GDPR 3 roky poté: Před pokutou vás ochrání jednoduchý CRM systém
Máte pořádek v ukládaných informacích? Ověřte si to s tímto článkem. Dozvíte se, jak si zajistit klid a předejít problémům s úřady. Stačí k tomu jednoduchý CRM systém (systém pro správu vztahu se zákazníky).
Rychlé opakování GDPR: Co, o čem, koho se týká?
GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) se vztahuje na všechny, kdo nakládají s osobními údaji Evropanů. Pozor, s osobními údaji nakládáte i tehdy, když si zapíšete tel. číslo zákazníka do excelové tabulky nebo do diáře.
GDPR řadí mezi osobní údaje i e-mail, IP adresu nebo soubory cookies.
Podle GDPR můžete s osobními údaji nakládat v 6 případech:
- Oprávněný zájem. Příklad: Zákazník vám poslal poptávku přes formulář na webu, vy využijete jeho e-mail a pošlete nabídku.
- Plnění smlouvy nebo jednání o uzavření. Příklad: Podepsali jste smlouvu na poskytování marketingových služeb a teď potřebujete používat kontakt na klienta a komunikovat s ním.
- Plnění právní povinnosti. Příklad: Ukládáte faktury s údaji zákazníka ve svém účetnictví.
- Souhlas se zpracováním os. údajů. Příklad: Uživatel souhlasí s tím, abyste mu posílali svůj newsletter.
- Veřejný zájem nebo výkon veř. moci. Příklad: Profesní komora vede disciplinární řízení se svými členy. V rámci řízení může zpracovávat jejich os. údaje.
- Životně důležitý zájem. Do nemocnice přivezli pacienta v bezvědomí. Nemůže, proto dát souhlas se zpracováním údajů, které je ale v jeho zájmu.
Souhlas máte? A kde ho evidujete?
Na to se vás může zeptat český Úřad pro ochranu osobních údajů. Jak odpovíte?
Nezáleží na tom, jaký z 6 důvodů pro zpracovávání os. údajů využíváte. V každém případě musíte evidovat, proč ukládáte údaje daného člověka, případně jak jste získali jeho souhlas, kdy a na jak dlouho.
Dobu, po kterou údaje ukládáte, definujete v obchodních podmínkách. Nesmí být neomezená ani delší, než je nezbytně nutné.
Jakmile skončí, musíte osobní údaje zákazníka vymazat.
Vymažte mě
Díky GDPR se vám může zákazník kdykoliv ozvat a požadovat tři věci:
- Ukažte mi, jaké údaje o mně evidujete.
- Změňte moje údaje.
- Smažte moje údaje.
Pokud ukládáte informace o zákazníkovi v několika tabulkách a e-mailech, jejich dohledání vám zabere hodiny. Nikdy si navíc nebudete jistí, že jste změnili nebo smazali všechny své záznamy.
Proto doporučuji ukládat osobní údaje v jednoduchém CRM systému. Pak stačí půl minuty a vaše povinnosti jsou splněné.
Chytrý systém vás chrání před pokutou
Se systémem pro správu vztahu se zákazníky získáte klid a jistotu.
- Informace o zákazníkovi najdete na jednom místě.
- Snadno zákazníkovi ukážete, co o něm ukládáte.
- Na pár kliknutí spolehlivě smažete všechny údaje o zákazníkovi.
- U každého kontaktu vidíte, kdy jste získali souhlas a jak.
Systém vás sám upozorní, že se blíží konec platnosti souhlasu. Vytvoří úkol pro vás nebo člena vašeho týmu, aby se zákazníkovi ozval a buď požádal o obnovení, nebo kontakt smazal.
Hledejte přehledný a automatizovaný systém
Potěším vás: Nepotřebujete obrovské technické řešení. Hledejte systém, které zobrazí všechny informace o zákazníkovi na jedné kartě. Usnadní vám tak spoustu práce.
Dál se zaměřte na tyto parametry:
- Snadné používání a přehlednost. Aby vaši lidé systém používali rádi a ukládali do něj všechny informace.
- Automatizace. Aby systém hlídal platnost souhlasu za vás. Automatizovaný systém vám připomene, že máte požádat o nový souhlas.
- Zabezpečení. Máte povinnost chránit os. údaje svých zákazníků, proto volte systém s šifrováním, do kterého mají přístup jen oprávnění lidé.
Dva tipy navíc
Na závěr upozorním na dvě časté chyby.
1) Neschovávejte se za oprávněný zájem. To, že jste zákazníkovi prodali například školení, vás neopravňuje posílat mu nabídky na nesouvisející službu. Riskujete problémy.
2) Nezneužívejte volně dostupné kontakty. E-maily řady lidí sice najdete na internetu, ale to neznamená, že je smíte využít pro zaslání nabídky.
Proto raději zůstaňte u kontaktů, které vám zákazníci sami poskytli. Ukládejte je přehledně, schraňujte souhlasy a kontrolujte jejich platnost.
Důslednost se vyplatí.
Mgr. Štěpán Musil
obchodní ředitel Anabix CRM
Specialista na marketingovou komunikaci a segmentaci zákazníků. Pomáhá firmám zmapovat komunikaci se zákazníky, zefektivnit ji a vytvořit úspěšnou prodejní strategii.
V Anabix CRM je ve spojení s českými firmami, kterým radí s praktickým využitím funkcí CRM. Za 20 let v oboru zajišťoval implementaci systému v desítkách českých firem.
Anabix CRM
Anabix CRM je český systém pro budování vztahu se zákazníky. Automatizuje obchodní procesy, hlídá péči o zákazníka a shromažďuje všechny důležité informace přehledně na jedné kartě kontaktu.
Více na https://www.anabix.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?