovázející zákazníka a na doprovod  zákazníka, který je držitelem průkazu osoby se zdravotním postižením; v případě  ostatních provozoven se toto omezení nevztahuje na dítě mladší 6 let doprovázející  zákazníka, 

b) aktivně brání tomu, aby se zákazníci zdržovali v kratších vzdálenostech, než jsou  2 metry, nejde-li o členy domácnosti, 

c) zajistí řízení front čekajících zákazníků, a to jak uvnitř, tak před provozovnou, zejména  za pomoci označení prostoru pro čekání a umístění značek pro minimální rozestupy  mezi zákazníky (minimální rozestupy 2 metry), přičemž zákazník, který je držitelem  průkazu osoby se zdravotním postižením, má právo přednostního nákupu, 

d) umístí dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí,  nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven  a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci, 

e) zajistí informování zákazníků o výše uvedených pravidlech, a to zejména  prostřednictvím informačních plakátů u vstupu a v provozovně, popřípadě sdělováním  pravidel reproduktory v provozovně, 

f) zajistí maximální možnou cirkulaci vzduchu s nasáváním venkovního vzduchu (větrání  nebo klimatizace) bez recirkulace vzduchu v objektu, 

g) jsou zakázány propagační aktivity v prodejnách, u nichž je přítomna fyzická osoba  zajišťující jejich průběh, 

h) v případě osoby, která veze kočárek s dítětem, nesmí provozovatel vyžadovat, aby  pro nákup používala nákupní vozík, a dítě v kočárku se nezapočítá do celkového  dovoleného počtu osob na prodejní plochu, 

s tím, že prodejní plochou se rozumí část provozovny, která je určena pro prodej  a vystavení zboží, tj. celková plocha, kam zákazníci mají přístup, včetně zkušebních  místností, plocha zabraná prodejními pulty a výklady, plocha za prodejními pulty, kterou  používají prodavači; do prodejní plochy se nezahrnují kanceláře, sklady a přípravny, dílny,  schodiště, šatny a jiné společenské prostory, 

12. stanovují vedle podmínek uvedených v bodu I/11 další podmínky pro provoz holičství,  kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solárií, kosmetických, masérských a obdobných  regeneračních nebo rekondičních služeb a provozování živnosti, při níž je porušována  integrita kůže, tak, že: 

a) osoba poskytující službu ji v jeden čas poskytuje vždy jen jednomu zákazníkovi, b) mezi místy, kde jsou zákazníkům poskytovány služby (např. křesla v holičství  a kadeřnictví), je vzdálenost alespoň 2 metry, 

c) zákazník, s výjimkou dítěte do 6 let věku, při vstupu do provozovny: i) prokáže, že splňuje podmínky stanovené v bodu I/18, nebo 

ii) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami  test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, nebo 

iii) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že  ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test  na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, nebo

iv) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví  k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, a 

provozovatel prokázání podmínek kontroluje a zákazníkovi, který nesplní podmínky  podle bodů i) až iv), neumožní vstup do provozovny, resp. v případě podle bodu iv),  vyjde-li zákazníkovi pozitivní výsledek testu, tak zákazník neprodleně opustí  provozovnu, 

d) provozovatel vede evidenci zákazníků pro potřeby případného epidemiologického  šetření orgánů ochrany veřejného zdraví, a to v rozsahu identifikace zákazníka (jméno,  příjmení), kontaktní údaje zákazníka (nejlépe telefonní číslo), informace o čase  poskytnutí služby (od kdy, do kdy) a informace, který zaměstnanec poskytoval služby  tomuto zákazníkovi; tuto evidenci uchovává po dobu 30 dnů ode dne poskytnutí  služby, 

13. stanovují podmínky pro činnosti na základě zákona č. 247/2000 Sb., o získávání  a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých  zákonů, ve znění pozdějších předpisů tak, že provozovatel autoškoly zajistí dodržení  protiepidemických opatření spočívajících v dezinfekci kontaktních ploch vozidla po každé  jízdě dezinfekcí s virucidním účinkem, 

14. omezuje provoz poskytovatelů lázeňské léčebně rehabilitační péče tak, že lze poskytovat  lázeňskou léčebně rehabilitační péči jen pacientovi, který je občanem České republiky,  občanem Evropské unie nebo držitelem platného dlouhodobého víza nebo průkazu  o povolení k dlouhodobému, přechodnému nebo trvalému pobytu na území České  republiky vydaných Českou republikou, nemá klinické příznaky onemocnění COVID-19  a prokáže, že: 

a) absolvoval nejdéle 48 hodin přede dnem nástupu RT-PCR vyšetření na přítomnost  viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, a následně s frekvencí minimálně jednou  za 7 dní absolvuje preventivní vyšetření prostřednictvím antigenního testu na  přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru  SARS-CoV-2, nebo 

b) absolvoval nejdéle 48 hodin přede dnem nástupu POC test na přítomnost antigenu  viru SARS CoV-2 s negativním výsledkem, a následně s frekvencí minimálně jednou  za 7 dní absolvuje preventivní vyšetření prostřednictvím antigenního testu  na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru  SARS-CoV-2, nebo 

c) mu byl vystaven certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti  onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě  dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen „SPC“)  uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě  jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dnů, nebo 

d) prodělal laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u něj doba izolace  podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od prvního  pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 nebo  RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní, 

15. omezují se spolkové, sportovní, taneční, tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění,  slavnosti, poutě, přehlídky, ochutnávky, oslavy a jiné veřejné nebo soukromé akce,  při nichž dochází ke kumulaci osob na jednom místě, tak, že je ve stejný čas možná  přítomnost nejvýše 2 osob nebo při dodržení následujících podmínek nejvýše 10 osob,  koná-li se akce ve vnitřních prostorech, nebo 50 osob, koná-li se tato akce výhradně  ve vnějších prostorech; osoby účastné akce s přítomností více než 2 osob musí prokázat,  že splňují podmínky stanovené v bodu I/18, a po celou dobu akce, nestanoví-li mimořádné  opatření Ministerstva zdravotnictví upravující používání ochranných prostředků dýchacích  cest jinak, používají ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), kterým je respirátor  nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny  technické podmínky a požadavky (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % 

dle příslušných norem, není-li v tomto mimořádném opatření stanoveno jinak; uvedené  podmínky se nevztahují na: 

a) účast na svatbě, prohlášení osob o tom, že spolu vstupují do registrovaného  partnerství, a pohřbu, pokud se jich neúčastní více než 30 osob, 

b) schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů  a jiných veřejných osob, které se konají na základě zákona

c) shromáždění konaná podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím,  ve znění pozdějších předpisů, 

d) hromadné akce, v jejichž případě Ministerstvo zdravotnictví stanovilo závazné  hygienicko-epidemiologické podmínky pro hromadné akce jinak tímto mimořádným  opatřením zakázané, při jejichž dodržení je dovoleno je z důvodů zřetele hodných  konat, a to zejména jedná-li se o akce v důležitém státním zájmu, významné kulturní  akce nebo významná sportovní utkání nebo soutěže, 

e) sportovní přípravu amatérských sportovců organizovanou sportovními svazy, kterou  lze organizovat ve vnitřních prostorech za podmínek podle bodu 4 písm. b) a c) a mimo  vnitřní prostory na vymezeném sportovišti při dodržení podmínek, že na 1 sportujícího  připadá alespoň 15 m2 plochy sportoviště, ve skupinách nejvýše 30 osob, bez využití  vnitřních prostor sportoviště (šatny, sprchy apod.); subjekt organizující sportovní  přípravu vede evidenci osob účastnících se sportovní přípravy pro potřeby případného  epidemiologického šetření orgánů ochrany veřejného zdraví, a to v rozsahu  identifikace účastníka (jméno, příjmení) a kontaktní údaje účastníka (nejlépe telefonní  číslo) a tuto evidenci uchovává po dobu 30 dnů ode dne konání sportovní přípravy;  účastník sportovní přípravy, s výjimkou dítěte do 6 let věku, před zahájením sportovní  přípravy: 

i) prokáže, že splňuje podmínky stanovené v bodu I/18, nebo 

ii) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami  test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, nebo 

iii) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že  ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test  na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen  pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou  osobou, s negativním výsledkem, nebo 

iv) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru  SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem  zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, a 

subjekt organizující sportovní přípravu prokázání podmínek kontroluje a účastníku,  který nesplní podmínky podle bodů i) až iv), resp. v případě podle bodu iv) účastníku,  kterému vyjde pozitivní výsledek testu, neumožní účast na sportovní přípravě, 

f) organizované volnočasové aktivity osob mladších 18 let za podmínek uvedených  v bodě 4 písm. h), 

16. stanovují následující podmínky pro výkon práva pokojně se shromažďovat podle zákona  č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů: a) každý účastník je povinen mít ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který  

brání šíření kapének, v souladu s mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví,  které upravuje povinnost užití ochranného prostředku dýchacích cest

b) koná-li se shromáždění mimo vnitřní prostory staveb, jeho účastníci se mohou shromažďovat ve skupinách po nejvýše 20 účastnících a dodržují rozestupy mezi  skupinami účastníků alespoň 2 metry, 

c) koná-li se shromáždění ve vnitřních prostorech staveb, jeho účastníci musí dodržovat,  s výjimkou osob ze společné domácnosti, rozestupy alespoň 2 metry a před vstupem  do vnitřního prostoru si dezinfikují ruce,

17. stanovují následující podmínky pro konání voleb orgánu právnické osoby a zasedání  orgánu právnické osoby s výjimkou orgánů územních samosprávných celků v případě, že  se jej účastní na jednom místě více než 10 osob: 

a) účastníci jsou usazeni tak, aby mezi jednotlivými účastníky bylo vždy volné alespoň  jedno sedadlo, s výjimkou osob ze společné domácnosti, 

b) účastník při vstupu do vnitřních prostor prokáže, že splňuje podmínky stanovené  v bodu I/18, a provozovatel prokázání podmínek kontroluje a účastníku, který  podmínky nesplní, neumožní vstup do vnitřních prostor, 

18. stanovují následující podmínky pro vstup osob do některých vnitřních prostor nebo  pro účast na hromadných akcích, je-li to vyžadováno tímto mimořádným opatřením: a) osoba absolvovala nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru  SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo 

b) osoba absolvovala nejdéle před 72 hodinami POC test na přítomnost antigenu viru  SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo 

c) osobě byl vystaven certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování  proti onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě  dvoudávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první  dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo  nejméně 14 dnů, nebo 

d) osoba prodělala laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u ní doba  izolace podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od prvního  pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo  RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní, 

přičemž se musí jednat o osobu bez klinických příznaků onemocnění COVID-19

II. 

S účinností ode dne 17. května 2021 od 00:00 hod. se ruší mimořádné opatření ze dne  7. května 2021, č.j. MZDR 14601/2021-10/MIN/KAN. 

III. 

Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání. 

Odůvodnění: 

Současná epidemiologická situace je charakterizovaná protrahovaným komunitním šířením  onemocnění covid-19 a s tím souvisejícími vyššími denními počty případů onemocnění  COVID-19 v pracovních dnech, nezanedbatelný je taktéž i počet případů u seniorní skupiny  obyvatel, ze které vychází nejvyšší počet nových hospitalizací, včetně hospitalizací v těžkém  stavu. I nadále pozorujeme výraznější meziregionální rozdíly, a to jak na krajské, tak i okresní  úrovni, což nejlépe vidíme na hodnotách 7denní incidence, které jsou v některých krajích až  dvojnásobné ve srovnání ostatními kraji a tedy i výrazněji nad republikovým průměrem.  

Z tohoto důvodu je tak vysoce důležité, aby epidemie byla brzděna co nejvíce a nedošlo ke  vzniku významnějšího ohniska nákazy, které by mělo potenciál se dále rozšířit. 

Současný stav a vývoj je tak i nadále hodnocen „křehce“ stabilizovaný, a to z důvodu trvajících  vyšších počtů případů a výraznějších meziregionálních rozdílů a je tak nutno postupovat ve  fázi rozvolnění a uvolnění činností velmi obezřetně a vyhodnocovat dopady v pravidelných  intervalech, tak aby byla případná vznikající ohniska podchycena v co nejkratším čase a bylo  možno nastavit taková protiepidemická opatření, které by zabránily nekontrolovatelnému  šíření onemocnění v komunitě a v populaci a nedošlo tak ke zhoršení epidemiologické situace,  a to zejména s ohledem na blížící se letní sezónu kdy vzhledem k vyšším objemu cestování  do zahraničí existuje možnost zavlečení nakažlivější varianty

Při komunitním šíření infekčního onemocnění hrozí riziko, že bez přijetí mimořádných opatření  k zabránění šíření infekce bude pokračovat nekontrolovatelné šíření nákazy v populaci  s potenciálem pro rychlé vyčerpání kapacit zdravotnického systému. Dlouhodobé omezení  plánované zdravotní péče není udržitelné a přináší rizika v nedostatečné zdravotní péči  v případě jiných onemocnění, například onkologických nebo kardiovaskulárních chorob.  Klíčovými protiepidemickými opatřeními k zamezení dalšího šíření nákazy je důsledné  dodržování karanténních opatření, testování, omezení shlukování osob a používání  ochranných prostředků dýchacích cest a dezinfekčních prostředků. 

Hlavním cílem mimořádného opatření je zajištění podmínek pro přerušení plošného  komunitního přenosu viru SARS-CoV-2 v České republice a umožnit tak postupné znovu  zapojení jednotlivých segmentů lidské činnosti do ekonomiky. Toho lze dosáhnout jednotným  řízením karanténních opatření, snížení pohybu a shromažďování osob, omezení provozování  epidemiologicky závažných činností, a to za vymezených podmínek pro preventivní testování,  používání ochranných prostředků dýchacích cest a zvýšenou frekvencí používání  dezinfekčních přípravků s virucidní účinností na obalované viry. 

Základním předpokladem prevence šíření infekčních nemocí, jejichž původci jsou přenášeni  kontaminovanými kapénkami nebo aerosolem, je zamezení zvýšené koncentrace osob na  jednom místě v jeden čas a minimalizovat tak rizikové kontakty na nezbytně nutnou míru.  

Mimořádné opatření je společně s dalšími platnými mimořádnými opatřeními zaměřeno tak,  aby byla zajištěna široká škála specifických protiepidemických opatření zohledňující princip  předběžné opatrnosti v souvislosti s dalším šířením nemoci COVID-19.  

Pokud by nebyla realizována žádná mimořádná opatření, nelze s přihlédnutím k dosavadním  zkušenostem v České republice a v řadě dalších zemí světa vyloučit, že by celkový počet  nakažených osob mohl i explozivně narůstat, přičemž u velmi vysokého počtu osob by  onemocnění vyžadovalo hospitalizaci s potřebou intenzivní péče, včetně připojení na umělou  plicní ventilaci. U desítek tisíc osob by nemoc mohla mít fatální průběh. 

Obdobná opatření, jaká jsou přijata v České republice, jsou realizována i vládami řady dalších  států. Pokud mají některé státy odlišný přístup k řešení epidemie COVID-19, pak je to dáno  skutečností, že o koronaviru SARS-CoV-2 a jeho přesných vlastnostech a charakteristikách  není v současnosti stále dostatek informací. 

Vzhledem k tomu, že přes přetrvávající plošný komunitní přenos nemoci COVID-19 dochází  vlivem přijatých restriktivních opatření k postupnému zpomalování nárůstu počtu nových  případů a k zmírňování zátěže zdravotnického systému, přináší toto mimořádné opatření  zmírnění původně stanovených restrikcí k zajištění protiepidemických opatření v rozsahu,  který je v kontextu předběžné opatrnosti v současné době možný.  

Obezřetnost při postupném uvolňování a v rámci nastavení těchto protiepidemických opatření  také souvisí nejen se šířením nové mutace viru SARS-CoV-2 B.1.1.7 (tzv. britská varianta),  která se šíří v populaci přibližně o 40 až 70 % rychleji, ale také i potvrzeným výskytem varianty  B.1.351 (tzv. jihoafrická varianta) na území ČR v několika krajích, jenž dle hodnocení vykazuje  až o 50 % vyšší nakažlivost a také nižší citlivost na doposud dostupné očkovací látky, což  může nepříznivě ovlivnit efekt vakcinace proti COVID-19, a dále též varianty B.1.617 (tzv.  indická varianta). Bližší informace k mutaci jsou uvedeny v reportu ECDC Risk assessment:  SARS-CoV-2 - increased circulation of variants of concern and vaccine rollout inthe EU/EEA,  14th update (europa.eu)., https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/2021-04- 19_Variable_Dictionary_and_Disclaimer_variant-data.pdf . Šíření tzv. jihoafrické varianty bylo  již zaznamenáno ve více než 60 zemích světa. A rovněž i zde  https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/threat-assessment-emergence-sars-cov-2- 

b1617-variants a také zde https://www.who.int/publications/m/item/weekly-epidemiological update-on-covid-19---11-may-2021 

Posouzení přiměřenosti a účinnosti epidemických opatření vyžaduje přiměřený pojmový  aparát, zahrnující alespoň koncepty reprodukčního čísla a dynamiky epidemie v jednoduchém  SEIR modelu, se kterým dále pracujeme. Jednotlivá plošná opatření mají různý efekt na  omezení šíření nákazy. Zjednodušeně je tento efekt vyjádřitelný jako redukce reprodukčního 

10 

čísla R. Různá opatření také přinášejí různé náklady a škody. Běžně využívanými měřítky  ceny v ochraně veřejného zdraví a demografii jsou například léta ztraceného života,  v hodnocení hospodářských ztrát HDP, a cenou opatření je i omezení práv občanů.  Racionálním cílem sady přijatých protiepidemických opatření u nemoci COVID-19 musí být  redukce reprodukčního čísla R pod 1. Lze si v principu představit i jiné cíle, například rychlé  promoření populace, ale pak by bylo nutné uvažovat celkovou cenu takového cíle, kdy by  rychle procházející epidemie znamenala i více než 100 tisíc mrtvých, a i více než 1 milion  ztracených let života. Takový postup by byl zcela v rozporu s právy na ochranu zdraví a života  a s posláním orgánů ochrany veřejného zdraví. Při hodnocení účinku protiepidemických  opatření je nutné zvážit dynamiku epidemie. Přiměřenost opatření nelze hodnotit izolovaně  v jednom časovém okamžiku, ale podle výsledného účinku za delší časové období. Snížení  reprodukčního čísla R hlouběji pod 1 vede k rychlejšímu poklesu nákazy, a často proto  i zdánlivě krátkodobě přísné řešení problému šetří v delším časovém horizontu práva  a svobody lépe, než omezení sice o něco mírnější, ale platné dlouhou dobu. Zvlášť je potřeba  se vyvarovat jednoduchých srovnání počtu nakažených nebo zemřelých v nějakém čase  s intenzitou protiepidemických opatření. Exponenciální charakter šíření epidemie znamená,  že žádný stav s reprodukčním číslem nad 1 není dlouhodobě udržitelný. Při posuzování  vhodnosti a přiměřenosti protiepidemických opatření je vždy nutné jedno opatření hodnotit  v kontextu celé sady opatření. Je nemožné posoudit každé opatření izolovaně, a naopak je  nutné zohlednit možnosti celkového vývoje epidemie a ceny opatření za delší časové období.  Pokud by opatření byla zavedena od levnějších k dražším, přínos toho, které zmenší R např.  z 1,0 na 0,8 není triviálně srovnatelný s tím, které zmenšilo R z 2,0 na 1,6, neboť v prvním  případě je výsledkem splnění nutné podmínky pro zvládnutí epidemie. I nákladná a omezující  opatření proto mohou být za určitých okolností zcela přiměřená, protože epidemii pomohou  zastavit, případně zastavit rychle. 

Nejprostším, ale přesto validním způsobem, jak uvažovat nad vhodností, účinností  a přiměřeností opatření, je uvažovat efekt opatření jako redukci reprodukčního čísla R,  v aditivní nebo multiplikativní formě, a porovnávat efekt opatření s tím, jaké škody způsobují, případně jak moc zasahují do různých práv a svobod. Odhady korelací redukce R různými  opatřeními jsou předmětem výzkumu v oblasti epidemického modelování. Existující odhady  jsou, i přes velkou neurčitost, nejrelevantnější informací, kterou pro rozhodování použít.  Zhodnocení škod je vždy otázkou odhadu, ale i projevem politické vůle. V odborné literatuře  existují například odhady některých ekonomických škod, ze zjevných důvodů však neexistují  odhady veškerých škod a omezení na všech právech všech občanů. Přiměřenost opatření je  v maximálním zjednodušení podílem zmenšení R a ceny opatření (kde cenou je v širokém  smyslu míněno i omezení práv a svobod). V ideálním případě by orgán ochrany veřejného  zdraví seřadil opatření podle efektivity, naplánoval způsob zastavení epidemie, a vybral vždy  optimální sadu opatření s nejnižší celkovou škodou. Přitom by vždy volil nejprve opatření  efektivnější. Přiměřenost opatření je třeba hodnotit v kontextu situace, ve které jsou zaváděna,  a celé sady dalších opatření. 

Přestože pozitivní vývoj dává prostor pro určité změny opatření, tento prostor je omezený.  Z hodnocení situace plyne, že při změně opatření by byl velmi nežádoucí vzrůst  reprodukčního čísla R už přibližně o 0,2, vedoucí buď k výraznému zpomalení ústupu  epidemie, nebo stagnaci, vedoucí k nutnosti udržovat jiná nákladná opatření delší dobu.  Faktory snižující R jsou tyto: probíhající vakcinace, rostoucí počet uzdravených, dobrovolné  změny chování, do jisté míry asi sezónní vlivy, testování a izolace. Faktory zvyšující R jsou  pozvolný pokles protektivního chování a spontánní nárůst počtu kontaktů. Epidemickou situaci  také ovlivní vzrůst mobility spojený s koncem omezení mobility mezi okresy, a konec zákazu  vycházení. Při dodržení přísných protiepidemických opatření by naopak nemělo situaci  výrazně ovlivnit obnovení prezenční výuky. 

Hlavním cílem mimořádného opatření je zajištění podmínek pro přerušení plošného  komunitního přenosu viru SARS-CoV-2 v České republice a umožnit tak postupné znovu  zapojení jednotlivých segmentů lidské činnosti do ekonomiky. Toho lze dosáhnout jednotným  řízením karanténních opatření, snížení pohybu a shromažďování osob, omezení provozování  epidemiologicky závažných činností, a to za vymezených podmínek pro preventivní testování

11 

používání ochranných prostředků dýchacích cest a zvýšenou frekvencí používání  dezinfekčních přípravků s virucidní účinností na obalované viry. 

Základním předpokladem prevence šíření infekčních nemocí, jejichž původci jsou přenášeni  kontaminovanými kapénkami (aerosolem), je zamezení zvýšené koncentrace osob na jednom  místě v jeden čas a minimalizovat tak rizikové kontakty na nezbytně nutnou míru.  

Mimořádné opatření je společně s dalšími platnými mimořádnými opatřeními zaměřeno tak,  aby byla zajištěna široká škála specifických protiepidemických opatření zohledňující princip  předběžné opatrnosti v souvislosti s dalším šířením nemoci COVID-19.  

Pokud by nebyla realizována žádná mimořádná opatření, nelze s přihlédnutím k dosavadním  zkušenostem v České republice a v řadě dalších zemí světa vyloučit, že by celkový počet  nakažených osob mohl i explozivně narůstat, přičemž u velmi vysokého počtu osob by  onemocnění vyžadovalo hospitalizaci s potřebou intenzivní péče, včetně připojení na umělou  plicní ventilaci. U desítek tisíc osob by nemoc mohla mít fatální průběh. 

Obdobná opatření, jaká jsou přijata v České republice, jsou realizována i vládami řady dalších  států. Pokud mají některé státy odlišný přístup k řešení epidemie COVID-19, pak je to dáno  skutečností, že o koronaviru SARS-CoV-2 a jeho přesných vlastnostech a charakteristikách  není v současnosti stále dostatek informací. 

Vzhledem k tomu, že přes přetrvávající plošný komunitní přenos nemoci COVID-19 dochází  vlivem přijatých restriktivních opatření k postupnému zpomalování nárůstu počtu nových  případů a k zmírňování zátěže zdravotnického systému, přináší toto mimořádné opatření  zmírnění původně stanovených restrikcí k zajištění protiepidemických opatření v rozsahu,  který je v kontextu předběžné opatrnosti v současné době možný.  

Obezřetnost při postupném uvolňování a v rámci nastavení těchto protiepidemických opatření  také souvisí se šířením různých mutací viru SARS-CoV-2 (viz výše)  

K bodu I/1 

Důvody pro omezení provozu provozoven stravovacích služeb jsou ty, že se jedná o místa,  kde se v uzavřeném prostoru potkává řada lidí, kteří jinak spolu běžně nepřicházejí do styku  a nadto s ohledem na konzumaci potravin a nápojů není možné po nich požadovat používání  ochranných prostředků dýchacích cest po celou dobu přítomnosti v provozovně jako v případě  jiných provozoven. Takové prostředí podporuje další šíření epidemie. V případě běžného  provozu provozoven stravovacích služeb pak k uvedenému přistupuje i faktor konzumace  alkoholu, po jejichž požití lidé často ztrácí zábrany, resp. jednají jinak, než by jednali, pokud  by alkoholické nápoje nepožili. 

Vzhledem k tomu, že i přes uvedené je nezbytné, aby některé provozovny stravovacích služeb  fungovaly, stanoví se z tohoto zákazu výjimky pro: 

provozovny, které neslouží pro veřejnost – zamýšleným cílem shora uvedeného  zákazu je zamezení náhodnému setkávání osob, které spolu jinak nejsou v běžném  kontaktu; to však neplatí např. pro ustálené kolektivy zaměstnanců, lékaře, sestry, jiný  zdravotnický i nezdravotnický personál nemocnic, pacienty v nemocnicích či vězně a  zaměstnance věznic. Vzhledem k tomu, že v těchto případech nejde o náhodné  setkávání, neboť se zmíněné osoby spolu běžně v zaměstnání či na jiných místech  potkávají, riziko nákazy či šíření onemocnění COVID-19 se povolením provozu těchto  provozoven nezvyšuje, 

školní stravování zaměstnanců přítomných na pracovišti a dětí, žáků a studentů  účastnících se prezenčního vzdělávání – platí to samé, co bylo uvedeno shora, 

provozovny v ubytovacích zařízeních za podmínky, že poskytují stravování pouze  ubytovaným osobám, a to pouze v čase mezi 06:00 hod. a 21:59 hod. – i přes zjevnou  snahu omezit mobilitu obyvatelstva na max. možnou míru např. i zákazem poskytování  většiny ubytovacích služeb (zejména krátkodobých a rekreačních) je zřejmé, že  některé ubytovací služby budou i nadále v provozu, a to např. z důvodu pracovních 

12 

cest. Je pak nezbytné zajistit ubytovaným osobám možnost stravy, a to zvláště  za situace, kdy přítomnost veřejnosti v ostatních provozovnách stravovacích služeb je  na základě tohoto opatření zakázána (až na níže uvedenou výjimku). Rovněž je třeba  poukázat na to, že ne všechny ubytovací služby jsou vybaveny (např. absence příborů)  k tomu, aby umožňovaly konzumaci doneseného jídla (např. z výdejového okénka) na  pokoji. 

Vzhledem k příznivějšímu vývoji epidemie se dále nově umožňuje přítomnost veřejnosti  ve venkovních prostorách provozoven stravovacích služeb, tj. na takzvaných zahrádkách, to  však za podmínky, že přítomné osoby jsiu schopny na místě doložit doklad o negativním  výsledku testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, o prodělaném  onemocnění COVID-19 nebo o dokončeném očkování proti tomuto onemocnění. I z důvodu  nemožnosti použití ochrany dýchacích cest při konzumaci se stanovují maximální možné  počty osob u jednoho stolu, rozestupy jednotlivých skupin zákazníků a odstup od  kolemjdoucích osob v případě, že zahrádka není od kolemjdoucích osob oddělena pevnou  bariérou zabraňující šíření kapének. Toto opatření se nastavuje jako ochrana zdraví  kolemjdoucích osob, které nemají v úmyslu zahrádku navštívit, před kapénkami. Jako  prevence nežádoucího shlukování osob je stanovena podmínka, že každý host musí být  usazen. Vnitřní prostory provozovny stravovacích služeb jsou až na uvedené výjimky  pro veřejnost i nadále nepřístupné, ale s ohledem na zákazníky zahrádky se umožňuje využití  toalet umístěných ve vnitřních prostorech provozoven. 

Provozovatel pak v uvedených případech, kdy je povolena přítomnost zákazníků ve vnitřních  prostorech, nesmí připustit ve vnitřních prostorech provozovny více zákazníků, než je ve  vnitřních prostorech provozovny míst k sezení pro zákazníky; provozovatel je povinen  písemně evidovat celkový aktuální počet míst k sezení pro zákazníky. 

Aby se zákazníci nezdržovali po konzumaci potravin v provozovně (ať již vnitřních nebo  vnějších prostorech), zakazuje se produkce živé hudby a tance. 

K bodu I/2 

Omezuje se přítomnost diváků na koncertech a jiných hudebních, divadelních, filmových  a jiných uměleckých představení včetně cirkusů a varieté a na sportovních utkáních tak, že je  jejich přítomnost povolena pouze v případě, že se tato akce koná ve vnějších prostorech, a to  z důvodu minimalizace rizika přenosu nákazy onemocnění COVID-19, které je ve vnějším  prostoru nesrovnatelně menší než ve vnitřním. Podmínka omezení počtu přítomných diváků  maximálně na 50 % celkové kapacity míst k sezení a zároveň podmínka, že celkový počet  přítomných osob (včetně účinkujících, pořadatelů apod.) nesmí být vyšší než 700 osob  umožňuje usazení diváků (s výjimkou osob ze společné domácnosti) tak, aby mezi  jednotlivými diváky bylo ponecháno nejméně jedno neobsazené sedadlo a byl tak zachován  rozestup mezi osobami. Podmínka testování, očkování nebo doložení potvrzení o prodělání  laboratorně potvrzeného onemocnění COVID-19 a připuštění pouze usazených diváků je  nezbytné pro umožnění bezpečné přítomnosti osob v hledišti. Po celou dobu akce dále musí  diváci používat ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa) s vyšší filtrační účinností, jako  je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu), s výjimkami  stanovenými v případě povinnosti používání ochranného prostředku vyšší filtrační účinnosti v  mimořádném opatření upravujícím povinnost používat ochranné prostředky dýchacích cest  (např. děti do 2 let, osoby s poruchou autistického spektra, cvičící osoby ve venkovním  prostředí, osoby po dobu nezbytně nutnou ke konzumaci potravin a pokrmů včetně nápojů,  děti do 15 let, pokud mají jiný ochranný prostředek apod.). Podmínka zákazu konzumace jídla  a nápojů v hledišti je stanovena z toho důvodu, že v tomto případě je osoba bez ochranného  prostředku dýchacích cest a zvyšuje se tak riziko přenosu nákazy

Pro zajištění bezpečnosti účinkujících (kteří mohou provozovat uměleckou činnost i ve  vnitřních prostorech bez přítomnosti diváků) se stanovuje se podmínka rozestupů mezi  jednotlivými hráči, a to v minimální vzdálenosti 1,2 m, jež je nastavena z důvodu omezeného  prostoru přiděleného seskupení smyčcových nebo jiných hudebních skupin. Dalším prvkem  ochrany zdraví je nezbytná plocha jeviště nebo zkušeben pro účinkující. 

13 

K bodu I/3 

Omezení kongresů, vzdělávacích akcí a zkoušek v prezenční formě ve smyslu stanovení  maximálního přípustného počtu přítomných účastníků ne vyššího než 50 % celkové kapacity  míst k sezení, maximálně však 10 osob celkem, je z důvodu bezpečného provozu těchto  činností ve vnitřních prostorách. Podmínky testování, očkování nebo doložení potvrzení  o prodělání laboratorně potvrzeného onemocnění COVID-19, náležitá ochrana dýchacích cest  a usazení osob s rozestupy dále snižují riziko přenosu onemocnění COVID-19

K bodu I/4 

Jsou zakázány nebo omezeny vyjmenované provozy, akce a aktivity, u kterých zpravidla  dochází k větší koncentraci návštěvníků či účastníků. 

Aktuální příznivý trend ve vývoji epidemiologické situace umožňuje obnovení provozu  vnitřních sportovišť, avšak v omezeném režimu, a to za podmínky, že provozovatel neumožní  přítomnost více návštěvníků, než je 1 osoba na 15 m2 vnitřní plochy sportoviště, která je  přístupná veřejnosti, 2 osoby ve skupině a více než 10 osob celkem na vnitřní ploše  sportoviště za dodržení rozestupů alespoň 2 metry mezi jednotlivými osobami, nejde-li  o osoby ze společné domácnosti. Navíc je stanovena podmínka testování, očkování nebo  doložení potvrzení o prodělání laboratorně potvrzeného onemocnění COVID-19, s výjimkou  dětí mladších 6 let věku. Za dodržení všech podmínek je předpoklad minimalizace rizika  přenosu nákazy při provozu vnitřních sportovišť. Při používání venkovních sportovišť  veřejností je, mimo v tomto bodě stanovených výjimek, zakázána přítomnosti osob ve vnitřních  prostorech (šatny, sprchy apod.) těchto sportovišť, a to z důvodu zamezení shlukování osob  v těchto prostorech. 

Provoz zoologických a botanických zahrad je nadále umožněn pouze ve venkovních  prostorech, avšak zvyšuje se maximální možný počet návštěvníků v jeden čas na až 50 %  kapacity.  

Provoz muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo  kulturních objektů, hvězdáren a planetárií pod bodem I/4 písm. f), stejně jako konání veletrhů  a prodejních hospodářských výstav pod písm. g) je umožněno za specifických podmínek.  Z důvodu zabránění větší koncentrace lidí na jednom místě je stanovena podmínka 1 osoby  na 15 m2 vnitřní plochy, která je přístupná veřejnosti, a dále povinnost dodržovat rozestupy  alespoň 2 m (nejde-li o členy domácnosti). 

Za omezených podmínek se umožňuje provoz a poskytování služeb v oblasti zájmové činnosti  dětí a mládeže a péče o ně, a to v návaznosti na aktuální příznivou epidemiologickou situaci  ve výskytu onemocnění COVID-19. Služby je možné poskytovat bez dalších omezení v počtu  3 účastníků a 1 osoby poskytující službu. V případě, že je činnost provozována výhradně  ve vnějších prostorech, je možná účast až 30 osob. Podmínkou však je, až na výjimky,  aktuální negativní test dítěte na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu. Podmínka  testu neplatí v případě dětí mladších 6 let věku, protože se jedná o kohortu, kde odběr  biologického materiálu, resp. výtěr z nosohltanu je z důvodu věku a nezbytné stabilizace těla  obtížný. 

K bodu I/5 

Důvody pro zákaz poskytování ubytovacích služeb jsou obdobné, jako v případě omezení  provozu provozoven stravovacích služeb podle bodu I/1, neboť i v rámci poskytování  ubytovacích služeb zejména krátkodobého či rekreačního charakteru se v uzavřeném  prostoru (restaurace, společenské místnosti, bary, lounge, recepce apod.) potkává řada lidí,  často i z různých částí ČR, kteří spolu jinak spolu běžně nepřicházejí do styku, a takové  prostředí podporuje další šíření epidemie. 

I v tomto případě je však nutné z tohoto zákazu stanovit některé výjimky, a to tak, že ubytovací  služby lze poskytnout:

14 

osobám, pro které je toto ubytování nezbytné k výkonu zaměstnání, povolání,  podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti – jak bylo uvedeno shora, výkon některých  povolání vyžaduje pracovní cesty, popř. i jiné kratší či delší pobyty v místech  vzdálených od bydliště natolik, že není možné se do místa bydliště každý den vracet.  Pro tyto případy se za splnění stanovených podmínek (písemné potvrzení  zaměstnavatele nebo objednavatele + evidence těchto potvrzení  provozovatelem ubytovací služby) poskytování ubytovacích služeb povoluje, 

cizincům, jestliže nemají jiné bydliště na území České republiky a kteří mají oprávnění  ke vstupu a pobytu na území České republiky v souladu s jinými předpisy – v tomto  případě se jedná o cizince legálně pobývající na území ČR, kteří zde však nemají jinou  možnost ubytování (např. pronajatý dům či byt), než ubytování v ubytovacích  službách

osobám, kterým byla nařízena izolace nebo karanténa – lze se setkat s případy, kdy  se osoby, jimž bylo jedno ze zmíněných dvou opatření nařízeno, nemají kam vrátit,  a to např. z důvodu, že s nimi v domácnosti žije osoba, pro kterou by z důvodu věku  či komorbidit bylo riziko nákazy onemocněním COVID-19 bylo neúměrně vysoké,  přičemž tyto osoby nedisponují ani jinými místy, kde by po dobu izolace nebo  karantény mohly bydlet (jiný byt, chata, obytný karavan apod.). I pro tyto osoby je tak  třeba zajistit možnost využití ubytovacích služeb na nezbytně nutnou dobu, 

osobám za účelem dokončení ubytování zahájeného před účinností tohoto  mimořádného opatření, jestliže nemají jiné bydliště na území České republiky – na  území ČR mohou v době nabytí účinnosti tohoto krizového opatření pobývat osoby,  které zde zahájili pobyt v době, kdy to bylo ještě možné, avšak po vejití zákazu  poskytování ubytovacích služeb v platnost by v rámci ČR neměly možnost jiného  ubytování; těmto osobám je třeba zajistit dokončení pobytu, ideálně přitom v místě,  kde již byly po nějakou dobu ubytovány, 

osobám, které jsou ubytovány za účelem toho, aby jim byly poskytnuty zdravotní  služby, a jejich nezbytnému doprovodu – v rámci ČR se lze volně pohybovat za účelem  přijetí zdravotní péče, přičemž je třeba připustit, že některé lékařské zákroky vyžadují,  aby pacientovi po zákroku (a někdy i před ním) asistovala třetí osoba např. při cestě  zpět do místa bydliště, při pohybu po nemocnici, či v případě, že pacientem je dítě, 

osobám v bytové nouzi, kterým ubytování zprostředoval územní samosprávný celek. 

K bodu I/6 

V návaznosti na příznivý, ale i tak nestabilní rozvoj epidemiologické situace a v zájmu co  největšího omezení kontaktu lidí je třeba upravit otevírací dobu těchto prodejen a provozoven  služeb, a to tak, že je ponechána dostatečně dlouhá doba pro obstarání potřebných nákupů  či jiných záležitostí, celkem 16 hodin. Z tohoto zákazu jsou pak stanoveny některé zcela jasně  definované výjimky, bez nichž by mohlo dojít např. k dopravním kolapsům v důsledku  vyčerpání paliva (čerpací stanice), nemožnosti získání a aplikace nezbytných léků (lékárny),  nemožnosti občerstvení zdravotnického i nezdravotnického personálu zdravotnických  zařízení (prodejny a nebo stravovací služby), občerstvení na letištích či nádražích při dlouhých  cestách např. s přestupem či mezipřistáním atd. 

K bodu I/7 

Stanovují se specifická protiepidemická opatření pro provozování prodeje na trzích, tržištích  a v mobilních provozovnách. Provozování je umožněno zejména z těch důvodů, že provoz je  skutečňován pod širým nebem, jde o místa, kde se na často malém a omezeném prostoru  potkává řada lidí, kteří jinak spolu nepřicházejí do styku, a takové prostředí podporuje další  šíření epidemie. Stanovují se specifické podmínky provozu ve formě odstupů osob mezi sebou  a jednotlivých stánků mezi sebou. Dále je upravena nezbytná plocha pro jednoho zákazníka,  vybavení prodejní plochy nádoby s dezinfekčním virucidním prostředkem. Vzhledem 

15 

k příznivějšími epidemiologickému vývoji se již umožňuje prodej pokrmů a nápojů určených  k bezprostřední konzumaci za současného umožnění umístění stolů a míst k sezení;  v takovém případě však musí být dodržována obdobná pravidla rozestupů jako v případě  „zahrádek“.  

K bodu I/8 

Omezují se kontakty zákazníků konzumujících potraviny a pokrmy v případě prodeje  z provozovny stravovacích služeb mimo její vnitřní prostory (např. výdejové okénko) nebo  z mobilní provozovny (včetně stánku umístěného na tržišti) tak, že tyto osoby jsou  v bezprostředním okolí provozovny povinny dodržovat rozestupy od jiných osob alespoň  2 metry, nejde-li o členy domácnosti. 

K bodu I/9 

Omezuje se provoz hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů  a diskoték tak, že se v nich zakazuje přítomnost veřejnosti, čímž se zamezuje kontaktům  v rámci těchto volnočasových aktivit. 

K bodu I/10 

Stanovují se hygienická pravidla pro činnost nákupních center s prodejní plochou přesahující  5 000 m2tak, aby nedocházelo ke shlukování osob a rizikovým kontaktům mezi nimi. Použití  míst určených k odpočinku (židle, křesla, lavice apod.) je omezeno tak, aby nebyla místy  shromažďování osob. Aby byla tyto pravidla dodržována, musí provozovatel zajistit alespoň  jednu osobu, která na jejich plnění dohlíží. Pokyny pro zákazníky jsou sdělovány zákazníkům  a dalším osobám, zejména formou informačních tabulí, letáků, na obrazovkách, rozhlasem  apod. Provozovatel je povinen zajistit viditelné označení pokynu k dodržování rozestupu  2 metrů mezi osobami na veřejně přístupných plochách v nákupním centru (např. formou  infografiky, spotů v rádiu centra, infografiky u vstupu do prodejen a jiných provozoven,  infografiky na podlaze veřejných prostor apod.). Je zamezováno shlukování osob, zejména  ve všech místech, kde to lze očekávat, např. vstupy z podzemních garáží, prostor před výtahy,  eskalátory, travelátory, záchody apod. Aby nedocházelo k nežádoucímu shromažďování  osob, je zakázán provoz dětských koutků. K zabránění šíření epidemie je provozovatel  povinen zajistit maximální možnou cirkulaci vzduchu s nasáváním venkovního vzduchu  (větrání nebo klimatizace) bez recirkulace vzduchu v objektu. Kvůli zabránění shromažďování  osob jsou zakázány propagační aktivity v prodejnách, u nichž je přítomna fyzická osoba  zajišťující jejich průběh. Prodej z provozovny stravovacích služeb umístěné v rámci nákupního  centra je možný pouze přes výdejové okénko nebo jako jídlo s sebou, přičemž opět je  důvodem zabránění tomu, aby se zákazníci nezdržovali v provozovně stravovacích služeb,  a tím přicházeli do rizikových kontaktů.  

K bodu I/11 

Stanovují se hygienická pravidla pro provoz v maloobchodních prodejnách zboží a služeb a  provozovnách těchto služeb, tak, aby nedocházelo ke shlukování osob a rizikovým kontaktům  mezi nimi. Provozovatel v provozovně nesmí připustit více zákazníků, než je 1 zákazník na  15 m2 prodejní plochy; v případě provozovny s prodejní plochou menší než 15 m2 se toto  omezení nevztahuje na dítě mladší 15 let doprovázející zákazníka a na doprovod zákazníka,  který je držitelem průkazu osoby se zdravotním postižením; v případě ostatních provozoven  se toto omezení nevztahuje na dítě mladší 6 let doprovázející zákazníka. Prodejní plochou se  přitom rozumí část provozovny, která je určena pro prodej a vystavení zboží, tj. celková  plocha, kam zákazníci mají přístup, včetně zkušebních místností, plocha zabraná prodejními  pulty a výklady, plocha za prodejními pulty, kterou používají prodavači; do prodejní plochy se  nezahrnují kanceláře, sklady a přípravny, dílny, schodiště, šatny a jiné společenské prostory. 

16 

Provozovatel je dále povinen aktivně bránit tomu, aby se zákazníci zdržovali v kratších  vzdálenostech, než jsou 2 metry, nejde-li o členy domácnosti. Musí zajistí řízení front  čekajících zákazníků, a to jak uvnitř, tak před provozovnou, zejména za pomoci označení  prostoru pro čekání a umístění značek pro minimální rozestupy mezi zákazníky (minimální  rozestupy 2 metry), přičemž zákazník, který je držitelem průkazu osoby se zdravotním  postižením, má právo přednostního nákupu. Velmi významným prostředkem proti šíření  epidemie je dezinfekce, proto je provozovatel povinen umístit dezinfekční prostředky u často  dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro  zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci. Jak je  shora odůvodněno, provozovatel je povinen zajistit informování zákazníků o výše uvedených  pravidlech, a to zejména prostřednictvím informačních plakátů u vstupu a v provozovně,  popřípadě sdělováním pravidel reproduktory v provozovně, dále zajistit maximální možnou  cirkulaci vzduchu s nasáváním venkovního vzduchu (větrání nebo klimatizace) bez  recirkulace vzduchu v objektu. I v těchto provozovnách jsou zakázány propagační aktivity  v prodejnách, u nichž je přítomna fyzická osoba zajišťující jejich průběh. Výslovně je pak  stanoveno, že v případě osoby, která veze kočárek s dítětem, nesmí provozovatel vyžadovat,  aby pro nákup používala nákupní vozík, a dítě v kočárku se nezapočítá do celkového  dovoleného počtu osob na prodejní plochu. 

K bodu I/12 

Stanovují se hygienická pravidla pro provoz a provozování některých činností epidemiologicky  závažných, a to provoz holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solárií, kosmetických,  masérských a obdobných regeneračních nebo rekondičních služeb a provozování živnosti,  při níž je porušována integrita kůže. Protiepidemická opatření zahrnují poskytování služby  mezi jedním zákazníkem a poskytovatelem služby.  

Podmínka poskytování služby vždy jen jednomu zákazníkovi v jeden čas zamezí větší  koncentraci osob, dodržování rozestupů více než 2 metry mezi jednotlivými místy je stanoveno  s ohledem na stanovenou bezpečnou vzdálenost z pohledu rizika přenosu nákazy. Podmínka  testování, očkování nebo doložení potvrzení o prodělání laboratorně potvrzeného  onemocnění COVID-19 je nezbytná pro bezpečný provoz a poskytování služeb v těchto  provozovnách. Podmínka testu neplatí v případě dětí mladších 6 let věku, protože se jedná  o kohortu, kde odběr biologického materiálu, resp. výtěr z nosohltanu je z důvodu věku a  nezbytné stabilizace těla obtížný. Poskytovatel služby má povinnost vést evidenci údajů  zákazníků po dobu nezbytnou pro provedení epidemiologického šetření orgánem ochrany  veřejného zdraví a to v nezbytném rozsahu. Taková evidence, aby mohla sloužit pro uvedený  účel, by měla obsahovat identifikaci zákazníka (jméno, příjmení), kontaktní údaje zákazníka  (nejlépe telefonní číslo), informaci o čase poskytnutí služby (od kdy, do kdy) a informaci, který  zaměstnanec poskytoval služby tomuto zákazníkovi. Tuto evidenci by měl poskytovatel  uchovávat 30 dnů. 

K bodu I/13 

Stanovují se hygienická pravidla pro provoz autoškol tak, aby byla zajištěna ochrana učitelů,  studentů i zkušebních komisařů. 

K bodu I/14 

Omezuje se poskytování lázeňské léčebně rehabilitační péče tak, že ji lze poskytovat jen za  určitých podmínek, aby se v co největší míře předešlo šíření nákazy v rámci lázeňských zařízení, v jejichž případě se opakovaně vyskytují clustery nakažených, a to i ve výrazných  počtech. Obecně pro poskytování lázeňské péče jsou nastavena protiepidemická opatření  tvořící tzv. vstupní bariéru do lázeňského zařízení. Nezbytnou podmínkou je negativní  výsledek testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, popřípadě laboratorní 

17 

průkaz o prodělání onemocnění COVID-19 či absolvování kompletního očkovacího schématu  a uplynutí doby 14 dnů.  

K bodům I/15, I/16 a I/17 

Omezují se hromadné akce pro více než 2 osoby ve vnitřních prostorech i ve vnějších  prostorech vzhledem k nezbytnosti omezení kontaktu mezi lidmi. S ohledem na příznivější  epidemiologický vývoj dochází k určitému rozvolnění a opětovnému umožnění konání  hromadných akcí, byť v omezeném počtu osob. Koná-li se akce ve vnitřních prostorech, je  možná přítomnost až 10 osob, v případě akce konané výhradně ve vnějších prostorech potom  až 50 osob. Osoby účastnící se těchto akcí však musí prokázat negativní výsledek testu na  přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, popřípadě průkaz o prodělání onemocnění  COVID-19 či absolvování kompletního očkovacího schématu a uplynutí doby 14 dnů. Dále  musí po celou dobu akce používat ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa) s vyšší  filtrační účinností, jako je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu),  s výjimkami stanovenými v případě povinnosti používání ochranného prostředku vyšší filtrační  účinnosti v mimořádném opatření upravujícím povinnost používat ochranné prostředky  dýchacích cest (např. děti do 2 let, osoby s poruchou autistického spektra, cvičící osoby  ve venkovním prostředí, osoby po dobu nezbytně nutnou ke konzumaci potravin a pokrmů  včetně nápojů, děti do 15 let, pokud mají jiný ochranný prostředek apod.). 

Výjimka se stanoví pro svatby, prohlášení osob o vstupu do registrovaného partnerství a  pohřby, jichž se může účastnit až 30 osob bez nutnosti splnění výše uvedených podmínek.  Další výjimka se pak stanoví pro schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů  veřejné moci, soudů a jiných veřejných osob, které se konají na základě zákona,  a pro shromáždění konaná podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění  pozdějších předpisů. 

Výjimka pod písmenem e) je umožněna z důvodu aktuálního příznivého vývoje  epidemiologické situace ve výskytu onemocnění COVID-19, a to v celé České republice, jak  je výše uvedeno. Aktuální příznivá epidemiologická situace ve výskytu onemocnění COVID 19 je charakterizována postupným a kontinuálním poklesem všech sledovaných parametrů,  tj. hodnot sedmidenní incidence, sedmidenního klouzavého průměru, počtu případů v seniorní  skupině obyvatel, počtu hospitalizací, a to jak celkových, tak i na jednotkách intenzivní péče,  je proto možné umožnit sportovní přípravu všech amatérských sportovců, které jsou  organizované sportovními svazy, a to ve vnitřních prostorech za podmínek podle bodu 4 písm.  b) a c) a dále za následujícících podmínek mimo vnitřní prostory na vymezeném sportovišti.  Vzhledem k tomu, že při sportovní aktivitě není z pochopitelných důvodů možné používat  ochranný prostředek dýchacích cest, jsou stanoveny podmínky 15 m2 plochy sportoviště na 1  sportující osobu, skupiny po nejvýše 30 osobách bez možnosti využití vnitřních prostor  sportoviště, evidence osob a dále podmínka testování, očkování nebo doložení potvrzení  o prodělání laboratorně potvrzeného onemocnění COVID-19 (poslední podmínka neplatí pro  děti mladší 6 let). Cílem všech těchto opatření je minimalizace rizika přenosu nákazy

Za obdobných podmínek se umožňují i další organizované volnočasové aktivity dětí a  mládeže. 

V obecné rovině je mechanismus účinku omezení shromažďování osob z různých domácností  na šíření epidemie zjevný. Přehled dostupné odborné literatury uvádí zákaz veřejného  shromažďování a omezování soukromých shromáždění jako jedno z nejúčinnějších plošných  opatření podle analýzy opatření přijatých v mnoha různých zemích a modelech epidemie  založené na datech (viz Perra, N. (2021). Non-pharmaceutical interventions during  the COVID-19 pandemic: A review. Phys. Rep.). Na účinku omezení shromažďování panuje  v odborné literatuře značná shoda Otázkou aktivního výzkumu je, jak protiepidemický účinek  omezení shromáždění závisí na počtu osob. Nejnovějším výsledkem v tomto směru je výzkum  Understanding the effectiveness of government interventions in Europe’s second wave  of COVID-19 (viz Sharma, M., Mindermann, S., Rogers-Smith, C., Leech, G., Snodin, B.,  Ahuja, J., Sandbrink, J.B., Monrad, J.T., Altman, G., Dhaliwal, G., et al. (2021). Understanding  the effectiveness of government interventions in Europe’s second wave of COVID-19. 

18 

medRxiv.), založený na analýze dat z evropských zemí včetně ČR. Byť jde o výzkum dosud  nerecenzovaný, a založený na observačních datech včetně z toho plynoucích omezení, je  lépe vycházet z existujícího výzkumu než z dat vůbec nevycházet. Podle Sharma, M.,  Mindermann, S., Rogers-Smith, C., Leech, G., Snodin, B., Ahuja, J., Sandbrink, J.B., Monrad,  J.T., Altman, G., Dhaliwal, G., et al. (2021). Understanding the effectiveness of government  interventions in Europe’s second wave of COVID-19. medRxiv. je největší část efektu omezení  shromažďování korelována s omezením na 2 osoby. Úplný zákaz setkání nemá podstatně  větší vliv. Naopak rozdíl mezi omezením na 10 osob a na 2 osoby je větší, než mezi omezením  na 10 osob a stavem, kdy shromažďování není omezené vůbec. Tento závěr, založený  na datech, dobře odpovídá praktickým poznatkům z epidemiologických šetření, kdy setkávání  už 10 osob ve vnitřních prostorách zahrnuje velmi rizikové situace typu oslav a večírků. Omezení shromažďování na 2 osoby proto je podle dostupného výzkumu možno hodnotit jako  účinné, kde možný účinek je zhruba mezi 10-30% redukce R oproti stavu bez omezení  shromažďování (zaokrouhleno). Tato redukce je zvláště důležitá v kontextu epidemické  situace s R na odhadované úrovni 0,7-0,9, kde v nejrizikovějších možnostech by růst R 0,9  o 30 % mohl dokonce zvrátit trend poklesu epidemie v růst. Omezení shromažďování  na 2 osoby je zároveň vysoce omezující, zasahující do přirozených práv a potřeb občanů se  potkávat. Přesto v kontextu ostatních omezení působí toto omezení pravděpodobně  společnosti menší škody, než jiná opatření, konkrétně než velký rozsah distanční výuky (viz  Jann, O., Münich, D., and Zaplová, L. (2021). Výluka prezenční výuky během pandemie  covid-19: odhad neviditelných ekonomických ztrát (Národohospodářský ústav AV ČR, v.v.i.))  nebo i omezení obchodu a služeb. Z hlediska přiměřenosti se toto omezení jeví vzhledem k  efektu relativně výhodnější, než omezení prezenční výuky, nebo omezení maloobchoduslužeb. Tento závěr hodnocení přiměřenosti je obvyklý i v mnoha jiných evropských zemích. 

Z hlediska přiměřenosti je nutné zohlednit i kontext ostatních opatření, a jejich synergické,  případně naopak vzájemně rušivé, účinky. Povolení shromažďování ve větších počtech má  potenciálně rušivý efekt na účinek systému opatření ve školství, který je založen  na homogenních skupinách, kde se děti setkávají pouze se stále stejnou skupinou spolužáků.  Pokud dojde v odpoledních hodinách ke smíchání dětí z mnoha různých tříd a škol  při sportovních a volnočasových aktivitách, zvyšuje to riziko šíření nákazy ve školách. Přitom  z hlediska společenského zájmu i stanoviska MŠMT, má jasnou přednost prezenční výuka  pro co největší počet žáků před např. sportovním vyžitím nebo volnočasovým setkáváním.  V návaznosti na zlepšující se epidemiologickou situaci bylo přistoupeno k možnosti realizaci  mimoškolních sportovních aktivit. Povolení shromažďování ve větších počtech by vytvořilo  tlak na obchází omezení rizikových provozů např. v gastronomii či sportu formou různých  spolkových či soukromých akcí. 

V souladu se závěry rozsudku Nejvyššího správní soudu ze dne 22. dubna 2021, sp. zn. 6 Ao 11/2021, se soukromou nebo veřejnou akcí rozumí organizovaná činnost nebo společenská  událost pořádaná za určitým účelem a zaměřená k určitému cíli. Zákaz konání veřejných nebo  soukromých akcí nedopadá na situace, jako je návštěva rodičů či sourozenců nežijících  v jedné domácnosti, neboť je nelze pokládat za organizované (či konané nebo pořádané)  podniky, a to ani tehdy, když se v souladu se společenskými konvencemi na takové návštěvě  účastníci domluví, jsou na ni pozváni, pozvou se sami či ji jen předem ohlásí. 

Obdobně se stanovují pravidla pro konání shromáždění podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu  shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů, a pravidla pro konání voleb orgánu právnické  osoby a zasedání orgánu právnické osoby s výjimkou orgánů územních samosprávných  celků. 

K bodu I/18 

Vymezuje se okruh osob, kterým se na základě stávajících vědeckých poznatků o získané  imunitě nebo šíření onemocnění COVID-19 umožňuje vstup do některých vnitřních prostor  v případě, že nemají žádné příznaky onemocnění COVID-19, a buď chorobu již prodělaly,  a předpokládá se, že dle stávajících mezinárodních doporučení ECDC a CDC mají v době  do 90 dní od záchytu onemocnění dostatečnou hladinu protilátek, která ve většině případů 

19 

ochrání před reinfekcí, anebo osoby byly řádně očkovány všemi dávkami očkovací látky proti  onemocnění COVID-19 v souladu se souhrnem údajů o léčivém přípravku (SPC) a od podání  poslední látky dle očkovacího schématu uplynulo nejméně 14 dní. Tato doba se považuje  za dostatečnou pro vytvoření adekvátní hladiny protilátek, která ve většině případů ochrání  před infekcí (viz zpráva Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí: „Interim  guidance on the benefits of full vaccination against COVID-19 for transmission  and implications for non-pharmaceutical interventions“, z 21.4.2021). Alternativou k doložení  pravděpodobně získané imunity po prodělané nemoci nebo dokončeném očkování je pro  účely umožnění vstupu do některých vnitřních prostor doložení negativního výsledku RT-PCR  testu na přítomnost viru SARS-CoV-2, který není starší než 7 dnů, nebo negativního výsledku  POC test na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2, provedeného zdravotnickým  pracovníkem, který nesmí být starší než 72 hodin od odběru biologického materiálu. V případě  negativního výsledku testu je riziko šíření onemocnění nízké (viz Michael J. Mina, M.D.,  Ph.D., Roy Parker, Ph.D., and Daniel B. Larremore, Ph.D.: Rethinking Covid-19 Test Sensitivity — A Strategy for Containment. N Engl J Med 2020). 

prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v. r.  

ministr zdravotnictví

20 



Vydaná opatření a zpravodajství

Další zprávy k tématu ""


Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:

Et 10:36  Další více než 5% nárůst tržeb v maloobchodu Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)
17.10.2024  Gastro nabralo dech. V ČR podniká přes 24 000 firem a 91 000 OSVČ Dun & Bradstreet (Dun & Bradstreet)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688