NÁKUPNÍ PREFERENCE SE ZAČÍNAJÍ STABILIZOVAT
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha o výsledcích projektu „SHOPPING MONITOR 2002/03“
Zatímco v předchozích letech jsme mohli zaznamenávat dramatické změny ve struktuře obchodní sítě, se zvolněním tempa expanze hypermarketů dochází v současnosti k postupné stabilizaci tržní pozice jednotlivých typů prodejen i ke zřetelnější profilaci nákupních preferencí. Potvrzují to výsledky největšího každoročního komplexního výzkumu nákupního chování české populace SHOPPING MONITOR 2002/03, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v závěru loňského roku na reprezentativním vzorku 2 000 domácností České republiky.
Hypermarkety volí jako hlavní místo nákupu potravin a základního nepotravinářského zboží tři domácnosti z deseti – tento typ prodejny dominuje v drtivé většině měst nad 20 tisíc obyvatel. Dále se snížily preference supermarketů (dává jim přednost 21 % respondentů), které nicméně stále zůstávají vedoucím typem prodejny v Praze. Zcela se naopak zastavil pokles malých samoobsluh (22 %), oblíbených zejména u starších domácností a u obyvatel menších sídel. Diskontní prodejny, orientované zejména na cenově citlivější zákazníky, preferuje 18 % domácností; v obcích velikostní kategorie 5-20 tisíc obyvatel jsou dokonce nejoblíbenějším typem prodejny.
Domácnosti nejčastěji uváděly jako své hlavní nákupní místo prodejny Kaufland, Plus Diskont, Jednota, Penny Market a Albert. Zatímco supermarketům a malým prodejnám dávají obecně lidé přednost zejména pro jejich blízkost, hlavním motivem k návštěvě diskontních prodejen jsou ceny a do velkých hypermarketů návštěvníky láká především šíře nabízeného sortimentu.
Pro tři pětiny domácností se stalo samozřejmostí využívat k nákupům auto (míra využití auta přitom výrazně roste s dosaženou úrovní vzdělání). Oproti loňsku se díky cenové válce řetězců zvýšila spokojenost s cenami, naopak vzrostlo procento nespokojených s rychlostí obsluhy.
Nejlépe hodnoceným řetězcem co do výše cen je Makro, se šíří sortimentu jsou nejspokojenější návštěvníci prodejen Tesco hypermarket, vedoucí příčku ve spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí obhájil Carrefour. Dostupnost a kvalita personálu je nejvíce oceňována v družstevních samoobsluhách Tip a Tuty, kvalita a čerstvost zboží v prodejnách Terno. Zatímco v řadě prodejen lidé nakupují jen proto, že „někde nakupovat musí“, zejména o hypermarketech se většina respondentů vyjádřila jako o prodejnách, „kde je radost nakupovat“ – nejlépe v tomto ohledu obstál Globus.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
12.12.2024 Český trh zaplavily extrémně zlevněné Samsungy.
05.12.2024 K nejprodávanějšímu telefonu sezony tablet zdarma.
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Černý pátek skončil, spotřebitelé utráceli více přes e-shopy, tržby v kamenných obchodech klesly
Štěpán Křeček, BHS
John J. Hardy, Saxo Bank
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory