Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  10.01.2003 11:33:08

NÁKUPNÍ PREFERENCE SE ZAČÍNAJÍ STABILIZOVAT

Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha o výsledcích projektu   „SHOPPING MONITOR 2002/03“

Zatímco v předchozích letech jsme mohli zaznamenávat dramatické změny ve struktuře obchodní sítě, se zvolněním tempa expanze hypermarketů dochází v současnosti k postupné stabilizaci tržní pozice jednotlivých typů prodejen i ke zřetelnější profilaci nákupních preferencí. Potvrzují to výsledky největšího každoročního komplexního výzkumu nákupního chování české populace SHOPPING MONITOR 2002/03, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku 2 000 domácností České republiky.

Hypermarkety volí jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží tři domácnosti z deseti – tento typ prodejny dominuje v drtivé většině měst nad 20 tisíc obyvatel. Dále se snížily preference supermarketů (dává jim přednost 21 % respondentů), které nicméně stále zůstávají vedoucím typem prodejny v Praze. Zcela se naopak zastavil pokles malých samoobsluh (22 %), oblíbených zejména u starších domácností a u obyvatel menších sídel. Diskontní prodejny, orientované zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje 18 % domácností; v obcích velikostní kategorie 5-20 tisíc obyvatel jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny.

Domácnosti nejčastěji uváděly jako své hlavní nákupní místo prodejny Kaufland, Plus Diskont, Jednota, Penny Market a Albert. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny a do velkých hypermarketů návštěvníky láká především šíře nabízeného sortimentu.

Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto (míra využití auta přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání). Oproti loňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami, naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy.

Nejlépe hodnoceným řetězcem co do výše cen je Makro, se šíří sortimentu jsou nejspokojenější návštěvníci prodejen Tesco hypermarket, vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalita personálu je nejvíce oceňována v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalita a čerstvost zboží v prodejnách Terno. Zatímco v řadě prodejen lidé nakupují jen proto, že „někde nakupovat musí“, zejména o hypermarketech se většina respondentů vyjádřila jako o prodejnách, „kde je radost nakupovat“ – nejlépe v tomto ohledu obstál Globus.

 

 


 

   

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:

Út 10:57  Aršík s detailem meandru řeky Moravy Ceskaposta.cz (Česká pošta)
05.06.2024  Průzkum: při online nákupech vede u Čechů nad cenou unikátní produkt Tisková zpráva (Tisková zpráva)
29.05.2024  CBRE Shopping Centre Index odkrývá kondici tuzemských obchodních center. Tisková zpráva (Tisková zpráva)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688