Velká Británie zpřísňuje pravidla pro řidiče nákladních aut
Velká Británie zavádí testovací povinnost pro řidiče nákladních vozů v rámci pobytu na svém území. Testování probíhá během pobytu v Británii – intervaly závisejí na délce pobytu řidiče v zemi. Negativní test je také nutný pro opuštění země, respektive pro transit přes Německo a Holandsko, ne však pro vstup do Francie.
Ilustrační foto Shutterstock
V rámci omezení pohybu osob v souvislosti s koronavirem Velká Británie od 6. 4. 2021 zpřísňuje podmínky pobytu přepravců zboží na své území. Nově je nutné mít negativní test 2., 5. a 8. den podle délky pobytu, při každodenních cestách je nutné se nechat testovat každé tři dny. Testy jsou dostupné v rámci komunitního testování, středisko v okolí lze najít na webu britské vlády. Dále jsou k dispozici oficiální testovací místa pro řidiče kamionů. Testování je zdarma. Pokuta za nedodržení testovací povinnosti je až 2 000 GBP (61 tisíc Kč).
Řidiči musí vyplnit takzvaný Passenger Locator Form pro příjezd do země, negativní test pro vstup do Velké Británie nutný není. Řidiči se však musí izolovat ve své kabině po dobu pobytu v Británii (karanténa je v délce 10 dní) s výjimkou zajištění základních potřeb (jídlo, zdravotní a akutní péče, užívání mycích zařízení, zajištění bezpečnosti a provozuschopnosti vozidla a nákladu). Pokud vozidlo nemá prostor pro spaní, může řidič využít služeb hotelů či penzionů, britští residenti se mohou izolovat doma.
Pro odjezd ze země, respektive pro transit přes Holandsko a Německo, se test také vyžaduje, pro vstup do Francie není negativní test pro řidiče TIR nutný. Více na o tranzitu přes konkrétní země v rozcestníku MZV ČR nebo na webu britské vlády Get a coronavirus (COVID-19) test if you’re an HGV or van driver.
Dohoda mezi EU a Spojeným královstvím zaručuje evropským dopravcům přístup na britský trh, stejně tak i přístup britských firem na trh evropský. Evropští dopravci mohou při své cestě na území Velké Británie uskutečnit až dvě kabotážní operace navíc. Zajištěna je také možnost transitních cest, například při dopravě zboží do Irska přes území Velké Británie.
Británie odložila náběh nového celního systému až na druhou polovinu roku, stále platí, že dodání celních prohlášení je možno odložit u většiny zboží až o 6 měsíců po importu. Plně začne nový britský hraniční systém s kontrolami platit od 1. 1. 2022 (pro živá zvířata a živočišné produkty od 1. 10. 2021). Více o náběhu kontrol na webu Velvyslanectví ČR v Londýně, podrobné informace o novém hraničním systému lze také dohledat v Border Operating Model, který obsahuje i zvláštní pravidla pro určité druhy zboží.
Pozor na povolení pro hrabství Kent
Nová pravidla budou také platit při odjezdu z Velké Británie, a to zejména při využití Eurotunelu a přístavu Dover. Pro nákladní auta nad 7,5 tuny bude při odjezdu z Velké Británie přes Eurotunel a přístav Dover nutno si zajistit takzvaný Kent Access Permit (KAP), povolení na průjezd hrabstvím Kent. Cílem je zajistit, aby vozidla, která míří k přístavu a tunelu, měla zajištěna všechny náležitosti pro odjezd ze země a vyhnout se tak hromadění dopravy v Kentu. KAP je nutný pro každý průjezd hrabstvím Kent, platí 24 hodin a je nutné vždy znovu zajistit po opuštění Velké Británie (lze žádat předem, vozidlo musí v rámci platnosti povolení projet hrabství a opustit zemi). KAP je nutné mít i tehdy, pokud vozidlo jede bez nákladu. Systém Check an HGV je elektronický, KAP je bezplatný. Pokuta za porušení povinnosti si zajistit KAP je 300 GBP (9200 Kč) za každý přestupek.
Pro využití jiných cest a pro vozidla pod 7,5 tuny není povolení nutné, stejně tak není povolení nutné, pokud hrabstvím Kent pouze dopravce projíždí, ale nesměřuje k hranicím pro mezinárodní přepravu. Pro zjištění, zda má vozidlo náležitosti pro opuštění země, je možno také využít systém Check an HGV, není to však povinností.
Nové informační kanceláře
Velká Británie také v listopadu 2020 otevřela informační kanceláře pro dopravce, které jsou umístěny na klíčových dálničních čerpacích stanicích a stanovištích pro nákladní vozidla napříč britskou silniční sítí. Kanceláře nabízejí dopravcům individuální školení – zde je možné individuálně projít všechny potřebné dokumenty a postupy, které musí dopravce splnit, aby mohl i nadále poskytovat služby jak ve Velké Británii, tak napříč Evropou a aby mohl zejména překračovat hranice. Otevřené kanceláře tak doplňují příručku Haulier Handbook (pokyny pro dopravce a komerční řidiče), která je také dostupná v českém překladu. Pokyny shrnují klíčové informace a rady o přepravě zboží po 1. 1. 2021. Kanceláře nabízí i školení o nové službě „Check an HGV“.
Michaela Chrtová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Londýně
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post VELKÁ BRITÁNIE ZPŘÍSŇUJE PRAVIDLA PRO ŘIDIČE NÁKLADNÍCH AUT appeared first on MZV.
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Přeprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select