ŠKODA AUTO je v koncernu Volkswagen 30 let: Příběh evropského ekonomického úspěchu
Thomas Schäfer, předseda představenstva ŠKODA AUTO, zdůrazňuje: „Integrace společnosti ŠKODA AUTO do koncernu Volkswagen je skvělým příkladem úspěšné transformace v České republice i celé Evropské unii. Lidé, kteří byli u tohoto významného kroku, určili s odhodláním, předvídavostí a odvahou správný kurs působivého rozvoje společnosti ŠKODA AUTO. Dnes tvoří tato firma 5 % hrubého domácího produktu a 9 % exportu České republiky. ŠKODA AUTO je dnes významným aktivem koncernu Volkswagen, je zodpovědná za řadu globálních koncernových projektů, vede růstové regiony Indie, Ruska a severní Afriky nebo technický vývoj nové generace modelů ŠKODA SUPERB a Volkswagen Passat. S naším novým programem pro budoucnost NEXT LEVEL ŠKODA děláme jako firma první kroky k úspěšné cestě novou dekádou. Zaměřujeme se na tři priority: Rozšíření modelového portfolia směrem k dostupným vozům, vstup na nové trhy pro další růst ve velkoobjemovém segmentu a zapojení diverzity a trvalé udržitelnosti do všech aspektů naší práce.“
Inovativní, kompaktní model FAVORIT vzbudil zájem koncernu Volkswagen
Zájem koncernu Volkswagen o automobilku ŠKODA, sahající do 70. let minulého století, se výrazně prohloubil po roce 1987, tedy v době, kdy se rozbíhala výroba nového modelu ŠKODA FAVORIT. Tehdy byl ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce komplexně testován prototyp modelu ŠKODA FAVORIT, jednoho z mála nelicenčních osobních automobilů tehdejšího východního bloku. Uvažovalo se o zástavbě motorů VW, použití zahraničního brzdového obložení a dalších komponentů.
Tyto záměry se sice převážně z finančních důvodů nakonec neuskutečnily, ovšem pozitivní dojmy a navázané kontakty usnadnily jednání obnovená po 17. listopadu 1989, kdy se v tehdejším Československu zhroutil komunistický režim. Automobilka ŠKODA s roční kapacitou necelých 200 000 vozů zastaralého provedení s motorem vzadu a jediné modelové řady moderní koncepce, hatchbacku FAVORIT s kombi FORMAN, neměla bez silného strategického partnera šanci uspět na světovém trhu. Východiskem se stala privatizace státem vlastněného podniku. K hlavním trumfům české značky patřil zmíněný konkurenceschopný produkt, dále kvalifikovaná, kreativní a motivovaná pracovní síla a také tradice výroby dopravních prostředků vlastní konstrukce.
V létě 1990 oslovila česká vláda v čele s premiérem Petrem Pithartem 8 z původně zvažovaných 24 automobilek ze zemí západní Evropy i ze zámoří. Nabídku předložily 4 z nich, v srpnu 1990 se výběr zúžil na alianci Renault – Volvo a Volkswagen Group. Na základě jednání vlády z 9.-10. prosince byla dne 21. prosince 1990 podepsána smlouva o spolupráci s předkladatelem vítězného projektu, koncernem Volkswagen. Následovala náročná a detailní jednání expertních týmů, vedení Volkswagen Group a domácích představitelů, především místopředsedy české vlády Františka Vlasáka a ministra průmyslu Jana Vrby. Jako neformální zprostředkovatel jednání vystupoval Hanuš Holzer, pozdější československý konzul v Basileji.
Hlavní smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů ŠKODA mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen, podepsali 28. března 1991 ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva koncernu Volkswagen Carl Horst Hahn. Ke dni 16. dubna 1991, po splnění příslušných bodů smlouvy, získal Volkswagen Group za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské automobilky. Následovalo postupné navyšování akciového podílu až na 100 %, dosažených 30. května 2000.
Komplexní investiční program se stal základem pro působivý rozvoj
Dynamický rozvoj společnosti ŠKODA AUTO by nebyl možný bez velkorysého a komplexního investičního programu koordinovaného s dalšími koncernovými značkami. Do nových modelů, výzkumu a vývoje i do rozšiřování výrobních kapacit a budování prodejní i servisní sítě značky ŠKODA v České republice byly vloženy stovky miliard korun. Vývojové oddělení ŠKODA se rozrostlo z asi 600 pracovníků v roce 1991 na více než 2000 vysoce kvalifikovaných specialistů. Velká pozornost je totiž tradičně věnována rozvoji lidských zdrojů, k pilířům společenské odpovědnosti automobilky patří oblast technické vzdělávání mladých lidí. A to nejen na úrovni středního školství, které má v Mladé Boleslavi dlouhou tradici. Od roku 2000 působí ve středočeském městě automobilů ŠKODA AUTO Vysoká škola.
Pokud jde o vývoj produktu, v první fázi pokračovala výroba řady FAVORIT/FORMAN, doplněné o lehký užitkový PICK-UP. Velké oblibě se těšila díky vynikajícímu poměru cena/výkon i zvyšování technické a kvalitativní úrovně. V roce 1994 se představil nástupce FELICIA, obohacující nabídku značky o moderní prvky jako ABS, airbagy, klimatizaci, posilovač řízení nebo koncernové motory 1,6 MPI, resp. 1,9 D. Prvním modelem kompletně vyvinutým v rámci koncernu VW, na bázi jeho nové koncernové podvozkové platformy A4, se v září 1996 stala ŠKODA OCTAVIA. Novodobý bestseller značky, vznikající v jedné z nejmoderněji vybavených evropských automobilek, je od roku 2020 nabízen již ve čtvrté novodobé generaci. Na podzim 1999 vystřídal řadu FELICIA nový zástupce značky ŠKODA v nižší třídě, model FABIA. Debut jeho čtvrté generace patří k napjatě očekávaným událostem jara 2021. Podobně jako OCTAVIA nabízí také FABIA verzi COMBI. Rok 2001 znamenal návrat vlajkové lodi s tradičním označením ŠKODA SUPERB, aktuální třetí generace zahrnuje také elektrifikovanou verzi. A po řadě dalších úspěšných modelů vstoupila ŠKODA AUTO v září 2016 do SUV ofenzívy debutem velkého modelu ŠKODA KODIAQ. Dnes je řada oblíbených SUV, vedle modelu KODIAQ, tvořena také menšími vozy KAROQ, resp. KAMIQ a také čistě elektrickým modelem ENYAQ iV. Globální portfolio doplnil před několika dny model ŠKODA KUSHAQ, vyvinutý pro indický trh.
Srdce v Česku, doma po celém světě
Bilance 30 let rozvoje české značky v koncernu Volkswagen je velmi působivá. ŠKODA AUTO celosvětově zaměstnává zhruba 42 000 pracovníků (v roce 1991 jich bylo 17 000) a zákazníkům na více než 100 národních trzích dodává automobily deseti modelových řad místo původní jediné. Od roku 1991 se výrobní kapacita ŠKODA AUTO zvýšila více než šestinásobně (ze 172 000 vozů), počínaje rokem 2014 se počet vyrobených automobilů ŠKODA pravidelně pohybuje nad hranicí 1 milionu. V roce 2020 dodala ŠKODA AUTO zákazníkům po celém světě více než 1 milion vozů po sedmé v řadě. K původním třem českým výrobním závodům postupně přibyly továrny v zahraničí: v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, kde ŠKODA AUTO produkuje většinou prostřednictvím koncernových partnerství, výrobě dále běží na Ukrajině a to ve spolupráci s lokálním partnerem.
ŠKODA AUTO v koncernovém svazku samostatně vyvíjí a vyrábí kromě automobilů také komponenty a montážní celky jako motory či převodovky, navíc nese zodpovědnost za aktivity celého koncernu Volkswagen na indickém subkontinentu (projekt INDIA 2.0), v Rusku (vč. Společenství nezávislých států) a od 1. ledna 2021 i na severu Afriky. Srdce společnosti ŠKODA AUTO ale nadále bije v Mladé Boleslavi, kde se již od roku 1895 nachází sídlo a hlavní výrobní závod tradiční české firmy.
V rámci aktuálního programu NEXT LEVEL ŠKODA se úspěšná firma koncernu Volkswagen zaměřuje na rozšíření modelového portfolia směrem k dostupným vozům, vstup na nové trhy pro další růst ve velkoobjemovém segmentu a zapojení diverzity a trvalé udržitelnosti do všech aspektů fungování společnosti.
Jak šel čas: Geneze spolupráce automobilky ŠKODA a koncernu Volkswagen
První kontakty (1978 – 1988)
1978 Volkswagen žádá československé úřady o povolení testovat vozy značky VW na místních komunikacích.
3-5/1979 Sondážní rozhovory na téma případné akvizice brzdového obložení a motorů VW řady EA 801 pro vozy ŠKODA.
8/1985 Obnovení jednání po zahájení projektu ŠKODA, typ 781 (budoucí model FAVORIT). Setkání ministrů zahraničí ČSSR a SRN ve wolfsburské centrále VW.
9/1986 Předložena konkrétní nabídka na licenci motorů řady EA 111.
8/1987 Zahájení sériové výroby vozu ŠKODA FAVORIT v Mladé Boleslavi.
9-11/1987 Volkswagen realizuje sérii testů jednoho z prototypů modelu ŠKODA FAVORIT s vestavěnými motory VW řad EA 827 a EA 111.
03-10/ 1988 Převážně z finančních důvodů se uvažovaná spolupráce na licenční výrobu motorů řady EA 111 (1,05 ; 1,3l) a EA 827 (1,4 ; 1,6 ; 1,8 l) sice nakonec nerealizuje, vedení Volkswagen Group se však detailně seznamuje s novým českým vozem, což usnadní pozdější privatizaci automobilky ŠKODA.
Jednání o privatizaci a integraci do koncernu Volkswagen (1989 – 2000)
11/1989 Nenásilná sametová revoluce v Československu ukončuje komunistickou diktaturu. Země směřuje ke svobodným volbám a usiluje o návrat mezi demokratické státy.
1/1990 Petr Hrdlička, ředitel Výzkumně-vývojového závodu AZNP Mladá Boleslav, kontaktuje Volkharda Köhlera, ředitele koncernu Volkswagen pro zahraniční spolupráci, s myšlenkou, aby se VW angažoval v uvažované privatizaci automobilky ŠKODA.
2/1990 Dne 4. února 1990 první neformální setkání předsedy představenstva Volkswagen Group Carla Horsta Hahna a Volkharda Köhlera s československým ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem na letišti Praha-Ruzyně.
3/1990 Obnovena jednání československých zástupců s vedením VW, 22. března poprvé přijíždí do Mladé Boleslavi tým Carl H. Hahna a Volkharda Köhlera.
6/1990 Zahájen proces hledání strategického partnera: českou vládou je ze 24 zvažovaných renomovaných společností osloveno 8 automobilek, nabídku předkládají 4 z nich.
8/1990 Výběr strategického partnera se zužuje na alianci Renault – Volvo a největšího producenta automobilů v Evropě, koncern Volkswagen. Německá společnost respektuje přání české strany rozvíjet tradiční značku ŠKODA s vlastním vývojem a pokračovat ve výrobě modernizované řady FAVORIT/FORMAN. Volkswagen předkládá velkorysý investiční plán.
12/1990 Na svém mimořádném zasedání z 9.-10. prosince se česká vláda přiklání k nabídce VW, doporučované Hospodářskou radou vlády, externí poradenskou a auditorskou společností Price Waterhouse i odborovou organizací automobilky ŠKODA. Smlouva o spolupráci je podepsána 21. prosince 1990.
12/1990 Rozpad centrálně řízené ekonomiky a propad poptávky na exportních trzích výrazně promlouvají do hospodaření automobilky. Na mimořádně důležitém domácím trhu se v roce 1990 daří prodat pouze asi 27 000 oproti předpokládaným 126 000 vozům ŠKODA. Za celý rok 1990 je v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem 187 181 vozů ŠKODA.
28. březen 1991 Ve čtvrtek 28. března 1991 dopoledne podepisuje český ministr obchodu Jan Vrba s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů ŠKODA mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen.
16. dubna 1991 Po splnění příslušných bodů smlouvy se automobilka ŠKODA začleňuje do koncernu Volkswagen jako jeho čtvrtá značka, po VW, Audi a SEAT.
10/1991 Dne 8. října navštěvuje Mladou Boleslav německý spolkový prezident Richard von Weizsäcker, angažující se v privatizaci automobilky již od jara 1990.
11/1992 Dozorčí rada Volkswagen Group schvaluje plán investic do automobilky ŠKODA: 3,749 miliardy marek do roku 2000.
6/1994 Dne 16. června 1992 je vyroben miliontý vůz ŠKODA s pohonem předních kol.
10/1994 Debut nového modelu FELICIA, prvního vozu ŠKODA s komponenty koncernu VW.
9/1996 V Mladé Boleslavi zahajuje provoz jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě, novým produktem je liftback nižší střední třídy OCTAVIA. Jde o první model značky ŠKODA na podvozkové platformě koncernu VW.
05/2000 Volkswagen se stává 100% vlastníkem ŠKODA AUTO. Původní záměr zvýšit do roku 2000 objem výroby tradiční české značky nad úroveň 400 000 vozů se daří splnit: vzniká 450 911 automobilů ŠKODA.
12/2014 ŠKODA AUTO poprvé dodala zákazníkům v jednom kalendářním roce více než 1 milion vozů.
The post ŠKODA AUTO je v koncernu Volkswagen 30 let: Příběh evropského ekonomického úspěchu appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- VOLKSWAGEN - Akcie VOLKSWAGEN aktuálně, kurzy Burza - akcie online
- Sleva na poplatníka 2023 - 30.840. Kč. Slevu může uplatnit zaměstnanec i OSVČ. Sleva zůstává stejná jako v roce 2022.
- Slevy na dani 2023, 2022: na poplatníka lze odečíst 30.840 Kč, na manželku/manžela 24.840 Kč
- Registr ekonomických subjektů ARES
- Bitcoin - Aktuálně, ekonomické zpravodajství
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 10 let - měna USD
- Zlato - historický vývoj ceny Zlato po letech, minima, maxima, průměr. 1 oz - měna USD
- Předdůchod 2024 - kalkulačka: na 5 let předdůchodu musíte naspořit 763.680 Kč.
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla