Opravy mostu přes Labe v Kolíně, který je v havarijním stavu, začnou příští týden
Most v Kolíně na silnici II/125, který je významnou dopravní spojnicí obou břehů řeky Labe je ve velmi špatném stavu a je nezbytné okamžitě zahájit jeho opravy. Vzhledem k tomu, že sousední Masarykův most má nízkou zatížitelnost, je tzv. „Nový most“ jedinou cestou, která umožňuje nákladní a autobusovou dopravu přes Labe z jižního obchvatu Kolína do severní průmyslové části města a přístavu.
„Po pádu úlomků betonových říms do kolejiště Krajská správa a údržba silnic neprodleně provedla mimořádnou mostní prohlídku a průzkum, z nichž vyplynulo, že most je ve velmi špatném stavu,“ řekl náměstek hejtmanky náměstek hejtmanky pro oblast silniční dopravy Martin Kupka.
Velmi špatný až havarijní stav některých částí a konstrukcí mostu však není důsledkem špatné údržby či nedbalosti vlastníka, ale zapříčinily ho použité technologie a materiály a nevhodně řešené detaily v průběhu jeho výstavby na začátku devadesátých let.
„Stav těchto konstrukcí je po třiceti letech intenzivního provozu již za hranicí plánované, ale i reálné životnosti a jedná se o první opravu mostu v takovém rozsahu. Další její oddalování by mohlo vést nejen k nevratným poškozením nosných konstrukcí mostu, ale také k ohrožení životů a zdraví tamních obyvatel, proto je třeba začít s opravami okamžitě,“ upozornil Martin Kupka.
Krajská správa a údržba silnic most udržuje ve stavu relativní bezpečnosti, tzn., že pravidelnými prohlídkami monitoruje jeho stav a průběžně odstraňuje nesoudržné části, kterým hrozí pád na veřejné prostranství pod mostem, na železniční dopravní cestu včetně obslužných kolejí kolínského nádraží a na plavební cestu. Vozovku na mostě lze udržovat jen s ohledem na stav mostu, např. není možné provádět odfrézování obrusné vrstvy, protože hrozí významné nebezpečí pádu uvolněných předmětů z mostu.
Během letošní zimy se však technický stav nosných konstrukcí mostu výrazně zhoršil a některé jeho části už splňují znaky havarijního stavu. Celkovou opravu již nelze odkládat a existuje reálné ohrožení veřejného provozu pod mostem i na mostě. Technický stav potvrdily nejen mostní prohlídky Krajské správy a údržby silnic, ale také expertní posudek ČVUT.
Příslušný stavební úřad proto 6. dubna 2021 podle stavebního zákona nařídil Krajské správě a údržbě silnic k zajištění bezpečnosti provedení nezbytných úprav mostu.
„Stav Nového mostu v Kolíně není v dobrém stavu. To potvrdily i posudky, které Krajská správa a údržba silnic nechala vyhotovit. Opravu mostu již nelze dále odkládat, proto jsem rád, že se s nezbytnou rekonstrukcí začne v brzké době. Není možné, aby nadále zhoršující stav mostní konstrukce ohrozil bezpečnost a plynulost silničního provozu, případně i zdraví osob. Pevně věřím, že práce budou zajištěny tak, aby se na plynulosti provozu projevily v co nejmenší míře. I proto jsme společně jednali o průjezdnosti mostu v režimu 1 +1 dopravní pruh po dobu rekonstrukce a samozřejmě i výjimky pro nezbytné zásobování, odpadové hospodářství, IZS nebo MHD“, řekl starosta města Kolín Michael Kašpar.
Krajská správa a údržba silnic bez odkladu aktivovala všechny procesy, aby mohla neprodleně zahájit nařízené opravy. Zahájení prací KSÚS plánuje na 19. dubna 2021. V první fázi, která nastane v průběhu příštího týdne, budou prováděny lokální uzavírky na mostu a pod mostem při zajišťování havarijních říms. Tato omezení budou pouze lokálního charakteru a budou na noční hodiny odstraňována. Termín vymístění nákladní dopravy z mostu bude záviset především na projednání s Ministerstvem dopravy a PČR, ale předpoklad je, že bude realizováno na začátku června. Dalším milníkem v omezení dopravy bude snížení počtu dopravních pruhů z 2+2 do režimu 1+1. Toto nejzásadnější omezení bude na přelomu června a července letošního roku. V nezbytně krátké době, zhruba dva víkendy, bude most uzavřen celý, protože bude probíhat výměna dilatačních závěrů.
Provoz nákladních vozidel nad 3,5 t bude ve výše uvedeném předpokládaném termínu převeden na objízdné trasy. Po dobu dopravního omezení bude veškerá nákladní doprava (vyjma IZS a nezbytného zásobování do 12t) a tranzit vedena po obchvatu Kolína, na silnici I/38, po dálnici D 11 a zpět směr Velký Osek po silnici II/125 do zálabské části Kolína. Nákladní doprava do přístavu bude odkloněna z Kolína po silnici I/38 směr Čáslav, na křižovatce se silnicí III/3277 vlevo směr Starý Kolín, na další křižovatce se silnicí III/3275 na začátku Starého Kolína opět vlevo směr Kolín s využitím mostního provizória.
Petra Kučerová
Tisková mluvčí
Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje
Zborovská 11, 150 21 Praha 5
tel.: 608 110 043
e-mail: petra.kucerova@ksus.cz
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svátky tento týden - kalendář jmen
- Největší vzestupy a poklesy kurzu kryptoměn za týden
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Opravy mostu přes Labe v Kolíně, který je v havarijním stavu, začnou příští týden
- Oprava mostů v Mirovicích na Písecku na silnici I/19 začne příští týden 16. května
- V pondělí začne oprava I/27 ve Vysoké Libyni, která je plánována na letošní a příští rok - cena stavebních prací je 68 mil. Kč bez DPH
- Výsledek mimořádné kontroly ukázal zhoršení stavu mostu přes Malši, která si do pěti let vynutí jeho výměnu
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky