Maloobchod v USA: Konec roku zklamáním, trhy to však neřeší
Listopad přinesl překvapivě velký propad amerického maloobchodu a negativní revizi října. Prosinec navázal ve stejném duchu a potvrdil tak, že závěr roku nebyl co do spotřebitelské poptávky příliš silný. Potvrzuje se však také to, že se investoři z takových zpráv nehroutí.
Prosincový pokles maloobchodních tržeb v USA dosáhl 0,7 procenta namísto očekávané stagnace. Tento výsledek ještě vylepšily solidní prodeje aut (+2 pct) a nárůst výdajů za pohonné hmoty (+6,6 pct), který šel hlavně na vrub vyšším cenám. Bez těchto položek vypadají tržby v maloobchodu ještě o dost hůř - vychází pokles o 2,1 pct. Také toto číslo kontrastuje s konsensem, jenž byl nastaven na -0,3 procenta. K tomu musíme přidat, že listopad po revizi vypadá ještě hůř, než před měsícem ukazovala předběžná data.
V úhrnu za celý kvartál dosáhl růst maloobchodu jen pár desetin procenta, reálně (po zohlednění nárůstu cen) pak došlo k poklesu. Vzhledem k tomu, jak protivirová opatření dopadají na služby, to vypadá, že se oživení spotřebitelské poptávky koncem roku zadrhlo, poté co za 3Q došlo k masivnímu nárůstu.
Ani tak na tom ale maloobchod nebyl za loňský rok až tak zle. Celkem rychle se měsíčním objemům výdajů podařilo vrátit na předkrizové úrovně. Samotný prosincový výsledek je o 2,9 procenta meziročně vyšší a objem tržeb za celý rok se vyrovnal roku 2019. To konec konců není špatný výsledek na to, co všechno se během loňského roku událo.
Z hlavních oblastí sledujeme v prosincových číslech propad prodejů elektroniky a tržeb v super/hypermarketech. Snížily se také tržby za potraviny či sportovní vybavení. Co však překvapí, je propad prodejů přes internet skoro o 6 procent. Tyto prodeje sice hodně vyrostly během roku a meziročně jsou o 19 pct výš, ale korekci během klíčového nákupního období jsme nečekali.
Kromě maloobchodu vyšel také slabší průzkum průmyslové aktivity z New Yorku, ale finanční trhy tomu nevěnují příliš pozornosti. Sentiment sice není pozitivní, ovšem jak o vypadá, data ho ovlivnila minimálně.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?