Odborníci ÚAMK radí - Už máte přezuto?
Už máte přezuto?
Motoristé to obvykle poněkud škodolibě říkají o silničářích – příchod zimy je opět zaskočil. Jenže ono to o zhruba pětině řidičů platí stejně tak. Proč? Jednoduše proto, že už měli mít a nemají přezuto. Tedy nevyměnili letní pneumatiky za ty zimní.
Proč je právě teď nejvyšší čas na výměnu pneumatik? Ze tří hlavních důvodů. Začněme předpisy. §40a zákona 361/2000 Sb., tedy silničního zákona, hovoří o tom, kdy mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky. Stanoví podmínky takto: pokud:
- se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
- lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Dále zákon jasně říká, pro které období toto platí: od 1. listopadu do 31. března. Samozřejmě, že tohle nejsou všechny povinnosti. Ještě je tu fakt, že výška dezénu zimního pláště nesmí být pod 4 mm (pro vozy do 3,5 tuny, 6 mm nad 3,5 tuny) a nakonec další předpisy uvádějí, že na jedné ose (nápravě) musí být stejné pneumatiky. Odborníci ÚAMK dodávají, že ideální je pravidlo čtyř.
Na všech čtyřech kolech mít stejné zimní pneumatiky, které se používají v průměru po čtyři roky, s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem a minimálně po čtyři nejchladnější měsíce v roce.
Dodejme, že předpisy v tomto směru nejsou planou frází, protože v případě, že za zákonem stanovené situace nemá řidič obuty odpovídající zimní pláště hrozí mu pokuta v přestupkovém řízení do výše 2000 Kč. Což zdaleka není vše. V případě, že by další jízdou na letních pneu mohl motorista ohrozit ostatní, může mu být zakázána další jízda. Nemluvě o tom, že skončí-li vše havárií, nemusí pojišťovna plně uhradit pojistné plnění.
Kromě celostátně platného uvedeného předpisu musí motoristé počítat i s tím, že místní samospráva jako správce místních komunikací může podle situace využít možnosti dočasně stanovit povinnost na daných úsecích použít zimní výbavu. Tedy kromě jiného vybavit vozidla zimními plášti. V jednotlivých, zvláště hornatých krajích, je obvykle takových míst kolem 20.
Druhým důvodem, proč je nejvyšší čas nazout zimní pláště, je vedle předpisů také aktuální teplota. Jakmile je průměrná denní nižší než 7 stupňů Celsia, začínají se letní pláště, respektive jejich běhouny s menším podílem siliky, chovat jinak. Rychleji a více tuhnou, tudíž následně mohou více klouzat. Na chladné vozovce je to pak znát, a zvláště ve složitých situacích při nutnosti razantně brzdit nebo se náhle vyhnout překážce. Pláště nemusí dost řidiče podržet. Naopak zimní pláště s jinou směsí běhounu lépe i při nižších teplotách přilnou k povrchu vozovky.
Třetím důvodem, proč přezout, je počasí. Fakt, že často prší, vozovky mohou být pokryty špínou, listím a podobně. Už jen větší množství vody na vozovce letní pláště, s výškou zákonem stanoveného minimálního dezénu 1,6 mm, ji „nepoberou“. Snadněji dostanou aquaplaning. Naopak zimní pláště mají výraznější dezén, který mnohem lépe odvádí množství vody, které se v tomto období stále častěji a více objevuje na vozovkách.
Přinejmenším tyto tři důvody by měly ještě váhající motoristy přesvědčit, aby přezuli své vozy. Odhady hovoří o tom, že mezi 15 až 20 % řidičů, v závislosti na průběhu zimy, vůbec nepřezouvá. Což je, jak jsme vysvětlili, zcela zbytečný risk. Jakmile padne rozhodnutí přezout, je na místě počítat s tím, že v danou chvíli jsou pneu a další servisy dost zahlceny a čekací doby jsou i týden a více. Rovněž ceny nových zimních plášťů v průměru vzrostly o 15 %. Důvod je zjevný, některé výrobní závody omezovaly v době koronaviru svoji výrobu, a tak vyšší poptávka ceny vyhnala výše. Nicméně nic z toho by neměl být důvod, proč dál vyjíždět na cesty v letních pláštích, radí odborníci ÚAMK.
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
16.10.2024 Od tisku dopisů po komplexní CDP. Cortex je…
11.10.2024 RoboMarkets upravuje svůj evropský obchodní…
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Radoslav Jusko, Ronda Invest
ČNB skóruje v poměru držených rezerv vůči HDP. Překážka k přijetí eura?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Portu vydělalo svým uživatelům už přes 5 miliard, spravuje jim více než 36 miliard korun
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Končící smlouvy na energie po dodavatelích, kteří v roce 2021 ukončili činnost
Iva Grácová, Bezvafinance
Inflace a její dopad na osobní finance: Jak se připravit na rok 2025?
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Richard Bechník, Swiss Life Select
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna