„Jako robinsoni v sušičce.“ Tak začínala ŠKODA v Indii
Dobývat indický trh se ŠKODA vydala v roce 2001, kdy sem začala dovážet model OCTAVIA pro takzvanou SKD0 montáž, tedy v podstatě finální kompletaci dovezeného hotového vozu. Jenže indické celní předpisy si rychle vyžádaly změnu strategie a nutnost zavést v Indii vlastní výrobu s postupně se zvyšujícím podílem místních zdrojů.
První linka ŠKODA AUTO v tehdy nově vznikající průmyslové zóně v Aurangábádu. (Zdroj: M. Jancák)
Tohoto úkolu se v roce 2002 zhostil Marek Jancák, v současnosti Vedoucí výroby vozů pro celou automobilku ŠKODA AUTO. Ten vzpomíná, že začátky v Indii byly průkopnické. „Zatímco dnes se manažeři dostávají do Ruska, Číny nebo Indie poměrně běžně, tehdy to byla mnohem exotičtější záležitost. Navíc jsme byli v Indii první značkou z celého koncernu Volkswagen a tak jsme si tam připadali jako robinsoni. Ani jiné evropské značky tehdy neprovozovaly v Indii výrobu v takovém měřítku jako my,“ říká Jancák.
Marek Jancák
Vedoucí výroby vozů ve společnosti ŠKODA AUTO
A vzpomíná také na jednu ze svých prvních cest, která ukázala náročnost tamního trhu. „Přistáli jsme v Dillí v době, kdy tam panovala taková vedra, že to vadilo i místním. Do toho foukal silný vítr a člověk si připadal jako ve vysoušeči rukou,“ naznačuje náročnost podmínek, s nimiž se musí vyrovnat nejen lidé, ale i samotné automobily.
KUSHAQ je jenom začátek
Zanedlouho odstartuje nová éra působení značky ŠKODA v Indii, kterou zahájí SUV KUSHAQ. Model, jehož předobrazem je studie VISION IN a který ŠKODA představí v březnu, je prvním vozem koncernu Volkswagen vyvinutým specificky pro indický trh a z velké části přímo právě v Indii. Na platformě MQB A0 IN, která je základem SUV KUSHAQ, vzniknou i další pro Indii určené modely a to jak pod značkou ŠKODA, tak Volkswagen. Vyrábět se budou v závodech v Aurangábádu a Púně, za které, stejně jako za celé působení koncernu VW v Indii, ŠKODA AUTO zodpovídá.
Zatím maskovaný KUSHAQ se již představil indickým novinářům.
Improvizace mezi sloupy
Příprava vlastní výroby v Indii pak začala rovnou na dvou frontách. Automobilka totiž rozjela projekt přípravy své současné továrny v Aurangábádu, tehdy v nově vznikající průmyslové zóně. Zároveň ale potřebovala rychle zajistit montáž vozů tak, aby nenastaly výpadky v dodávkách na indický trh do doby, než bude kompletní továrna hotová. „Pronajali jsme si haly, ve kterých jsme rychle rozjeli plnohodnotnou montáž,“ vzpomíná Jancák.
Výroba v hale určené původně pro montáž transformátorů. (Zdroj: M. Jancák)
Jenže hala byla původně určena pro výrobu transformátorů a její konstrukce spoléhala na mnoho nosných sloupů uvnitř, takže Jancák a jeho tým museli být při hledání vhodného uspořádání výroby poměrně kreativní. „Výtečně se zde uplatnil vyhlášený český důvtip v kombinaci se skvělou indickou operativností,“ říká Jancák s tím, že dohlížel na to, aby se podařilo při výrobě dodržet veškeré náročné procesy a postupy automobilky. Se zařizováním továrny ale skvěle pomohli místní: „V rekordně krátké době sehnali vše, co bylo potřeba, vynikající bylo také personální zajištění.“
Start v Indii byl obtížný i proto, že plánovaná kapacita asi 10 000 vozů ročně byla už na tehdejší poměry celkových kapacit automobilky relativně nízká, a tak si musel manažer v domácí centrále mnohdy pečlivě se svými požadavky prošlapávat cestičku. Navíc ani komunikace na takovou vzdálenost nebyla před dvaceti lety zdaleka tak snadná jako dnes.
Od počátku se indickému závodu dařilo dodržet náročné procesy a postupy automobilky. (Zdroj: M. Jancák)
Ukázková logistika
Po základním zajištění výroby a dodávek z Mladé Boleslavi i od místních subdodavatelů mohl konečně závod v Aurangábádu začít přijímat kontejnery se sestavami automobilů. U kontejnerů putujících z Česka bylo důležité zajistit naprostou spolehlivost dodávek. „Kontejner je na cestě šest týdnů, k tomu je potřeba přidat nějaký čas na plánování, balení. Každá chybička se vymstí: buď na chybějící díl čekáte nejméně šest týdnů, nebo ho dopravíte draze letecky,“ zdůvodňuje Jancák nutnost pečlivého plánování.
Logistika přepravy součástek a dílů je velkou chloubou indického závodu od počátku. (Zdroj: M. Jancák)
Oddělení logistiky to ale podle něj zvládlo skvěle. „Nikdy jsme nemuseli ve výrobě čekat. Logistika je dodnes naše velká chlouba. Nakonec se od naší logistiky učí celý automobilový průmysl, například v efektivitě balení součástek do přepravního kontejneru,“ říká Jancák a poukazuje na umění logistiků ŠKODA AUTO naskládat do jednoho prodlouženého kontejneru čtyři karoserie a k nim určené díly pro výrobu vozu.
Poté, co se ŠKODA AUTO v Indii usadila, rozšířila nabídku i o další modely. Vedle typu OCTAVIA nabídla i vozy FABIA nebo RAPID, do Indie dováží i také modely SUPERB nebo KODIAQ. Vozy pro tamní trh ale musí splňovat specifické nároky indických zákazníků: základem jsou zdánlivé „drobnosti“, třeba zesílený klakson, silnější autobaterie, upravené světlomety nebo změněná konstrukce spojky, odolnější pneumatiky či přizpůsobení motorů tamní kvalitě paliv.
V Indii od počátku probíhala finální kompletace dovezených komponentů vozů ŠKODA. (Zdroj: M. Jancák)
Nová kapitola INDIA 2.0
Časem začalo být čím dál jasnější, že tamní nároky ideálně splní model vyvinutý specificky pro indický trh. A tak dostala ŠKODA AUTO v červenci roku 2018 nový náročný úkol. Přebrala zodpovědnost za koncernový projekt INDIA 2.0. „ŠKODA AUTO tak převzala veškeré aktivity koncernu v Indii a začala pracovat na splnění úkolu vyrábět auta pro indický trh navržená podle požadavků tamních zákazníků a s co nejvyšším podílem místních dodávek,“ vysvětluje posun Luboš Hradecký, který má na starosti výroby vozů ŠKODA v zahraničí.
Luboš Hradecký
Výroba vozů ŠKODA v zahraničí
V roce 2019 ŠKODA AUTO otevřela v Púně vývojové centrum, v roce 2020 vzniklo nové designové studio ŠKODA DESIGN India, které vede designérka Caroline Liehrová. „Prakticky pro všechny materiály, které jsme vyvinuli a chceme je v autě využít, máme místní dodavatele,“ naznačuje Liehrová, že jedním z úkolů designového studia je významně pomoci právě lokalizací výroby. Místní dodavatelé podle ní plní vysoké kvalitativní standardy. „Chceme být maximálně efektivní, a proto je přítomnost v jejich blízkosti velkou výhodou. Můžeme takto s dodavateli intenzivněji pracovat na chytrých řešeních,“ dodává.
„Naše působení v Indii by mělo místním zákazníkům přinést vyšší hodnotu a produkt lépe navržený s ohledem na jejich potřeby,“ pojmenovává Liehrová jeden z hlavních cílů místního působení.
Caroline Liehrová
ŠKODA DESIGN India
„ŠKODA je v Indii už teď vnímána jako silná evropská značka s kvalitním designem. Díky nám zákazníci získají trochu indičtější verzi vozů ŠKODA, které už teď mají moc rádi,“ dodává. Na základě této strategie si ŠKODA a koncern Volkswagen pak od indického trhu slibují významný růst. Indie je coby jedna z nejlidnatějších zemí světa stále na počátku rozmachu automobilismu a pro automobilky má do budoucna podobný potenciál jako Čína. Z Indie se tak má v budoucnu stát pro ŠKODA AUTO jeden z nejvýznamnějších světových trhů.
Indická stopa české značky
ŠKODA AUTO sice začala působit na indickém trhu systematicky roku 2001, není to ale zdaleka první moment, kdy kola vozů z Mladé Boleslavi projela po silnicích jedné z nejlidnatějších zemí světa. Už v roce 1934 zamířila výprava hned čtyř kabrioletů ŠKODA POPULAR z Prahy do Kalkaty.
Čtveřice vozů ŠKODA POPULAR byla na cestu do Kalkaty vybavena mimo jiné stříškou poskytující ochranu před sluncem. Odstup od střechy karoserie umožnil odvětrání interiéru proudem čerstvého vzduchu.
Sedm mladých cestovatelů vedených advokátem a československým reprezentantem v hokeji Zbislavem Petersem zamířilo do Indie přes Balkán, Turecko, dnešní Sýrii a Irák, jeden z vozů zvolil okliku přes Afghánistán. Z Kalkaty pak vozy POPULAR pokračovaly do Bombaje, odkud se lodí přesunuly do Terstu a triumfálně se vrátily do Prahy. Urazily téměř 15 000 kilometrů v často extrémně náročných terénních i klimatických podmínkách. V létě 1936 se pak v Indii na své fascinující cestě kolem světa zastavili také čeští cestovatelé Břetislav Jan Procházka s Jindřichem Kubiasem se svým vozem ŠKODA RAPID. Vzhledem k brzkému termínu odplutí lodi do Japonska připomínal úsek Kvéta – Dillí – Bombaj spíše stíhací závod: rychlý a spolehlivý RAPID jej překonal v pouhých třech dnech. Ve druhé polovině 30. let se i díky propagačnímu účinku zmíněných výprav objem vývozu automobilů ŠKODA do tehdejší Britské Indie pohyboval kolem 90 kusů ročně. V roce 1938 to znamenalo sedmé místo mezi 39 exportními trhy mladoboleslavské značky.
The post „Jako robinsoni v sušičce.“ Tak začínala ŠKODA v Indii appeared first on ŠKODA Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- „Jako robinsoni v sušičce.“ Tak začínala ŠKODA v Indii
- „Jako robinsoni v sušičce.“ Tak začínala ŠKODA v Indii
- Důsledkem koronaviru bude dluh tak jako tak. Cílem je zvolit menší zlo, menší dluh
- Buffett: Trump neTrump, USA si povedou dobře, tak jako tak. Mají totiž tajnou přísadu
- USA:Saddáma svrhneme tak jako tak
- Cook (Apple): Dokud budou daně v USA tak vysoké jako nyní, tak budeme danit převážně v zahraničí
- Šéf Škody Auto chce zvýšit tržní podíl značek VW a Škoda v Indii
- Šéf Škody Auto chce zvýšit tržní podíl značek VW a Škoda v Indii
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada