Itálie chystá velké investice do železnice, mobility a logistiky
Itálie odsouhlasila svůj Národní plán obnovy a odolnosti spolufinancovaný ze zdrojů EU. Na výstavbu železniční sítě a MHD, ale také na cyklistiku, „chytrou“ mobilitu a logistiku, má jít celkem 62 miliard eur.
Foto: Shutterstock
Vnitrostátní zdroje budou činit přibližně 21 miliard eur, z toho 10,6 miliardy eur z doplňkového fondu a 10,3 miliardy eur z rozpočtového deficitu, určeného k financování staveb s horizontem, který přesahuje rok 2026 (například intervence do vysokorychlostní sítě).
Největší podíl tvoří železniční sektor s více než 30 miliardami eur. Italské ministerstvo pro infrastrukturu a udržitelnou mobilitu hodlá především financovat rozvoj a údržbu 700 km vysokorychlostních a regionálních tratí, 216 km nových tramvajových linek, metra a trolejbusů. Chystá se budovat 1 800 km turistických a městských cyklostezek. U vysokorychlostních a vysokokapacitních železničních tratí jsou plánované investice ve výši 25 miliard eur, 5,45 miliardy jsou určeny na posílení regionálních sítí a elektrifikace, se zvláštním důrazem na jih, a zlepšení železničního spojení s přístavy a letišti.
Zdroje do železničních uzlů v městských oblastech budou činit přibližně tři miliardy eur, zatímco 700 milionů bude použito na přestavbu třiceti stanic, které jsou z dopravního a turistického hlediska strategické. Do linky Salerno-Reggio Calabria půjde 11,2 miliardy eur, do spojení Neapole-Bari 1,4 mld. eur, trať Palermo-Catania-Messina si vyžádá 4,6 mld. eur a dokončení průsmyku Terzo dei Giovi 4 mld eur. Stavební práce jsou plánovány na trati Brescia – Padova. Asi 4,8 miliardy eur půjde na digitalizaci v oblasti logistiky a místní veřejné dopravy na podporu modelu „Mobilita jako služba“ a integrovanou dopravu.
V rámci přechodu logistiky k ekologickému provozu investuje Itálie přibližně 1,4 mld. eur mimo jiné do stojanů pro elektrické dobíjení, experimentů s vodíkovou železniční dopravou a rozvoje inteligentní mobility. Předpokládají se zdroje ve výši téměř jedné miliardy eur na cyklistiku, zejména na výstavbu městských a turistických cyklostezek a na propojení provinčních silnic s hlavními dopravními cestami. Na obnovu měst a sociálního bydlení se předpokládá částka kolem 5,2 miliardy eur a 3,2 mld. eur na údržbu a rozvoj vodní infrastruktury (2 mld. eur na přehrady, nádrže a vodovody) a distribuční sítě (1,2 mld. eur).
Doporučujeme sledovat webové stránky Ministerstva pro infrastrukturu a udržitelnou mobilitu
Informace o tendrech jsou na webu Italských státních železnic.
Marcel Sauer, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Římě
Andrea Nimmerfrohová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Římě
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?