Znovuotevření nákupních center přinese mimořádný nárůst návštěvnosti i tržeb
V pondělí 30. listopadu by se měla do značné míry znovuotevřít nákupní centra. Z údajů o vývoji jejich návštěvnosti a tržeb je zjevné, že zákazníci od jejich návštěvy v dlouhodobém horizontu neupouštějí a své nákupní zvyklosti nijak zásadně nemění. Po znovuotevření po první vlně koronakrize oba parametry výkonnosti opět rostly a tržby v meziročním srovnání dokonce převýšily loňské hodnoty. Ve druhé vlně byl dopad na návštěvnost i obraty nižší, návštěvnost v posledních týdnech dokonce postupně narůstá. I vzhledem k blížícím se Vánocům lze očekávat, že jakmile to půjde, zákazníci se do nákupních center znovu rychle vrátí, což přinese mimořádný nárůst návštěvnosti i tržeb.
Realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield vyhodnotila údaje o obratech a návštěvnosti z obchodních center ve svém portfoliu v Praze i v regionech od ledna do října 2019 a 2020. Zjistila, že propad je vždy přímo spojen s probíhajícími omezeními jejich provozu a není dlouhodobý: jakmile je to opět možné, zákazníci se do nich vrátí. Původní obavy, že lidé změní své nákupní chování, přenesou většinu nákupů natrvalo do online prostředí a obchodní centra v obavách o bezpečnost přestanou navštěvovat, se tedy zcela nepotvrzují. V mnohých online obchodech již navíc systémy narážejí na své kapacity a přestávají přijímat objednávky – další důvod, proč se zákazníci těší do kamenných obchodů, a výhoda pro ně.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Přednosti nakupování v kamenných obchodech jsou nesporné a zákaznici se jich rozhodně nechtějí zcela vzdát. Vedle praktických aspektů, jako je možnost zboží si lépe prohlédnout a vyzkoušet a vytvořit si k danému produktu nebo značce vztah, je pro mnohé zákazníky fyzické nakupování i zábavou a způsobem trávení volného času. Nemusí přitom jít jen o samotné nákupy: důležitou součástí návštěvy obchodů v obchodních centrech nebo v centrech měst je i návštěva stravovacích, zábavních a kulturních konceptů. Ty jsou nedílnou součástí maloobchodního prostředí, kde se jednotlivé funkce a koncepty vzájemně výborně doplňují.“
První propad vystřídal rychlý návrat k normálu
V letošních prvních dvou měsících naprostá většina obchodních center vykazovala zdravý růst: lednové tržby byly v meziročním srovnání v průměru o 8 procent vyšší, ty únorové o 10 procent, návštěvnost byla s loňskem srovnatelná nebo vyšší. S březnovým uzavřením většiny prodejen přišel bezprecedentní propad, který svého vrcholu dosáhl v dubnu: tržby klesly meziročně o 85%, návštěvnost jen o něco méně. Duben měl nejhorší výsledky proto, že omezení trvala po celý měsíc, zatímco v březnu šlo o polovinu měsíce a v květnu o třetinu.
V červnu už byly tržby meziročně jen o málo nižší, v červenci a srpnu pak dokonce vyšší než ve stejném období loni: například u obchodních center portfoliu společnosti Cushman & Wakefieĺd byl nárůst 3 až 5 procent. Návštěvnost sice zůstala i přes léto v průměru o 15 procent nižší než o rok dříve, ale v kombinaci s vyššími tržbami to svědčí o jediném: lidé navštěvovali obchodní centra sice méně často, ale při svých návštěvách v nich utráceli více peněz najednou.
Michal Soták, partner a vedoucí investičního týmu v České republice, Cushman & Wakefield: „Většina obchodních center dokázala na nepříznivou situaci dobře reagovat a nastavit opatření, jež v dlouhodobém horizontu přinesla návrat k předkrizovým hodnotám. V letních měsících se jim povedlo vyrovnat s předchozími omezeními, což dává naději, že tomu tak bude i po aktuálně chystaném znovuotevření.“
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Tržby a vývoj tržeb v ekonomice - tržby v ČR a ve světě
- Tržby - tržby firem, tržby akcií na burze
- Anketa - Měření návštěvnosti webů - Používáte Netmonitor pro měření návštěvnosti a zadání reklamy?
- Nárůst ceny akcií CETV využili investoři k dalšímu nárůstu shortů
- Hnací sílou nárůstu českého výrobního sektoru v únoru byl I nadále nárůst nových objednávek a produkce.
- Lektor/ka kurzu nákupní akademie nákupní proces - nabídka práce
- Lektor/ka kurzu nákupní akademie nákupní proces - dpp - nabídka práce
- Kurzový závazek bylo mimořádné opatření v mimořádné době (Video)
- Mimořádná zima = mimořádné výsledky stavebnictví v lednu
- Mimořádné opatření – změna Mimořádného opatření k antigennímu testování obyvatel, s platností do odvolání – Ministerstvo zdravotnictví
- Mimořádné opatření – změna Mimořádného opatření k antigennímu testování obyvatel, s účinností od 29. 1. 2021
- Mimořádné opatření – změna Mimořádného opatření k antigennímu testování obyvatel s účinností od 1. 2. 2021
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory