K adventnímu času patří posílání přání a pohlednic. Nejinak tomu bude i letos. Jenže těch klasických zase o něco ubude. V posledních letech zasílání pohlednic a dopisů každoročně klesá zhruba o desetinu. Lidé si více posílají třeba zprávy ve formátu MMS nebo využívají elektronické
služby, která umožňuje, aby jejich vlastní fotografie dorazila adresátovi jako
papírový pohled.
Ubývá tak klasických, sériově tištěných papírových pohlednic. Loni se jich v
ČR podle údajů
Eurostatu vyrobilo jen necelých 193 tisíc, tedy nejméně za celou dobu od
roku 2008, po kterou úřad daná
data zveřejňuje. Ještě v
roce 2012 se v Česku vytisklo přes 1,4
milionu pohlednic, tedy více než sedmkrát tolik co loni.
V celé
EU se v posledních letech vyprodukuje necelých 60
milionů pohlednic. Ještě v
roce 2009 to přitom bylo přes sto
milionů kusů. Více než dvě třetiny všech pohlednic, které se v
EU každoročně vytisknou, mají na svědomí pouze tři země, a sice
Švédsko,
Německo a
Španělsko.
Ústup pohlednic ze své někdejší slávy je jedním z projevů nástupu online komunikace a informačních a komunikačních technologií. Tento nástup reflektuje také státní podnik Česká pošta, který příští rok zruší více než dva tisíce pracovních míst. Nejedená se přitom ze strany pošty o žádný nahodilý děj, vyvolaný koronavirovou situací, ale o výsledek širší, promyšlenější a dlouhodobější koncepce, který souvisí s tím, že podnik pod současným vedením adekvátněji reaguje na výzvy doby.
Mezi ně patří nutnost zavádění moderních technologií a postupů a flexibilnější reakce na technologické změny, zejména pak právě na nástup online komunikace. Tomuto nástupu předchozí managementy podniku nedokázaly uspokojivě čelit, natož jej pak využít ke svému prospěchu.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada
vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz