Dovoz mléčných produktů do Číny loni vzrostl
Ilustrační foto: Shutterstock
Na tomto nárůstu se nejvíce podílelo mléko tekuté, kterého bylo dovezeno o 16 % více než v roce předchozím a poprvé se jednalo o množství přesahující jeden milion tun. Z mléčných produktů byly vyšší dovozy zaznamenány také u syrovátky (38 %), sýrů (12 %) a másla (35 %). Pokles byl naopak zaznamenán u mléka v prášku (-3.5 %), kondenzovaného mléka (-31 %), kojenecké výživy v prášku (-3 %) a jogurtů (-4.9 %). Hlavními vývozci do Číny byly Evropská unie, Nový Zéland a Austrálie. V případě tekutého mléka se dovozy z EU zvýšily o 26 % i kvůli vlivu pandemie na nižší spotřebu komodity v rámci EU.
MLÉČNÉ VÝROBKY V DOBĚ PANDEMIE
Průměrný čínský spotřebitel v uplynulém roce vypil šestkrát tolik mléka než v roce 2012. Zvýšenému zájmu čínských spotřebitelů o mléko napomohlo i loňské prohlášení čínské Státní zdravotnické komise, která lidi nabádala, aby během epidemie posilovali svůj imunitní systém právě konzumací mléčných produktů. Zvýšený zájem spotřebitelů o mléko hlásí i čínské mlékárenské podniky.
Současné vysoké dovozy mléčných produktů do Číny pravděpodobně poklesnou v druhé polovině roku s tím, jak se zvýší domácí produkce. Čínské mlékárenské podniky preferují nákupy mléka ze zahraničí i z důvodu nižší ceny, protože na ceně domácí produkce se mimo jiné podepisuje i vysoká cena krmiv. Pro Číňany jsou mléčné výrobky zároveň i zdroj proteinů, což je významné zejména v době, kdy je oslabená domácí nabídka vepřového masa kvůli africkému moru prasat. Exportéři by současné situace měli využít k budování své značky a dobrých obchodních vztahů, aby omezili vliv možných budoucích výkyvů poptávky po zahraničních produktech.
NOVÉ TRENDY
I v tomto sektoru se projevují nové trendy, které si čínští spotřebitelé postupně osvojují. Jako u jiných produktů začínají Číňané preferovat mléko čerstvé, a to zejména od domácích firem. Během pandemií vyvolaných lockdownů si však lidé našli nový koníček, který má potenciál dále zvýšit jejich spotřebu mléčných produktů. Jedná se o pečení, které v Číně nemá svou tradici. Velké popularitě se na sociálních sítích těší příspěvky s recepty a videa vysvětlující jednotlivé postupy. Očekává se, že trh s ingrediencemi pro pečení do roku 2025 meziročně vzroste o 45 %. Jedná se o poměrně nový trend, na který firmy ještě nestihly adekvátně zareagovat, a nabízí tedy příležitosti pro zahraniční výrobce.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpověď - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory