Koronavirus zesílil v Japonsku zájem o virtuální realitu
Koronavirus zesílil v Japonsku zájem o virtuální realitu
07.04.2021 / 15:50 | Aktualizováno: 07.04.2021 / 08:54
Současná koronavirová pandemie a související omezení přinutily každého trávit ve svých domovech více času, než byla většina z nás zvyklých. Není proto překvapivé, že v posledním roce výrazně roste zájem o prostředky poskytující svět virtuální, smíšené či rozšířené reality (VR/MR/AR). Japonsko v tomto směru není žádnou výjimkou, spíše naopak.
Od roku 2016 japonský trh s VR/MR/AR vybavením a softwarem vytrvale roste. Nedávným symbolem perspektivního odvětví se stala mobilní hra “Pokémon GO”, která zanedlouho dosáhla i celosvětové obliby. A očekává se, že tento trh bude i nadále expandovat. V roce 2019 dosahoval obratu 395 mld. JPY (3,7 mld. USD). Do roku 2025 se předvídá jeho trojnásobný růst na 1,2 bil. JPY, a do především díky budování vysokorychlostních 5G sítí, které otevřou VR/MR/ARzcela nové možnosti.
Uplatnění nejen v zábavě
U VR/MR/AR se přirozeně jako první vybaví zábavní a herní průmysl, a v této oblasti nepochybně k dalšímu výraznému růstu dojde. Nicméně použití těchto technologií je mnohem širší. Jejich častější aplikace se očekává v turistickém ruchu, který byl v roce 2020 zasažen obzvláště těžce. Již dnes některé japonské cestovní agentury a muzea nabízejí virtuální prohlídky a výlety do doby, než bude možné opět vycestovat za hranice a otevřou se opět výstavy. Podobně to platí i pro hudební scénu, kdy virtuální realita může alespoň částečně nahradit zrušené a odložené koncerty, jak dokládá i virtuální projekt japonské rockové hvězdy Miyavi. A k uplatnění dochází i ve sportu. Například japonský olympijský softbalový tým používá na trénincích VR headsety pro přípravu na konkrétní protivníky na olympijském turnaji.
Alternativní a upravená realita se stává stále oblíbenějším nástrojem japonských společností pro práci z domova i při zaučování nových zaměstnanců a dokončování zakázek v zahraniční, kam se jejich pracovníci kvůli cestovním omezením nemohou dostat. Jedna japonská společnost začala zaučovat své zaměstnance prostřednictvím smíšené reality ve smart headsetech. Přestože vývoj aplikace stál několik desítek tisících dolarů, zpětně si tuto investici pochvalují jako efektivní nástroj pro rychlé zapracování a vyzkoušení různých pracovních postupů.
Že VR/MR/AR prosazuje i u největších japonských firem potvrzují nedávné příklady tradičních automobilových výrobců. Firma Musaši Seimitsu, která je významným dodavatelem Honda Motors, zavedla do svých podniků po celém světě pracovní postupy založené na spolupráci prostřednictvím VR/MR/AR, aby omezila vysílání svých techniků v současných obtížných podmínkách. Toyota Motors zase prozkoumává možnosti, jak těchto technologií globálně využít při servisech a opravách jejích vozidel.
Zacíleno na EXPO 2025
VR/MR/AR technologie se mají také stát jednou z hlavních technických vymožeností příští Světové výstavy EXPO, která se uskuteční v Ósace v roce 2025. Prostřednictvím virtuální reality organizátoři plánují přivítat „osm miliard návštěvníků“, kteří ani nemusí do Japonska přicestovat, ale přesto si budou moci projít pavilony a všemi smysly světovou výstavu prožít i z obývacího pokoje. Takové ambiciózní plány samozřejmě zvyšují místní poptávku po těch nejpokročilejších technologiích.
Podpora pro VR/MR/AR firmy vstupující na japonský trh
Že se jedná o perspektivní odvětví s širokým uplatněním, dokládá i zájem japonské vlády o podporu jeho dalšího rozvoj. Japonská vládní organizace pro podporu zahraničního obchodu (JETRO) proto nabízí i zahraničním VR/MR/AR firmám různou formu pomoci v jejích začátcích. Jako přiklad takové pomoci uvádí čínskou společnost Zhongqu Technology Co., Ltd. vyrábějící 3D VR fotoaparáty, které pomohla založit v Japonsku dceřinou společnost a etablovat se na místním trhu.
Podpořit české firmy, z nichž řada v této oblasti vyniká a má co nabídnout, v Japonsku je také společným cílem Velvyslanectví ČR v Tokiu a kanceláře CzechInvest v Tokiu. Proto společně připravily v rámci Roku české vědy, školství a inovací v Japonsku český stánek na blížícím se prvním ročníku veletrhu VR/AR/MR World v Tokiu, kde se japonským návštěvníkům představí celkem šest českých firem s možností individuálních online konzultací.
Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Tokiu
Nemovitosti, reality - byty, domy
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
?