(Kurzy.cz)
O elektroniku nebo alkohol pod stromečkem nepřijdeme. Hračkářství a knihkupectví ale bojují s velkými ztrátami
Protipandemická opatření se letos promítají i do předvánočních nákupů. V hračkářstvích utrácíme o třetinu méně, poklesu doznaly také útraty v knihkupectvích, za sportovní potřeby či oblečení, vyplývá z analýzy projektu Česko v datech. Kamenné obchody zažívají krušné období, ale některé specializované e-shopy s kosmetikou či oblečením hlásí podle dat České spořitelny o karetních transakcích znatelný meziroční nárůst v objemech plateb.
Zavřené obchody ovlivní i skladbu dárků pod stromečkem. Prodej zboží, které lze bez problémů pořizovat online, zůstává podle údajů o karetních transakcích klientů České spořitelny i během pandemie v kladných číslech. A některým prodejcům se dokonce daří lépe než loni. „Například odvětví elektroniky dosahuje v posledních třech měsících meziročně vždy alespoň o 20 % lepšího výsledku než loni. Podobně je na tom kosmetika, která také bývá častým vánočním dárkem. Výrazný nárůst pak zaznamenávají specializovaní prodejci alkoholu, jako jsou vinotéky a pivotéky, u kterých objemy karetních transakcí v listopadu meziročně vzrostly až o 69 %,“ říká analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová.
„Některé dárky lidé zřejmě raději kupují naživo. Ačkoliv se například knihkupectvím dařilo v září a říjnu lépe než před rokem, v průběhu listopadu jejich tržby klesly,“ doplňuje Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech, který data zpracoval. Nejhůř vyšlo srovnání s loňským rokem v týdnu od 2. listopadu, kdy se tržby knihkupectví propadly o 16 procent a do kladných hodnot se nevrátily za celý listopad. Ještě hůř dopadla hračkářství, která se do záporných hodnot dostala o týden dříve a během celého listopadu dosáhl jejich „nejlepší“ výsledek hodnoty -32,9 % oproti loňsku.
Vánoce ve znamení online nákupů
Na vině razantních poklesů jsou především opatření proti šíření koronaviru, což je patrné například u nákupů oblečení. Ačkoliv jsou čísla za celé odvětví oproti loňsku poloviční, internetovým módním prodejcům se v posledních třech měsících daří. „U velkých hráčů na online trhu s módou se meziroční nárůst v objemech plateb zastavil na 200 % až 300 %. Avšak i přes výrazné meziroční nárůsty útrat u vybraných fashion e-shopů, jako je například Zalando, patřila kategorie oblečení k těm, které se meziročně propadly – v listopadu činil pokles oproti loňskému roku 54 %. Mezi další obchodníky, kteří zůstali v „zelených“ číslech patří také internetový gigant Aliexpress, u kterého mezi letošním a loňským listopadem došlo až k 18% nárůstu,“ shrnuje na základě dat o karetních transakcích Tereza Hrtúsová.
Význam online nákupů potvrzují i průzkumy veřejného mínění. Více než dvě třetiny Čechů se letos chystají na internetu pořídit větší množství dárků než v minulých letech, vyplývá z dat společnosti Fair Credit. Celkem letos plánují online nákupy tři čtvrtiny z nás. Loni to přitom bylo pouze necelých 40 %. Menší obnosy chce v kamenných obchodech utratit polovina respondentů průzkumu.
Přijde konec trendu?
„Jestli dokáže nárůst online sféry vyvážit ztrátu v kamenných prodejnách, to se dozvíme až po Vánocích. Do loňska byl trend vánočních útrat každoročně vyšší a vyšší,“ říká Tomáš Odstrčil. Od roku 2016 do Vánoc 2019 se naše vánoční výdaje zvýšily z 8 093 Kč na 12 297 korun (tedy až o 52 %), vyplývá z dat společnosti Profi Credit. Češi obecně za Vánoce utratí hodně peněz. Za dárky zaplatíme více než za jídlo a oblečení dohromady, a právě dárky nás podle serveru Picodi dostaly na první místo ve srovnání 34 zemí. Celkově nás přípravy na Štědrý den stojí v přepočtu 12 250 korun, 7 117 Kč z toho padne právě na dárky. Ve druhém Irsku je přitom průměrná hodnota balíčků pod stromečkem na hlavu o zhruba tři sta korun nižší.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
U nehod bez zimních pneumatik mohou pojišťovny krátit plnění
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Richard Bechník, Swiss Life Select