NÁKUPNÍ PREFERENCE SE ZAČÍNAJÍ STABILIZOVAT
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha o výsledcích projektu „SHOPPING MONITOR 2002/03“
Zatímco v předchozích letech jsme mohli zaznamenávat dramatické změny ve struktuře obchodní sítě, se zvolněním tempa expanze hypermarketů dochází v současnosti k postupné stabilizaci tržní pozice jednotlivých typů prodejen i ke zřetelnější profilaci nákupních preferencí. Potvrzují to výsledky největšího každoročního komplexního výzkumu nákupního chování české populace SHOPPING MONITOR 2002/03, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku 2 000 domácností České republiky.
Hypermarkety volí jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží tři domácnosti z deseti – tento typ prodejny dominuje v drtivé většině měst nad 20 tisíc obyvatel. Dále se snížily preference supermarketů (dává jim přednost 21 % respondentů), které nicméně stále zůstávají vedoucím typem prodejny v Praze. Zcela se naopak zastavil pokles malých samoobsluh (22 %), oblíbených zejména u starších domácností a u obyvatel menších sídel. Diskontní prodejny, orientované zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje 18 % domácností; v obcích velikostní kategorie 5-20 tisíc obyvatel jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny.
Domácnosti nejčastěji uváděly jako své hlavní nákupní místo prodejny Kaufland, Plus Diskont, Jednota, Penny Market a Albert. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny a do velkých hypermarketů návštěvníky láká především šíře nabízeného sortimentu.
Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto (míra využití auta přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání). Oproti loňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami, naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy.
Nejlépe hodnoceným řetězcem co do výše cen je Makro, se šíří sortimentu jsou nejspokojenější návštěvníci prodejen Tesco hypermarket, vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalita personálu je nejvíce oceňována v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalita a čerstvost zboží v prodejnách Terno. Zatímco v řadě prodejen lidé nakupují jen proto, že „někde nakupovat musí“, zejména o hypermarketech se většina respondentů vyjádřila jako o prodejnách, „kde je radost nakupovat“ – nejlépe v tomto ohledu obstál Globus.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.06.2024 Streamovací platformy z pohledu investora:…
21.06.2024 Ceny nových iPhonů letí dolů. Teď jsou v…
21.06.2024 Investujte a vybudujte si dodatečný příjem…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna a drahé pohonné hmoty letos prodraží dovolenou. Kolik si letos připlatíme?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Apple se stává první značkou s celosvětovou hodnotou 1 bilion dolarů
Štěpán Křeček, BHS
Ceny v zemědělství dál klesají. Data z České republiky vévodí evropským statistikám
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA
Domácí ekonomika v 1. čtvrtletí vzrostla, ale čekala se trochu lepší čísla