Jak by měl vypadat kvalitní podnikatelský plán?
S podnikáním je neodmyslitelně spojený kvalitně vypracovaný podnikatelský plán. Jak by měl podnikatelský plán vypadat, co by měl obsahovat a proč je pro budování úspěšné firmy nepostradatelný?
Co je to podnikatelský plán?
Podnikatelský plán, který je někdy nazývaný také jako Business Plan nebo podnikatelský záměr, je důležitý dokument, který představuje konkrétní podnikatelský záměr. Tento dokument slouží ke zformulování myšlenek a záměrů podnikatele.
Prostřednictvím podnikatelského plánu je možné ověřit si realizovatelnost nápadu a ujasnit si všechny aspekty podnikání, ať už v podobě financí, marketingu, konkurence nebo zaměstnanců. Podnikatelský plán umožňuje také sestavit finanční prognózu a zjistit, kolik peněz budete potřebovat. V neposlední řadě může být podnikatelský plán podmínkou k získání úvěru od banky nebo peněz od investorů.
Kdy podnikatelský plán vytvořit?
I když by se mohlo zdát, že stačí podnikatelský plán vypracovat pouze na samotném začátku podnikání, není tomu tak. Podnikatelský plán je takzvaně živý dokument, který vám umožní kontrolovat, jestli jste naplnili své vize. Plán byste proto měli aktualizovat minimálně jednou do roka.
Jak ho vytvořit?
Podnikatelský plán můžete snadno vytvořit pomocí šablon na internetu. Obsah plánu není nijak stanovený, ale pouze doporučený. Šablon se proto nemusíte striktně držet, ale je dobré se jimi inspirovat.
TIP: Podnikatelský plán v kostce a plán Lean Canvas
S tvorbou plánu vám může pomoci podnikatelský plán v kostce a plán Lean Canvas, který je jedním z nejznámějších business modelů. Tyto dokumenty jsou dostupné ke stažení na těchto stránkách.
Co by měl podnikatelský plán obsahovat?
Podnikatelský plán se drobně liší obor od oboru, odborníci se však shodují na tom, že by měl obsahovat následující náležitosti.
Titulní strana
Titulní strana je tím, co si investoři přečtou jako první, je proto dobré si na ní dát záležet. Rozsah titulní strany by měl být zhruba polovina stránky a titulní strana by měla stručně nastínit, co a komu nabízíte a jaké jsou vaše přednosti.
Představení společnosti
Pro mnoho bank i investorů je velmi důležité, kdo za podnikatelským nápadem stojí. Uveďte proto základní informace o firmě a představte také klíčové zaměstnance a popište jejich pracovní zkušenosti a úspěchy. V případě, že za vznikem nápadu stojíte jen vy, rozepište se o sobě.
Popis produktu nebo služby
Velký důraz byste měli klást také na popis produktu nebo služby, kterou nabízíte. Uveďte, čím se odlišujete od své konkurence, jaký problém váš produkt či služba řeší a také v čem vynikáte. Můžete se také rozepsat o tom, jakým způsobem je v budoucnu možné produkt inovovat.
Kvalitní podnikatelský plán je základem úspěchu. Věnujte mu proto dostatek času.
Popis zákazníků
Platí, že pokud chcete něco úspěšně prodávat, musíte vědět, kdo je váš cílový zákazník. Do podnikatelského plánu proto zahrňte i kdo je váš zákazník a proč by si měl váš produkt nebo službu koupit. Správně zacílená skupina zákazníků je klíčová, proto zákazníky popište co nejkonkrétněji.
Analýza konkurence
Nezapomeňte na svou konkurenci. Popište, kdo jsou vaši největší přímí i nepřímí konkurenti, jak se od nich odlišujete a čím vynikáte. Do podnikatelského plánu také uveďte, proč si myslíte, že je pro váš produkt na trhu ještě prostor.
Marketingová strategie
Dobrá marketingová koncepce může mít klíčový vliv na úspěch podnikatelského záměru. Rozepište se tedy o tom, jakými způsoby plánujete produkty distribuovat, oceňovat a také propagovat.
Cenotvorba
Uveďte, za jakou cenu budete produkt prodávat a také jak jste k ceně dospěli. Zmínit byste měli také výši vaší marže, která představuje rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou produktu, uvádí se v procentech a nejčastěji se pohybuje v rozmezí od 17 až po 35 %. Součástí cenotvorby může být také srovnání s cenami konkurence nebo bonusové programy pro zákazníky.
Hodnocení rizik
Při podnikání je velmi důležité znát rizika, která jsou s podnikáním spojená. Největší rizika byste měli analyzovat a popsat a připravit alternativní strategii pro jejich minimalizaci.
Finanční plán
Nedílnou součástí podnikatelského plánu je plán finanční, díky kterému můžete zjistit, jestli je váš záměr ekonomicky reálný. V tomto plánu by měly být uvedeny vlastní i cizí zdroje financování, plánovaný výkaz zisků a ztrát, plánovaná rozvaha a také plán peněžních toků, tedy takzvaný cash-flow. Do finančního plánu zahrňte také základní kapitál a náklady na rozjezd a popište také možný vývoj v následujících měsících. Více o tom, jak vypracovat finanční plán se dozvíte zde.
TIP: Podnikatelský plán Komplex
Pokud chcete vypracovat kvalitní a podrobný podnikatelský plán, jehož součástí bude také finanční plán, můžete si stáhnout šablonu Komplexní podnikatelský plán, který zahrnuje i marketingový plán, SWOT analýzu a finanční odhady.
Další tipy na vypracování podnikatelského plánu
Podnikatelský plán můžete vytvořit také v anglickém jazyce, v případě, že budete v budoucnu expandovat do zahraničí, bude se vám hodit. V plánu se soustřeďte na nejdůležitější aspekty a vytvořte plán tak, aby byl jednoduchý, specifický, realistický a kompletní.
Podnikání a podnikatelský plán v době pandemie
I přesto, že v letošním roce bylo zaregistrováno o 11 % méně nových firem než ve stejném období roku 2019, podle odborníků na trhu i v současné době vznikají nové příležitosti. Skvělou startovní pozici mají například podnikatelé, kteří reagují na aktuální krizi a přinášejí na trh produkty a služby, jež řeší potřeby lidí. Vzhledem k horší ekonomické situaci je však více než kdy dříve důležité podnikání pečlivě zvážit a věnovat čas vytvoření kvalitního podnikatelského plánu.
TIP: Desatero podnikání
Rozjezd podnikání vám může usnadnit i přehledné Desatero podnikání, které vás připraví na to, co vás během podnikání čeká.
Upozornění redakce Kurzy.cz: Články, jejichž autorem nejsou Kurzy.cz, nevyjadřují názor redakce či provozovatele portálu Kurzy.cz. Využijete-li v článcích poskytnutá sdělení jako investiční doporučení nebo poradenství, činíte tak z vlastního uvážení, na vlastní náklady a riziko.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
?