Thomas Schäfer, Škoda auto: Překážky zvládneme. My I našI dodavatelé
„Zažil jsem, co všechno naši zaměstnanci dovedou uvést do pohybu a s jakými překážkami se jako tým dokážeme vyrovnat,“ uvádí v rozhovoru pro časopis MED Thomas Schäfer, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.
Foto: ŠKODA AUTO
Začátkem letošního roku skončilo přechodné období po brexitu. Jak velké komplikace pro export do Británie to znamenalo?
Ve spolupráci s britským importérem jsme již předem vytvořili nezbytné mechanismy pro procesy vývozních cel a související agendu. Dosud všechno probíhá bez větších komplikací, jsem proto optimistický, že to tak zůstane i nadále. Zpočátku bylo důležité, že kvůli dohodě mezi Velkou Británií a Evropskou unií nedošlo k „tvrdému brexitu“. Bez ohledu na to se obchod s Velkou Británií samozřejmě změnil, už jen kvůli zmíněným celním formalitám. Přesto Velká Británie je a zůstane pro společnost ŠKODA AUTO jedním z nejvýznamnějších odbytišť.
Brexit přišel v době, kdy se celý automobilový průmysl potýká s dalšími problémy a výzvami – dopady pandemie, přísnějšími emisními limity a přechodem k elektromobilitě. V této chvíli asi nemůžete být příliš velkým optimistou?
Ale ano, jsem optimistou, a mám k tomu dobré důvody. V uplynulém roce jsem zažil, co všechno zaměstnanci ŠKODA AUTO dovedou uvést do pohybu a s jakými překážkami se jako tým dokážeme vyrovnat. Navzdory zastavení výroby v našich závodech v České republice v délce 39 dní jsme za minulý rok zvládli dodat zákazníkům po celém světě více než milion vozů – a tím jsme pokořili hranici jednoho milionu prodaných vozů již posedmé za sebou. V roce 2020 se nám dokonce podařilo zvýšit náš tržní podíl v Evropě na 5,4 %. Něco takového se povede pouze výjimečnému a motivovanému týmu spolupracovníků. Jasné ale je i to, že rok 2021 zůstává plný extrémních výzev a výkyvů, zejména kvůli dalšímu vývoji koronavirové pandemie. A co se týče přísnějších emisních limitů: ano, je to výzva, které se postavíme. ŠKODA AUTO se hlásí k závazkům Zelené dohody pro Evropu a přispěje svým dílem k dosažení těchto náročných cílů. Postupně elektrifikujeme celé své modelové portfolio a prostřednictvím naší strategie GreenFuture jsme zformulovali jasné a ambiciózní cíle udržitelného rozvoje.
Pandemie koronaviru loni nabourala globální dodavatelské řetězce. Letos automobilky čelí problémům s nedostatkem polovodičových čipů. Jak je možné podobným situacím do budoucna čelit?
V současnosti jsou problémy se zásobováním polovodičovými čipy opravdu v celém koncernu. Těmito váznoucími dodávkami jsou dotčeny také některé modely značky ŠKODA. Pracujeme na efektivních protiopatřeních, třeba tím, že naše výrobní postupy podle potřeby upravujeme. Příklad z praxe: protože v současnosti z důvodu nedostatku čipů nemůžeme vyrábět některé varianty modelu OCTAVIA, využíváme tuto volnou kapacitu pro produkci většího počtu vozů ENYAQ iV. Mimochodem, o náš nový elektromobil projevují zákazníci velký zájem.
Český automobilový průmysl dosáhl jednoho z nejvyšších podílů na hrubém domácím produktu a exportu ve světovém srovnání – také díky množství subdodavatelů součástek pro auta se spalovacími motory. Končí tato éra s nástupem elektromobilů, k jejichž výrobě je zapotřebí mnohem méně komponent?
Automobilový průmysl právě prochází zásadní transformací. Naší odpovědností je, abychom v České republice vyšli z tohoto transformačního procesu posíleni, a to společně: výrobci i dodavatelský průmysl. Jsem přesvědčen o tom, že se nám to podaří, protože se transformací aktivně zabýváme. Dobrým příkladem je náš hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi: rozšiřujeme jej v centrum elektromobility značky ŠKODA. Od konce listopadu se tu vyrábí náš model ENYAQ iV, stejně tak zde vznikají naše plug-in hybridní vozy OCTAVIA iV. Kromě toho vyrábíme důležité elektrické komponenty jako například vysokonapěťové trakční baterie, které používají i značky AUDI, SEAT a Volkswagen. Mezitím jsme proškolili v problematice elektromobility více než 16 tisíc škodováků a každoročně investujeme 45 milionů eur do profesního a dalšího vzdělávání, abychom své zaměstnance připravili na budoucnost. Uděláme vše pro to, aby český automobilový průmysl zůstal důležitým přínosem domácí ekonomiky.
Foto: ŠKODA AUTO
Některé světové automobilky počítají s tím, že bateriové elektromobily budou muset časem ustoupit těm s vodíkovým pohonem. Jaký je váš názor?
V současnosti se palivový článek vyplatí pouze pro velká vozidla, například pro nákladní automobily a autobusy. V segmentech, v nichž působíme, nepředstavuje v dohledné době pro zákazníka finančně dostupnou alternativu.
Na jaké další exportní trhy se chcete v příštích letech zaměřit? Kde vidíte největší šance?
V Evropě se jednoznačně soustředíme na trhy jižní Evropy: v nejnižším segmentu je tady ještě velký růstový potenciál. ŠKODA AUTO je předurčena k tomu, aby právě zde uspěla pomocí vhodných modelů. Mimo Evropu jsou pro nás zajímavé regiony s velkým potenciálem prodeje – Indie, Rusko a severní Afrika. V těchto případech neseme odpovědnost za tamní aktivity celého koncernu Volkswagen. V Indii jsme již velmi daleko, v březnu zahájíme naši produktovou ofenzívu představením zcela nového modelu ŠKODA KUSHAQ. V severní Africe v současnosti analyzujeme, jak bychom mohli potenciál prodeje využít. Jen Egypt má přibližně 100 milionů obyvatel a chce postoupit na pozici automobilové země.
Rozšíříte dále výrobu vozů ŠKODA za hranicemi České republiky? Kde přesně?
Velké příležitosti vidíme v Indii: pomocí projektu INDIA 2.0 trvale posílíme postavení značky ŠKODA a koncernu Volkswagen tím, že výrazně rozšíříme naši nabídku ve velkosériovém segmentu. KUSHAQ je, jak již bylo řečeno, symbolem zahájení naší modelové ofenzívy. Celkem uvedeme do roku 2022 na trh čtyři nové modely, které budeme vyrábět v našich indických závodech – dva modely ŠKODA a dva modely Volkswagen. Budou vycházet z platformy MQB A0 IN, kterou jsme připravili na míru pro potřeby svých indických zákazníků. A navyšujeme i v Evropě: přesunem výroby příští generace modelu SUPERB na Slovensko do závodu v Bratislavě uvolníme v našem kvasinském závodě od roku 2023 kapacity pro více než 150 000 dalších vozů ŠKODA.
Mohl byste shrnout, jaké jsou podle vás nejdůležitější trendy v automobilovém průmyslu pro nejbližší období? A v dlouhodobějším horizontu?
Formuloval bych je třemi jednoduchými hesly: elektrifikace, digitalizace a konektivita. Na ně klademe důraz a do těchto technologií budoucnosti investujeme v příštích pěti letech celkem přibližně 2,5 miliardy eur. Zhruba 1,4 miliardy eur bude vynaloženo na další rozšiřování elektromobility, 650 miliony eur uspíšíme naše aktivity v oblasti digitalizace a 350 milionů eur investujeme do závodů a výrobních zařízení, abychom mohli i nadále růst a zachovat ziskovost. Z dlouhodobější perspektivy přibude ještě autonomní řízení. Ve všech našich aktivitách máme přitom vždy na zřeteli jasný cíl: Nabídnout našim zákazníkům atraktivní produkt za dostupnou cenu.
(red)
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna