Ekonomika letos poroste o 3,1 %. V roce 2022 o 3,7 %
Komentář ministryně financí k fiskální predikci naleznete zde.
Ministerstvo financí představuje Makroekonomickou predikci České republiky (duben 2021), zpracovanou na základě plánu nelegislativních prací pro 1. pololetí roku 2021. Predikce bude dne 20. dubna 2021 posouzena Výborem pro rozpočtové prognózy. Její scénář poslouží jako východisko pro Konvergenční program České republiky (duben 2021).
Česká ekonomika je zcela zásadním způsobem ovlivněna pandemií nového typu koronaviru. Opatření přijatá k zamezení šíření nákazy způsobila hluboký propad ekonomiky, který za celý rok 2020 dosáhl 5,6 %. K poklesu došlo ve všech oblastech domácího užití s výjimkou veřejných výdajů.
Předpokládáme, že postupující očkování obyvatel zlepší epidemickou situaci, což podpoří hospodářské oživení nejen v ČR, ale i v zahraničí. Růst HDP v roce 2021, tažený tvorbou hrubého fixního kapitálu, obnovením zásob a spotřebou sektoru vládních institucí, by mohl dosáhnout 3,1 %. Díky oživení v zahraničí by mělo pozitivně přispět i saldo zahraničního obchodu. Zatímco spotřeba domácností bude v roce 2021 pravděpodobně spíše stagnovat, v roce 2022 by její oživení mělo zrychlit hospodářský růst na 3,7 %.
Od 4. čtvrtletí 2020 meziroční růst spotřebitelských cen viditelně zpomalil a vrátil se pod horní 3% hranici tolerančního pásma inflačního cíle České národní banky. Propad spotřebitelské poptávky působí protiinflačně, frikce na nabídkové straně ekonomiky ale mají opačný efekt. Pro rok 2021 očekáváme průměrnou míru inflace ve výši 2,5 %, přičemž za zvýšením prognózy stojí převážně vyšší ceny ropy a potravin. V roce 2022 by při absenci podstatnějších proinflačních faktorů – s výjimkou oživení spotřeby domácností – mohla míra inflace zvolnit na 2,3 %.
Vývoj na trhu práce je do značné míry ovlivněn fiskálními stimulačními opatřeními. Nezaměstnanost se tak i přes určitý nárůst pohybuje na podstatně nižší úrovni, než by odpovídalo současné cyklické pozici české ekonomiky. Míra nezaměstnanosti podle Výběrového šetření pracovních sil by se v důsledku zpožděných efektů hospodářského propadu měla v roce 2021 zvýšit na 3,6 %. V roce 2022 by mohla nepatrně vzrůst na 3,7 %, když proti sobě bude působit ekonomické oživení a předpokládané ukončení opatření udržujících vysokou zaměstnanost ke konci letošního roku.
Deficitní hospodaření veřejných financí v roce 2020 ve výši 6,2 % HDP bylo velkou měrou ovlivněno epidemií koronaviru. Propad ekonomické aktivity s sebou nesl pokles příjmů při zvýšených výdajích vynaložených k potlačení šíření epidemie a zmírnění jejích sociálních a ekonomických důsledků. Pokračující epidemie se odrazí i v letošním saldu, které očekáváme meziročně hlubší o 2,6 p. b. Zadlužení veřejných financí pak pravděpodobně vzroste z 38,1 % HDP v roce 2020 na 44,8 % HDP ke konci roku 2021. Naopak v roce 2022 by se již efekty epidemie měly projevovat minimálně. Se započatou konsolidací odhadujeme v příštím roce schodek pod 6 % HDP a dluh přes 48 % HDP.
Predikce je zatížena řadou rizik, jež v úhrnu považujeme za výrazně vychýlená směrem dolů. Hlavním negativním faktorem je vývoj epidemické situace a průběh vakcinace obyvatelstva. Navzdory dosažení dohody mezi Evropskou unií a Spojeným královstvím o budoucím uspořádání vzájemných vztahů stále vnímáme určité nejistoty v oblasti mezinárodního obchodu. Mezi vnitřní rizika patří vývoj v automobilovém průmyslu, reakce trhu práce na možné strukturální změny v ekonomice, nadhodnocení cen rezidenčních nemovitostí a případný nárůst nesplácených úvěrů.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2020 | 2021 | ||
Aktuální predikce | Minulá predikce | |||||||||
Nominální hrubý domácí produkt | mld. Kč, b.c. | 4 797 | 5 111 | 5 410 | 5 749 | 5 652 | 5 932 | 6 257 | 5 613 | 5 874 |
růst v %, b.c. | 3,7 | 6,5 | 5,8 | 6,3 | -1,7 | 4,9 | 5,5 | -2,4 | 4,7 | |
Reálný hrubý domácí produkt | růst v %, s.c. | 2,5 | 5,2 | 3,2 | 2,3 | -5,6 | 3,1 | 3,7 | -6,1 | 3,1 |
Spotřeba domácností | růst v %, s.c. | 3,8 | 4,0 | 3,5 | 3,0 | -5,2 | 0,1 | 5,7 | -5,1 | 3,3 |
Spotřeba vládních institucí | růst v %, s.c. | 2,5 | 1,8 | 3,8 | 2,2 | 3,5 | 3,4 | 0,9 | 2,1 | 2,9 |
Tvorba hrubého fixního kapitálu | růst v %, s.c. | -3,0 | 4,9 | 10,0 | 2,3 | -8,1 | 3,8 | 4,5 | -8,2 | 3,8 |
Příspěvek čistých vývozů k růstu HDP | p.b., s.c. | 1,4 | 1,2 | -1,2 | 0,0 | -0,3 | 0,4 | -0,2 | -0,6 | -0,1 |
Příspěvek změny zásob k růstu HDP | p.b., s.c. | -0,3 | 0,5 | -0,5 | -0,2 | -1,5 | 0,9 | 0,0 | -1,4 | 0,0 |
Deflátor HDP | růst v % | 1,1 | 1,3 | 2,6 | 3,9 | 4,2 | 1,8 | 1,7 | 4,0 | 1,5 |
Míra inflace spotřebitelských cen | průměr v % | 0,7 | 2,5 | 2,1 | 2,8 | 3,2 | 2,5 | 2,3 | 3,2 | 1,9 |
Zaměstnanost (VŠPS) | růst v % | 1,9 | 1,6 | 1,4 | 0,2 | -1,3 | -1,4 | 0,0 | -1,1 | -0,6 |
Míra nezaměstnanosti (VŠPS) | průměr v % | 4,0 | 2,9 | 2,2 | 2,0 | 2,6 | 3,6 | 3,7 | 2,6 | 3,3 |
Objem mezd a platů (dom. koncept) | růst v %, b.c. | 5,7 | 9,2 | 9,6 | 6,7 | 0,0 | 0,7 | 2,3 | 0,2 | 1,2 |
Saldo běžného účtu | % HDP | 1,8 | 1,5 | 0,4 | 0,3 | 3,6 | 1,3 | 0,5 | 3,6 | 1,4 |
Saldo sektoru vládních institucí | % HDP | 0,7 | 1,5 | 0,9 | 0,3 | -6,2 | -8,8 | -5,9 | -5,8 | -6,6 |
Předpoklady: | ||||||||||
Měnový kurz CZK/EUR | 27,0 | 26,3 | 25,6 | 25,7 | 26,4 | 25,9 | 25,5 | 26,4 | 26,1 | |
Dlouhodobé úrokové sazby | % p.a. | 0,4 | 1,0 | 2,0 | 1,5 | 1,1 | 1,5 | 1,8 | 1,1 | 1,2 |
Ropa Brent | USD/barel | 44 | 54 | 71 | 64 | 42 | 64 | 60 | 42 | 51 |
HDP eurozóny | růst v %, s.c. | 1,8 | 2,7 | 1,9 | 1,3 | -6,8 | 3,8 | 3,6 | -7,3 | 3,6 |
Pozn.: Srovnání s Makroekonomickou predikcí České republiky MF ČR z ledna 2021.
Zdroj: ČNB, ČSÚ, Eurostat, U. S. Energy Information Administration. Výpočty a predikce MF ČR.
Dokument ke stažení:
Ministerstvo financí
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu České republiky, finanční trh s výjimkou dozoru nad kapitálovým trhem v rozsahu působnosti Komise pro cenné papíry, daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, účetnictví, audit a daňové poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu zahraničních investic, pro tomboly, loterie a jiné podobné hry, hospodaření s majetkem státu, privatizaci majetku státu, pro věci pojišťoven, penzijních fondů, ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, posuzuje dovoz subvencovaných výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků.
Ministerstvo financí je zřízeno zákonem č. 2/1969 Sb. Současnou ministryní je od 13. prosince 2017 Alena Schillerová.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Dohoda o provedení práce 2022
- Platové tabulky pracovníků v sociálních službách 2022
- Dohoda o pracovní činnosti 2022
- Odměna pěstouna 2022 - kalkulačka
- Příspěvek při pěstounské péči 2022 - kalkulačka
- Alimenty kalkulačka 2022 - výživné na dítě
- Zvýšení platů 2022
- Důchod OSVČ 2022 - kalkulačka
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory